Selvom den brugte bil er købt hos en forhandler, er det langtfra altid lig med, at forhandleren også er sælger. Flere forhandlere sælger nemlig i stigende grad brugte biler i såkaldte formidlingssalg, hvor bilen er taget i kommission eller forhandleren på anden måde formidler salget mod et honorar.
Formidlingssalgene er dog ikke uproblematiske for køberen. Opstår der efterfølgende problemer, risikerer man nemlig selv at hænge på regningen.
”Hvor vi tidligere så, at nogle forhandlere forsøgte at fraskrive sig eksempelvis reklamationsretten ved at sælge bilen ’købt som beset’, er det i dag de såkaldte formidlingssalg, der skaber problemer. Vi ser ofte købere, der overraskes af, at forhandleren, de har købt og betalt bilen af, blot har ageret mellemmand uden juridiske forpligtelser. Derfor fraråder vi generelt mod den slags handler,” siger afdelingschef i FDMs rådgivning, Per Alkestrup.
Det er dog ikke kun købere, som skal tage sig i agt, når de falder for en brugt bil, der ’sælges på vegne af kunde.’ Også sælgere risikerer uvidende at hæfte for fejl og mangler, selvom de har betalt en forhandler for at forestå salget.
”Sælger man sin bil gennem en forhandler, risikerer man at betale for salgsarbejdet, samtidig med at man hæfter overfor enten forhandleren eller køberen, hvis der efterfølgende opstår uenigheder. Det er vores oplevelse, at det er noget, som kommer bag på de fleste sælgere,” siger Per Alkestrup og tilføjer:
”Hvad enten man køber eller sælger bil med en forhandler som formidler, kan begreberne være svære at forstå og blandes nemt sammen. At nogle forhandlere ikke er tydelige i deres markedsføring, bliver det ikke nemmere af. Ikke mindst for købere understreger det blot vigtigheden af, at man får gennemgået slutsedlen gerne med hjælp af FDM. På den måde sikrer man sig, hvem man reelt handler med, og hvordan reklamationsvilkårene er.”
Læs mere om faldgruberne ved formidlingssalg i Motors decembernummer.