Endnu bedre Nissan Qashqai

Nissan Qashqai er fornyet fra ende til anden og byder på nye, økonomiske motorer og en stærkt forbedret kvalitetsfornemmelse. Motor har som første danske bilblad prøvet den nye livsstilsbil.

Nissan Qashqai er klar i en ny generation med nye motorer og helt ny teknik om bord.
Forpremiere

Nissan Qashqai er stadig en høj og rummelig bil, men de fleste udgaver trækker kun på forhjulene
Nissan Qashqai er stadig en høj og rummelig bil, men de fleste udgaver trækker kun på forhjulene
Motor mener: Successen Nissan Qashqai er blevet endnu bedre. 

Det kom faktisk bag på Nissan, at Qashqai fik den succes, den fik, da den kom på markedet for syv år siden. Biltypen var uprøvet, og introduktionen var derfor noget forsigtig med et smalt modelprogram. Men der var øjensynligt ikke noget at være bange for, for siden er det blevet til to mio. eksemplarer, og også i Danmark har bilen været den mest solgte bil i sin klasse.

LÆS OGSÅ: Motors test af Suzuki S-Cross

Nu er anden generation klar, og man mærker tydeligt, at det denne gang er et målrettet og selvsikkert bilmærke, der stolt præsenterer den nye Qashqai som efterfølger til den bedst sælgende Nissan-model nogensinde.

Den nye Qashqai bygger således videre på forgængerens succes, men tager også store skridt fremad på tekniksiden. Antallet af konkurrenter er nemlig eksploderet, siden den første udgave så dagens lys, og der skal derfor mere end bare en god historik til at fange kunderne.

Mange Nissan Qashqai-modeller

Interiøret er blevet markant mere luksuriøst i form og materialevalg. Indretningen er vellykket med god betjening og gode fralægningspladser i Nissan Qashqai.
Interiøret er blevet markant mere luksuriøst i form og materialevalg. Indretningen er vellykket med god betjening og gode fralægningspladser i Nissan Qashqai.
Denne gang er der fra starten lagt ud med et ganske omfattende modelprogram med en række helt nye motorer samt nykonstruerede gearkasser. Billigste udgave får en firecylindret benzinmotor på 1.2-liter med turbolader og direkte indsprøjtning. Den yder 115 hk og kan fås med enten en sekstrins manuel gearkasse eller Nissans nye automatgear.

Sidstnævnte er af CVT-typen, hvilket er et milliongear, der normalt har en glidende ændring af udvekslingsforholdet. I Nissan Qashqai har man dog ændret både styresystem og indlagt en række faste udvekslingsforhold, så gearkassen i praksis opleves som en dobbeltkoblingsgearkasse.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda CR-V

Når man kører, skifter den gear i faste trin, og det virker langt mere overbevisende end nogensinde før. Man oplever på den måde en klar sammenhæng mellem hastighed og motoromdrejninger, og det er det, bilkøbere siger, at de savner i de traditionelle CVT-gearkasser. Merprisen for dette automatgear er 25.000 kroner.

På dieselsiden er der valg mellem en 1.5-liters motor med 110 hk eller en 1.6-liters kraftigere udgave med 130 hk. Her er det kun den store udgave, der som tilvalg kan fås med det omtalte automatgear.

Kører meget komfortabelt

Bagagerummet er stort og rummer 439 liter. Hattehylden kan afmonteres og gemmes under gulvet, der er todelt. Bageste plade kan rejses til lodret, så der er styr på indkøbsposerne.
Bagagerummet er stort og rummer 439 liter. Hattehylden kan afmonteres og gemmes under gulvet, der er todelt. Bageste plade kan rejses til lodret, så der er styr på indkøbsposerne.
Vi har prøvet alle tre versioner, og selv om køreoplevelsen generelt var på et overraskende højt niveau i alle tre udgaver, så var det helt klart 1.5-liters dieselmotoren, der skilte sig ud som den bedste.

