Motor mener: VW Tiguan forener personbilens komfort og kørestil med SUV’ens praktiske egenskaber.
Efter at være sat i skammekrogen er firehjulstrækkerne så småt på vej tilbage i gadebilledet. Denne gang i mere politisk korrekte udgaver, hvor der er tænkt på både miljø og sikkerheden for de øvrige trafikanter.

Det kan f.eks. være heste- eller bådejere, der har brug for bilens tilladte påhængsvægt på op til 2.500 kg, eller det kan være bilejere, der har behov for at kunne køre på veje, der ikke altid er asfalterede og ryddet for sne.
I den nye udgave, der dukker op her i modellens fjerde år, er VW Tiguans udvendige linjer opdateret, så de matcher koncernens øvrige biler. Det ses særligt ved for- og baglygter, mens selve siden af bilen er stort set uændret.
På motorsiden har fabrikken fulgt to veje: Benzinmotorerne har fået øget effekten, mens forbruget er bibeholdt, mens dieselmotorerne har fået fastholdt effekten, mens forbruget er reduceret. Dermed kører de mest økonomiske udgaver nu næsten 19 km på literen, hvilket er flot for en sådan biltype.

Som noget nyt kan VW Tiguan fås med en række sikkerhedssystemer, der hjælper med at gøre kørslen mere sikker. Et kamera aflæser selv vejskiltene langs vejen og viser dem i instrumenthuset. Et andet system korrigerer selv på rattet, hvis man er ved at køre af vejen, og endnu et system holder øje med, om man er ved at falde i søvn bag rattet.
Når bilen skal parkeres kan man få hjælp af et system, der både kan parkere bilen for en på langs af vejen eller på tværs i P-båse. Det virker meget overbevisende.

Den nye Tiguan kan allerede nu bestilles, og de første udgaver lander herhjemme til september.