
Det er nu 60 år siden, at den første DS fra Citroën så dagens lys. Jubilæet fejres bl.a. ved at introducere DS som et selvstændigt bilmærke med eget modelprogram. Fremover forsynes bilerne derfor kun med et stort DS-logo – Citroën er helt forvist fra bilen.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Passat
Og der er virkelig kommet fart og selvtillid over det nye bilmærke fra starten. Modelprogrammet består i Europa af DS 3, DS 4 og DS 5, og i alt er der solgt 550.00 biler – heraf 80.000 DS 5. Også i Danmark er DS i medvind. Således åbnede en egentlig DS-forhandler i København for et par år siden som den første uden for Frankrig.
Anderledes tankegang

Bag rattet møder man knapper, displays og former, der leder tankerne hen mod cockpittet i et fly. Over sæderne er der små ruder i taget, og overalt er der gjort meget ud af at skabe en eksklusiv stemning. Bilen fås med manuelt gear, men et automatgear synes at være et must, da midterkonsollen er udformet, så den matcher automatgearets gearvælger.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Ford Mondeo
I denne opdaterede udgave er farveskærmen til navigationsanlæg med mere nu i en flot opløsning, ligesom headup-displayet mellem forrude og rat er yderst lækkert i sin form og funktion.

Opdaterede motorer
I år træder nye miljønormer i kraft, og det har derfor været nødvendigt at opdatere alle motorer i modelprogrammet, så de kan klare de nye, lave miljøgrænser. I den forbindelse er de også blevet lidt stærkere og lidt mindre tørstige.
Benzinmodellen er en 1.6-liters turbomotor med 165 hk. Den giver DS 5 et udmærket antrit og er faktisk den, vi vil pege på som bedste køb. Man kunne naturligvis drømme om den store dieselmotor med 180 hk, men egentlig får man ikke en bedre køreoplevelse ud af denne – tværtimod er den lidt mere rå i filten.

På toppen af kransekagen findes en ret dyr hybridversion med en dieselmotor, der trækker på forhjulene, og en elmotor, der trækker på baghjulene. Forbruget er derved sænket en del, men ikke så meget, at det kan modvirke den højere afgift, denne dyre teknik medfører, og hybridversionen ventes derfor ikke til Danmark i stort tal.
Bedre affjedring
I den seneste udgave af DS 5 var vi ikke helt tilfredse med den noget stødende undervogn. Den kritik har fabrikkens teknikere taget til sig, og den nye generation har fået finpudset opsætningen med mere avancerede støddæmpere, og det er der faktisk kommet en fast, men alligevel komfortabel undervogn ud af.

Den er ikke en racerbil i sin karakter, men derimod en komfortabel vogn med egenskaber, der vil tilfredsstille de fleste. Man kan ikke justere hverken undervogn eller servostyring, men den indstilling, fabrikken har valgt, virker som et godt mix mellem sport og komfort.
Sikkerhedsudstyr savnes
En af nyhederne i DS 5 er forlygterne, som kombinerer LED-lys med xenon-pærer. Det giver ifølge fabrikken fortsat den bedste lysmængde inden for det budget, mærket råder over. Vi har ikke afprøvet den del, men lygterne ser i hvert fald godt ud på bilen.

Men en automatisk nødbremse er ligesom en adaptiv fartpilot ikke på programmet, og kommer det heller ikke, før en helt ny DS 5 dukker op om nogle år. Indtil da må man lade sig „nøje” med en bil, der på alle andre områder stikker næsen frem på en charmerende måde, men som ikke giver konkurrenterne et teknisk knockout.