I den nye Nissan Qashqai er denne motor ændret på så mange punkter, at det er rimeligt at tale om en helt ny motor. Den går silkeblødt, trækker forbilledligt fra godt 1.000 omdrejninger og kører op i omdrejninger på en sjælden lineær og langstrakt måde. Det er meget flot, og kun fordi 1.5eren ikke fås med automatgear, er det svært at se, hvorfor man derfor skulle vælge 1.6eren frem for 1.5eren.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af små firehjulstrækkere

Den lille benzinmotor gør det også forbløffende godt. Den har naturligvis ikke dieselmotorens bundtræk, men den trækker fint og leverer ikke motorstøj i generende omfang. Gearskiftet er i de manuelle udgaver meget vellykket, og man skal derfor nok overveje, om man vil ofre merprisen for automatgearet.

Afhængig af motorvariant må den nye Qashqai trække mellem 1.200 kg og 1.800 kg. Firehjulstræk fås kun til den store dieselmotor med manuelt gear.

Masser af sikkerhedsudstyr

Det ligner kaos i motorrummet, men den lille 1.2-liters benzinmotor gør et overraskende godt stykke arbejde og virker på ingen måde for klejn til Nissan Qashqai.
Det ligner kaos i motorrummet, men den lille 1.2-liters benzinmotor gør et overraskende godt stykke arbejde og virker på ingen måde for klejn til Nissan Qashqai.
Nissan Qashqai får en omfattende pakke af sikkerhedsudstyr. Desværre er det ikke alt, der er standard, men den danske importør lægger ud med tilkøbspriser så lave, at ingen bør sige nej. Pakken koster 8.000 kroner, men fås desværre ikke til det laveste udstyrsniveau, Visia.

Vi har derfor valgt at fokusere på priserne på næste udstyrsniveau, Acenta, der koster 40.000 kr. mere end Visia. Så koster billigste udgave 292.000 kroner med den omtalte sikkerhedspakke. Den omfatter først og fremmest en automatisk nødbremse, der både kan advare om en mulig frontalkollision og aktivere bremserne, hvis føreren ikke gør noget.

LÆS OGSÅ: Nye biltest og prøvekørsler fra Motor

Der er også advarsel for biler i den blinde vinkel og advarsel, hvis man er på vej ud over kantlinjerne. Derudover blænder forlygterne selv op og ned, når man møder modkørende, og et kamera i forruden aflæser vejskiltene, man passerer, så man kan se dem i et flot display i instrumenthuset. Det er i høj grad pengene værd.

Man kan desuden bestille bilen med an avanceret parkeringsassistent, der parkerer bilen for dig enten på langs eller på tværs af vejen, og et avanceret multimedieanlæg, der har kontakt til telefon, internet, radio og meget andet. Den pakke koster 15.000 kroner.

Meget flot kabine i Nissan Qashqai

Man kan tilkøbe Nissan Connect med navigation, bakkamera og DAB-radio til Acenta, men det er standard i topudgaven, Tekna.
Man kan tilkøbe Nissan Connect med navigation, bakkamera og DAB-radio til Acenta, men det er standard i topudgaven, Tekna.
Det er tydeligt, at Nissan virkelig har oppet sig, når det har handlet om at øge den oplevede kvalitet af kabinen. Instrumentbordet er opbygget af materialer i lækker kvalitet, og alt, hvad man rører ved, virker rart.

Der er desuden gjort meget ud af at skabe en god indretning af bilen. Ved forsæderne har en elektrisk P-bremse givet plads til to store kopholdere og masser af fralægningsplads. Ved bagsædet er der fin loftshøjde og god benplads, men desværre ikke friskluftdyser.

I bagagerummet er der dels god plads, dels mange smarte løsninger som f.eks. den todelte bund, hvor man kan rejse den ene halvdel op, så den holder styr på indkøbsposerne.

Alt i alt virker bilen gennemtænkt i en grad, man desværre ikke altid ser ved nye biler. Det er derfor oplagt, at bilens kvaliteter sammen med de attraktive priser vil fortsætte Qashqais popularitet blandt danske bilkøbere, der gerne vil have en bil, der skiller sig ud fra de traditionelle firma- og familiebiler.