En ulovlig overhaling eller en lidt for tung speederfod kan ikke bare være farligt. Det kan også nemt gøre turen på de europæiske veje en del dyrere. Flere europæiske lande har nemlig igen justeret deres bødetakster for en lang række trafikforseelser. Det viser en oversigt over taksterne for en række trafikforseelser i 21 europæiske lande, som FDM har lavet.
Særligt i Tyskland har man fra november hævet fartbøderne – i visse tilfælde til det dobbelte. Det betyder, at kører man km/t. for stærkt i byen, er bøden nu på 70 euro mod tidligere 35, mens den uden for byzonen er steget fra 30 til 60 euro. Når speedometernålen helt op på 100 km/t., hvor den tilladte hastighed er 50 km/t., vanker der nu en bøde på 400 euro, ca. 3.000 kroner, mod tidligere 200 euro.
Også i Kroatien, der er blandt danskernes feriefavoritter, har bødetaksterne fået et ordentligt nøk opad. Eksempelvis er bøden for at køre mere end 50 km/t. for stærkt hævet fra 400 til nu fra 675 euro, mens bøden for at køre spirituskørsel er steget fra 95 til nu fra 405 euro. Kører man uden sikkerhedssele eller taler i håndholdt mobil, er bøden mere end fordoblet til 135 euro. Tilsvarende er bøderne i Italien og Frankrig de senere år hævet.
”Der er et stort fokus på trafiksikkerhed i Europa. Det afspejler sig i bødetaksterne, som de senere år er blevet hævet markant i flere lande. Både når det gælder for høj fart, brug af håndholdt mobil bag rattet og spirituskørsel. Det skal dog med, at bødetaksterne i nogle lande før har ligget på et lavt niveau,” siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.
Kør selv-ferie har i årtier været en af danskernes foretrukne ferieformer. Både sommer og vinter og indimellem. Og selvom man altid skal overholde færdselsloven og køre efter forholdene, kan det være en god idé at kende til de enkelte landes bødeniveauer. Mange ligner de danske, men enkelte kan være markant højere.
Selvom bøden først dukker op, efter man er kommet hjem, bør man ikke ignorere rudekuverten. Siden 2017 har en lang række EU-lande nemlig haft mulighed for at inddrive bøder direkte i Danmark, ligesom bøder over 70 euro kan inddrives via de danske myndigheder.
”Får man en bøde på ferien, skal man naturligvis betale den. Og selvom den først dukker op, når man er kommet hjem igen, skal man altså ikke regne med at kunne slippe for at betale. Betaler man ikke, risikerer man en ubehagelig overraskelse, hvis man stoppes i samme land senere. Det kan også være i en paskontrol ved grænsen eller i lufthavnen. Omvendt kan man i flere lande få op mod 50 procent i rabat, hvis man betaler bøden inden for få dage eller på stedet. Gør man det sidste, er det dog vigtigt, at man får en kvittering,” siger Dennis Lange.