Familievenlig Fiat Doblo

Den nye generation Fiat Doblo byder på bedre komfort og teknik samt syv sæder som standard

Fiat Doblo
Forpremiere

Motor mener: Plads til syv og en rimelig pris gør Fiat Doblo interessant for storfamilierne.

Alle de store familiebiler som Fiat Doblo, Citroën Berlingo og Peugeot Partner begyndte tilværelsen som ombyggede varevogne med nødtørftig indretning til personer i stedet for bagage. Berlingo og Partner er allerede kommet i nye versioner, hvor ønsket om rigtig personbilskomfort har været indbygget fra starten, og nu er den øvelse også kommet til den tyrkisk byggede familiebil, Fiat Doblo.

Skydedøre er børnevenlige og letter adgangen til passagerafsnittet.
Skydedøre er børnevenlige og letter adgangen til passagerafsnittet.
Med ønsket om sikre og komfortable køreegenskaber er tavlen visket ren, og en helt ny Doblo er opstået. Undervognen er blevet ret avanceret med multilink bagaksel i stedet for forgængerens stive bagaksel med bladfjedre, og indvendigt er instrumentbord og sæder løftet markant i kvalitet og teknik.

Selve bilen er også vokset en del og er således blevet både bredere, højere og længere. Ikke mindst akselafstanden er med sine godt 275 cm vokset voldsomt, og det har givet så god kabineplads, at alle syv personer nu sidder ordentligt. I Danmark er de to ekstra stole allerbagest standard. De kan foldes sammen, hvis man kortvarigt vil øge bagagepladsen, men de kan også tages ud hver for sig.

Interiøret er i samme venlige stil som den nye Punto Evo: Glade farver og masser af fine fralægningspladser.
Interiøret er i samme venlige stil som den nye Punto Evo: Glade farver og masser af fine fralægningspladser.
Køreindtrykket peger i retning af god komfort med en fornuftig affjedring og et pænt lavt støjniveau, og den hydrauliske servostyring giver god føling med forhjulene. Udsynet er meget fint takket være de mange, store ruder, og da man sidder højt, har man et godt overblik over trafikken.

Der kommer kun to motorer til Danmark. En 1.4-liters benziner uden aircondition, og en 1.3-liters diesel med aircondition og flot udstyr. Vi har prøvet sidstnævnte, og så længe farten holdes under 110 km/t, gør den det godt. Herefter savner man et sjette gear, der kunne have holdt omdrejningerne i ave.

Den gamle Fiat Doblo glimrede ikke i crashtesten, og vi har stadig en Euro NCAP-test af den nye generation til gode. P.t. kan siges, at sikkerhedspakken nu som standard omfatter fire airbags (hvoraf de to sideairbags er af en ny type, der også dækker mellem krop og siderude) samt ESC med indbygget hill-holder.

Der er i alt plads til syv personer i Doblo. Bagest kan tredje sæderække vippes og foldes sammen, så bagagepladsen øges betragteligt.
Der er i alt plads til syv personer i Doblo. Bagest kan tredje sæderække vippes og foldes sammen, så bagagepladsen øges betragteligt.
Prisen er endnu ikke på plads, men skønnes at toppe ved 250.000 kr. for dieseludgaven, når Doblo når Danmark til marts.