Fejl, mangler og ulovlige vilkår er fortsat mere reglen end undtagelsen i de slutsedler, bilkøberne får til underskrift. Det viser en gennemgang af de godt 1200 slutsedler, som FDM gennemgik i 2015.
I mere end halvdelen af tilfældene (55 procent) vendte FDM tommelfingeren nedad. Hver 7. slutseddel var så problematisk, at FDM helt frarådede bilhandlen.
”Det er vores oplevelse, at mange bilkøbere desværre tror, at en slutseddel er et standarddokument, hvilket langt fra er tilfældet. Det viser vores gennemgange af slutsedler også ganske tydeligt. Vi finder stadig alt for mange alvorlige fejl og mangler i slutsedlerne, som i sidste ende kan koste bilkøberen dyrt,” siger juridisk chef i FDM, Per Alkestrup.
Det er blandt andet manglende oplysninger om bilens modelbetegnelse og årgang, antal nøgler, om bilen tidligere har været skadet eller manglende servicehistorik, der får FDM til at løfte pegefingeren. Oplysninger, som kan virke som bagateller, men kan have afgørende betydning, hvis der efterfølgende opstår uenighed om købet eller fejl på bilen. Derfor er det vigtigt, at man som køber ikke kun har sælgers mundtlige garantier, men også husker at få tingene på skrift.
”Når FDM sidste år måtte fraråde hver syvende bilhandel, er der ikke blot tale om forglemmelser eller sjusk fra forhandlerens side. Nogle af de, vilkår vi finder i slutsedlerne, er direkte ulovlige, som når en forhandler eksempelvis forsøger at begrænse købers reklamationsret på to år. Set fra et forbrugersynspunkt er det ikke godt nok, og det bør branchen tage alvorligt. Slutsedlen er jo selve købsaftalen, og den skal naturligvis være i orden,” siger Per Alkestrup og tilføjer:
”Fra vores rådgivning ved vi, at mange har svært ved at læse forhandlerenes slutsedler og gennemskue, hvad man som almindelig forbruger skal være særlig opmærksom på. Derfor anbefaler vi altid, at man får hjælp til at gennemgå slutsedlen for fejl og mangler.”
Læs mere om FDMs slutseddelgennemgang på www.FDM.dk/slutseddel