En familiebil med anstændig plads til syv og en benzinøkonomi på 24 km pr. liter er de kerneydelser, som en helt ny Prius-version lokker med.
Toyota Prius+ leverer begge dele, viser Motors møde med Toyotas nyeste hybridmodel, men på mange andre områder er der ikke mange plusser ved nyheden, der bærer præg af at være for meget en hybrid mellem japansk og amerikansk smag.
Teknikken er helt som i den almindelige Prius. Det vil sige, at en 99 hestes benzinmotor får assistance af en 82 hestes elmotor – summen er 136 - og at kræfterne overføres til hjulene via en trinløs CVT-gearkasse.Batteriet, der indeholder 1 kWh brugbar energi, er for første gang i en Toyota af litium-ion-typen og anbragt i den store midterkonsol for at give plads til tredje række.
Teknikken fungerer som sådan fint, og formålet med alle anstrengelser er den gode benzinøkonomi på officielt 24,4 km pr. liter. Motors første tur gav 20,8 km/l ved pæn kørsel mest på landevej. Årlig ejerafgift er blot 560 kr.
Men motorerne er ude på en hård opgave i den 1.600 kg tunge bil, der kan blive endnu tungere med fem-syv personer. Responsen er ikke just hurtig, og benzinmotoren knurrer (afdæmpet, ganske vist) med høje omdrejninger, der ikke hænger direkte sammen med bilens fart eller acceleration, når der er brug for kræfter.Køreegenskaberne i en familiebus behøver måske ikke være inspirerende, og det er de sandelig heller ikke i Toyota Prius+. Komforten – lyd og affjedring - er god ved bykørsel, hvis man nøjes med 16 tommer hjul - 17 tommer giver en urimelig hård affjedring. Vindstøj er der overraskende meget af ved motorvejsfart, bilens dråbeformede form taget i betragtning.
Der er pænt med plads på anden og til dels tredje række, og indretningen med at klappe sæder op og ned fungerer fint. Når tredje række er lagt ned, bliver gulvet fuldstændig plant, og bagagerummet vokser dermed fra minimale 232 til enorme 784 liter.
Toyota Prius+ er 16 cm længere, 3 cm bredere og 9 cm højere end Prius og har 8 cm større akselafstand. Plus-modellen er også både længere og bredere end den ligeledes syvsæders Verso.
Men det er pauvert, at der ikke er friskluftdyser til anden/tredje række, og klapborde er der heller ikke.Instrumentbord og kabine skæmmes af de mange farver og materialer, der skaber et rodet og til tider billigt indtryk. Selve instrumenthuset er et inferno af små symboler i alskens farver, og det japansk-amerikanske fokus resulterer i utal af bip-lyde.
Særlig enerverende er hyletonen, der er aktiv lige så længe bilen er i bakgear. Og den kan ikke slås fra.
At Toyota Prius+ ikke rigtig er tiltænkt Europa ses også ved, at man slet ikke kan få anhængertræk, tagræling er der heller ikke (lastholder kan dog monteres), uret kan ikke vise 24 timer, og topfarten er kun 165 km/t. – ikke alverden for en bil til over en halv million kroner.
Toyota Prius+ koster 509.000 kr. i billigste udgave, bl.a. fordi det danske afgiftssystem er ubarmhjertig ved biler med avanceret teknik. Men Toyota Prius+ er altså også 215.000 kr. dyrere end Prius uden plus, og Toyota i Danmark forventer da også kun at sælge 25-30 styks årligt – heraf ca. fem til private.