FDM hilser aftale om nye bilafgifter velkommen

Ny aftale skal sikre 775.000 elbiler frem mod 2030. De fleste elbiler vil fortsat være fortsat afgiftsfrie. Plugin-hybrider skal stadig kun betale lav afgift. God balance i aftalen, mener FDM.

Pressemeddelelse

Regeringen har sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten netop indgået en aftale om omlægning af bilafgifterne fra 2021. Omlægningen skal blandt andet være med til at sikre finansieringen af 775.000 elbiler frem mod 2030.

FDM mener, at det på flere områder er en god aftale for både bilisterne og for klimaet. Det er positivt, at der nu sikres gode og langsigtede rammer for bilafgifterne. Det vil få stor betydning for den grønne omstilling af bilparken. Derfor hilser FDM forliget velkomment.

Aftalen om nye bilafgifter afspejler den vigtige balance mellem på den ene side at motivere forbrugerne til grønne valg uden samtidig at straffe de forbrugere økonomisk, der endnu ikke er klar til selv at skifte til en lav- eller nulemissionsbil. Det er opnået ved blandt andet at finde finansiering i det økonomiske råderum.

Det er nødvendigt, når de eksisterende bilafgifters høje niveau tages i betragtning.

”Vi hæfter os også ved, at den nye afgiftsmodel nogenlunde vil fastholde afgiftsniveauet på konventionelle biler. Disse betaler allerede i dag mere en rigeligt i afgift, hvilket Eldrup-kommissionens rapport også bekræftede. Mange danskere vil i de kommende år stadig have behov for konventionelle biler, og i det lys er det ikke klogt at øge afgifterne væsentligt,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

For de eksisterende bilejere betyder aftalen, at de kan se frem til en mindre stigning på omkring 10 procent i den halvårlige ejerafgift over en årrække.

”De nuværende bilejere har allerede betalt rigeligt i afgift. Derfor mener vi som udgangspunkt heller ikke, at de skal belastes yderligere. Vi noterer os dog, at det er en meget begrænset stigning, der for de fleste vil beløbe sig til 200-300 kroner,” siger Thomas Møller Thomsen.

Selvom FDM generelt er positivt stemt over for de nye afgifter, er det ærgerligt, at modellen grundlæggende stadig bygger på en værdibaseret afgift. Det vil desværre fastholde et todelt bilmarkedet, hvor leasingbiler ofte vil betale markant mindre i afgift end helt tilsvarende biler, der købes af almindelige forbrugere.