Der er ingen garanti for, at garantien er god nok, når danskerne køber ny bil. Det viser en omfattende gennemgang, FDM har foretaget af garantierne på 25 af de mest solgte bilmærker herhjemme. Af dem lever kun de 10 op til FDMs krav til en god garantidækning, som er mindst tre år eller 100.000 km.
Det er især de europæiske bilmærker, den er gal med. Med undtagelse af Dacia tilbyder ingen af dem mere end to års garanti, mens de asiatiske bilmærker har både tre, fem og syv års garanti. Undersøgelsen viser også, at der ikke er sammenhæng mellem en høj pris og god garanti – snarere tværtimod.
”Groft sagt kan man sige, at over halvdelen af bilproducenterne ikke selv stoler nok på deres biler til at give en garanti på længere end to år. De tør i hvert fald ikke give en længere garanti,” siger jurist i FDM, Michael Ern Nielsen, der har gennemgået garantierne, og tilføjer:
”For forbrugerne betyder det, at de ikke er lige så godt beskyttet, som vi mener, de burde være. Slet ikke når man tager i betragtning, at et bilkøb for mange er en af de største investeringer, de foretager sig. I mange tilfælde er man bedre garantidækket, hvis man køber en brødrister end en bil til flere hundrede tusinde kroner.”
At de mangelfulde garantier kan ramme bilejerne hårdt, er velkendt i FDMs rådgivning. Her får man ofte henvendelser fra medlemmer, som står med store reparationsudgifter på biler, som kun er lidt over to år gamle.
”FDM så derfor gerne en generel forbedring af garantierne. Det har man eksempelvis i Norge, hvor der sædvanligvis er fem års garanti på biler. Og da en bil er noget, man har i flere år, mener vi kun, det er rimeligt, at man som forbruger kan forvente, at den også holder længere end to år. Det undrer os i hvert fald, at de samme bilproducenter giver norske forbrugere fem års garanti, mens deres danske kunder må nøjes med to år,” siger Michael Ern Nielsen.
Det er knap fem år siden, at FDM sidst gav garantierne et tjek, og resultatet er lige så nedslående som dengang. Ingen af de 25 bilmærker har forlænget deres garanti, og der er stadig stor forskel på, hvor godt man er dækket – hvis man over hovedet er dækket – ved forskellige typer fejl.