Skal den næste bil være en elbil eller plugin-hybrid, kan det være en god idé at underskrive slutsedlen på denne side af nytår. Fra 2024 tager både elbiler og plugin-hybrider nemlig et afgiftshop, der gør dem dyrere, viser beregninger, FDM har lavet. De højere afgifter er led i den gradvise indfasning af registreringsafgift på biler med ladestik frem mod 2030.
Mest mærkbar er stigningen for plugin-hybrider. Hvor den billigste plugin-hybrid til omkring 250.000 kroner i dag betaler knap 25.000 kroner i registreringsafgift, stiger den fra nytår med knap 10.000 kroner til godt 34.000 kroner. Derfra stiger afgiften, i takt med at bilerne bliver dyrere. For markedets mest populære plugin-hybridmodel, Ford Kuga ST Line, viser FDMs beregninger en stigning på 15.000 kroner.
”Overvejer man at købe en plugin-hybrid, vil det være en klar fordel at få den indregistreret i 2023, så man undgår at snuble over næste års afgiftstrin. Vi har en forventning om, at bilimportørerne vil tilpasse deres priser til konkurrencen, men afgiftsstigningerne vil påvirke plugin-hybriderne over en bred kam i 2024,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru, og tilføjer:
”De seneste to år har vi været i samme situation. Begge år er bilimportørerne kommet med kampagnetilbud i slutningen af året. Det forventer vi vil ske igen. Er man tilbudsjæger, er der derfor god mulighed for, at man kan gøre et godt køb af en plugin-hybrid.”
Også for elbiler bliver afgiftsskruen strammet. Dog kun for elbiler, der koster over 430.000 kroner. Den mest solgte bilmodel i 2023, Tesla Model Y til omkring 440.000 kroner, stiger med ca. 7.000 kroner. For elbiler, der koster 450.000 kroner eller mere, er der tale om et beregnet fast afgiftshop på 11.699 kroner.
Det betyder, at hvor en elbil til 450.000 kroner i dag betaler 395 kroner i registreringsafgift, stiger den fra nytår til 12.094 kroner, mens den for en elbil til 650.000 kroner stiger fra 75.395 kroner til 87.094 kroner.
”Selvom der er prisstigninger på vej på de dyrere elbiler, vil den højst blive 11.699 kr. Der er alligevel grund til at holde øje med leveringstiden på nye elbiler. Her har vi oplevet, at mange medlemmer har fået udskudt deres levering, og det kan påvirke den endelige pris på bilen. Derfor bør man sikre sig mod afgiftsstigninger i slutsedlen,” lyder rådet fra Ilyas Dogru.
Når man fra politisk side har valgt løbende at indfase registreringsafgifterne på plugin-hybrider og elbiler, var det med en forventning om, at elbilerne over tid ville falde i pris. Virkeligheden er imidlertid en anden. Bilerne er ikke faldet i pris, og samtidig begynder afgifterne nu at stige.
”Hos FDM kan vi godt være bekymret for, at en afgiftsstigning frem mod 2027 på omkring 90.000 kroner risikerer at sætte salget af elbiler helt i stå, og det bør allerede nu få alarmklokkerne til at ringe. FDM mener, at politikerne bør fastfryse det nuværende afgiftsniveau frem mod 2030,” siger Ilyas Dogru.