Sne, sjap og temperaturer tæt på frysepunktet eller under synes at have sluppet sit tag i os, mens foråret venter lige om hjørnet. Om kun en måned skal ure og havemøbler igen stilles frem, og det samme kan man passende gøre med bilens sommerdæk.
Med sine hårdere gummiblandinger og anderledes slidmønster er sommerdæk nemlig et sikkert og komfortabelt valg, når temperaturen begynder at stige. Det viser årets store test af sommerdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.
I år er der testet 15 dæk i størrelsen 16-tommer (205/55), der er den mest solgte dækstørrelse i Europa. Det er dæk, der passer til biler som bl.a. VW Golf, Kia Ceed og Skoda Octavia. Derudover er der testet 17 dæk i størrelsen 17-tommer (225/50), der passer til biler som Audi A4, Mercedes-Benz C-klasse og BMW 3-serie.
”Som tidligere år viser testen, at moderne sommerdæk ofte giver et glimrende vejgreb på tør vej, mens vi stadig kan opleve ret store forskelle i dækkenes evne til at sikre et godt vejgreb, når vejen er våd. Derfor er det vigtigt, at man i Danmark med mange våde dage går efter et dæk, der har gode egenskaber på våde veje,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
”Tidligere så vi flere dæk falde igennem i vores test, men af årets 32 testede dæk er der kun to dæk, der dumper – et i hver dækstørrelse. Til gengæld placerer en meget stor gruppe af dæk sig i midten med karakterer, der er gennemsnitlige.”
Igen i år er dækkene testet på flere parametre som støj, rullemodstand (brændstofforbrug) og holdbarhed. Men hvor forskellen i rullemodstand begrænser sig til 0,3 l brændstof pr. 100 km blandt de 32 dæk, er der anderledes stor forskel på slidstyrken. I testen kunne det mest slidstærke 16-tommerdæk køre over dobbelt så langt, 55.300 km, som det mindst slidstærke dæks ’bare’ 24.800 km.
Det er dog dækkenes bremseegenskaber på især våd vej, der for alvor skiller de bedste sommerdæk fra de øvrige. Her er forskellen tydelig. Eksempelvis skulle det dårligste 17-tommerdæk bruge over ti meter mere end det bedste for at bremse ned fra 80 km/t. til 0. Det betyder, at det sted, hvor bilen med det bedste dæk på våd vej (Semperit) holdt stille, passerede bilen med dækket fra Firestone med knap 36 km/t.
”Markedet for dæk kan virke uoverskueligt, og årets test viser endnu en gang, hvorfor der er god grund til at se sig for, hvis man skal købe dæk. Her kan vores test være en god hjælp. Har man en ældre bil og et beskedent kørselsbehov, behøver man ikke nødvendigvis at vælge dæk fra øverste hylde, men kan trygt vælge et fra testens midtergruppe. Men gode bremseegenskaber på våd og tør vej bør altid gå forud for god slidstyrke eller lav rullemodstand,” siger Søren W. Rasmussen.