FDM: Pas på med at købe disse biler brugt

Mange ejere af nogle af de mest populære bilmodeller ender med at få kæmpe værkstedsregninger på grund af motorfejl på bilerne. Bilimportørens manglende vilje til at hjælpe forbrugerne betyder, at FDM generelt ikke vil anbefale at købe bilerne brugt.

Pressemeddelelse

Smuldrende tandremme og et problematisk højt olieforbrug i kombination med en udtalt mangel på velvilje til at hjælpe bilejere betyder, at FDM nu ikke vil anbefale køb af nogle af de mest populære biler brugt. Det skriver FDMs medlemsmagasin Motor.

Konkret drejer det sig om flere Peugeot-, Citroën- og Opel-modeller med 1.0- og især 1.2-liters benzinmotorer. De sidder i flere af de mest populære biler herhjemme som Peugeot 208, Opel Corsa og Citroën C3.

FDM har gennem årene beskrevet, hvordan problemer med selv nyere biler har efterladt forbrugerne med store regninger for reparationer på helt op til 50.000 kroner og i få tilfælde mere, kort efter at bilens toårige garanti er udløbet. Det er bilgiganten Stellantis, som producerer bilerne, der herhjemme importeres af K.W. Bruun.

”Vi har gennem flere år set mange eksempler med de problemfyldte Stellantis-biler. Selvom bilerne har været bare få år gamle, har vi oplevet en importør, som ikke er villig til at hjælpe de klemte kunder,” siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto og tilføjer:  

”Generelt savner vi, at Stellantis som bilproducent og K.W. Bruun som importør står ved deres biler og tager bedre hånd om kunderne. Når vi samtidig ser så alvorlige problemer så konsekvent på bestemte motorer, vil vi som forbrugerorganisation ikke anbefale folk at købe de pågældende biler brugt, indtil det ændrer sig.”

Det er ikke ualmindeligt, at en bilimportør tilbyder trofaste kunder en såkaldt kulance, hvor en importør helt eller delvist dækker en udgift. Men selvom importøren, K.W. Bruun, på nogle områder yder kulance, har FDM set eksempler på, at kulance er blevet afvist med bagatellignende begrundelse, hvor bilejerne har stået alene tilbage med værkstedsregninger på mange tusinde kroner.

”Problematikken illustrerer, hvorfor vi mener, at købeloven bør have en længere reklamationsfrist på biler. Den er i dag kun på to år, samme længde som mange bilmærkers garantier. Det betyder, at forbrugerne efter to år er helt afhængige af en importørs velvilje og kulance. Også ved deciderede produktfejl. Det så vi gerne ændret,” siger Lone Otto.

Vælger man alligevel at købe en af de omtalte bilmodeller brugt, anbefaler FDM, at man tager sine forholdsregler og nøje søger dokumentation for bilens servicehistorik og olieforbrug.

Læs mere om problemerne med bilerne og FDMs anbefalinger i Motor nr. 5 eller på fdm.dk

Her er de udsatte modeller, som FDM anbefaler ikke at købe brugt:

  • Citroën: C1, C3, C3 Aircross, C4, C5 Aircross
  • Opel: Corsa, Crossland, Grandland
  • Peugeot: 108, 208, 2008, 308, 3008, 5008

Hent billede