Motor mener: Plads til syv og en rimelig pris gør Fiat Doblo interessant for storfamilierne.
Alle de store familiebiler som Fiat Doblo, Citroën Berlingo og Peugeot Partner begyndte tilværelsen som ombyggede varevogne med nødtørftig indretning til personer i stedet for bagage. Berlingo og Partner er allerede kommet i nye versioner, hvor ønsket om rigtig personbilskomfort har været indbygget fra starten, og nu er den øvelse også kommet til den tyrkisk byggede familiebil, Fiat Doblo.

Selve bilen er også vokset en del og er således blevet både bredere, højere og længere. Ikke mindst akselafstanden er med sine godt 275 cm vokset voldsomt, og det har givet så god kabineplads, at alle syv personer nu sidder ordentligt. I Danmark er de to ekstra stole allerbagest standard. De kan foldes sammen, hvis man kortvarigt vil øge bagagepladsen, men de kan også tages ud hver for sig.

Der kommer kun to motorer til Danmark. En 1.4-liters benziner uden aircondition, og en 1.3-liters diesel med aircondition og flot udstyr. Vi har prøvet sidstnævnte, og så længe farten holdes under 110 km/t, gør den det godt. Herefter savner man et sjette gear, der kunne have holdt omdrejningerne i ave.
Den gamle Fiat Doblo glimrede ikke i crashtesten, og vi har stadig en Euro NCAP-test af den nye generation til gode. P.t. kan siges, at sikkerhedspakken nu som standard omfatter fire airbags (hvoraf de to sideairbags er af en ny type, der også dækker mellem krop og siderude) samt ESC med indbygget hill-holder.
