
Det giver rigtig god mening for to mindre bilfabrikker at gå sammen om udviklingen af en nichebil, specielt når det bliver gjort så gennemført som i tilfældet med Mazdas og Fiats samarbejde om små sportsvogne. Mazdas seneste generation af MX-5 danner nemlig grundlag for Fiats helt nye 124 Spider, den første baghjulstrukne Fiat i mere end 25 år.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Mazda MX-5 og Mini Cooper Cabrio

For Fiat har samarbejdet skabt muligheden for at lancere en imagebil i et nichesegment til væsentligt lavere udviklingsomkostninger, end hvis man skulle være startet fra bunden af. Og så har det sikkert også spillet ind, at Fiats erfaringer med at bygge biler med baghjulstræk ligger rigtig mange år tilbage.
Forskelligt fokus

Undervognen er naturligvis den samme på begge biler med samme hjulophæng for og bag, og akselafstand og sporvidde er ens. De ydre dimensioner er dog forskellige, idet Fiat’en er cirka 10 cm længere og en anelse bredere. Bortset fra ruderammen er alle karrosseridele forskellige, og det er virkelig lykkedes at skabe to biler med helt forskelligt udtryk.
LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf Cabriolet

Modent præg
Kabinen er meget lig Mazda’ens, men der er fokuseret mere på materialevalg, og man har helt klart ønsket at give Fiat 124 Spider et mere modent og eksklusivt præg end dens japanske søster. Sæderne er læderbeklædte, og der er kælet lidt mere for detaljerne. Igen nok et klogt valg at positionere bilen anderledes – folk, der drømmer om en MX-5, er måske ikke de oplagte kunder til en 124 Spider og omvendt.

Motoren gør det umiddelbart udmærket i bilen, men det er først efter 3.000 o./min., at man rigtig får glæde af turboen – ved lavere omdrejninger er der stadig en ansats til turbotøven, og der skal derfor røres en del i gearkassen for at få det fulde udbytte af motoren.
Kører anderledes

Fiat’en er mere komfortabelt sat op, uden på nogen måde at være blød og svampet. Tværtimod har den stadig en meget sikker sportsvognsfornemmelse med en formidabel indstyring, som ikke lader Mazda’en meget tilbage at ønske. Fiat’en er ikke så let at styre på speederen som MX-5, men det indbyder bilen heller ikke til – der er bare mere landevej end racerbane over Fiat’en.

Spørgsmålet er derfor, om 124 Spider kan klare sig i den åbenlyse konkurrence med MX-5, for selvom Fiat 124 Spider er en meget velkommen ny model på markedet, og bilerne nok vil appellere til forskellige købere, så er markedet for små sportsvogne i Danmark forsvindende lille.