Fiat 124 Spider - MX-5 på italiensk

Fiat 124 Spider er udviklet i samarbejde med Mazda, men den er meget mere end en MX-5 med et andet karrosseri og andet navn.

Fiat 124 Spider.
Forpremiere

Bagfra er der noget Dodge Viper over linjerne. Fotos: Fiat
Bagfra er der noget Dodge Viper over linjerne. Fotos: Fiat
Motor mener: Fiat 124 Spider er en vellykket sportsvogn, som er forfriskende anderledes end sin søster, Mazda MX-5.

Det giver rigtig god mening for to mindre bilfabrikker at gå sammen om udviklingen af en nichebil, specielt når det bliver gjort så gennemført som i tilfældet med Mazdas og Fiats samarbejde om små sportsvogne. Mazdas seneste generation af MX-5 danner nemlig grundlag for Fiats helt nye 124 Spider, den første baghjulstrukne Fiat i mere end 25 år.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Mazda MX-5 og Mini Cooper Cabrio

Motoren er en turboladet 1.4-liters Multiair-maskine, der yder 138 hk.
Motoren er en turboladet 1.4-liters Multiair-maskine, der yder 138 hk.
Reelt set havde Mazda nok opdateret MX-5 under alle omstændigheder, men for den japanske producent er der tale om en kapitalindsprøjtning til udviklingsarbejdet og en kærkommen udnyttelse af produktionskapaciteten på fabrikken i Hiroshima, som lægger samlebånd til produktionen af begge modeller.

For Fiat har samarbejdet skabt muligheden for at lancere en imagebil i et nichesegment til væsentligt lavere udviklingsomkostninger, end hvis man skulle være startet fra bunden af. Og så har det sikkert også spillet ind, at Fiats erfaringer med at bygge biler med baghjulstræk ligger rigtig mange år tilbage.

Forskelligt fokus

Kabinen er den samme som i Mazda MX-5, men med lidt bedre materialer og finish.
Kabinen er den samme som i Mazda MX-5, men med lidt bedre materialer og finish.
Teknikerne fra de to fabrikker har arbejdet tæt sammen, men er gået til opgaven med forskelligt fokus. Det mærker man tydeligt, når man sætter sig bag rattet af den nye Fiat 124 Spider, som adskiller sig markant fra MX-5 på mange punkter.

Undervognen er naturligvis den samme på begge biler med samme hjulophæng for og bag, og akselafstand og sporvidde er ens. De ydre dimensioner er dog forskellige, idet Fiat’en er cirka 10 cm længere og en anelse bredere. Bortset fra ruderammen er alle karrosseridele forskellige, og det er virkelig lykkedes at skabe to biler med helt forskelligt udtryk.

LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf Cabriolet

De klassiske former går igen i kølergitterets åbning, mens forlygterne er topmoderne.
De klassiske former går igen i kølergitterets åbning, mens forlygterne er topmoderne.
Fiat har kigget tilbage i arkiverne og har ladet sig inspirere kraftigt af den originale Fiat 124 Spider, der netop fejrer 50 års fødselsdag i år. Detaljer som hoftesvajet på bagskærmen, den sekskantede køleråbning og de aflange baglygter er tydeligt hentet fra originalen, men det er lykkedes at give bilen et helt moderne udtryk uden at forfalde til retro-design.

Modent præg

Kabinen er meget lig Mazda’ens, men der er fokuseret mere på materialevalg, og man har helt klart ønsket at give Fiat 124 Spider et mere modent og eksklusivt præg end dens japanske søster. Sæderne er læderbeklædte, og der er kælet lidt mere for detaljerne. Igen nok et klogt valg at positionere bilen anderledes – folk, der drømmer om en MX-5, er måske ikke de oplagte kunder til en 124 Spider og omvendt.

Baglygtedesignet er inspireret af de lange, flade baglygter på originalen fra 1966.
Baglygtedesignet er inspireret af de lange, flade baglygter på originalen fra 1966.
Det er imidlertid under motorhjelmen, at den største fysiske forskel åbenbares. Hvor Mazda sværger til sugemotorer med SkyActiv-teknologi, har Fiat udstyret 124 Spider med den 1.4-liters Multiair turbomotor, som yder 138 hk.

Motoren gør det umiddelbart udmærket i bilen, men det er først efter 3.000 o./min., at man rigtig får glæde af turboen – ved lavere omdrejninger er der stadig en ansats til turbotøven, og der skal derfor røres en del i gearkassen for at få det fulde udbytte af motoren.

Kører anderledes

Den klassiske Fiat 124 Spider blev tegnet af Tom Tjaarda hos Pininfarina og har inspireret mange af linjerne i den nye model.
Den klassiske Fiat 124 Spider blev tegnet af Tom Tjaarda hos Pininfarina og har inspireret mange af linjerne i den nye model.
Fiat 124 Spider kører helt anderledes end Mazda MX5. Ikke bedre, ikke dårligere, bare anderledes. Den er ikke en rendyrket, kompromisløs sportsvogn som MX5, men man får helt klart en fornemmelse af, at 124 Spider vil være en bedre rejsekammerat på en langtur ned gennem Europa.

Fiat’en er mere komfortabelt sat op, uden på nogen måde at være blød og svampet. Tværtimod har den stadig en meget sikker sportsvognsfornemmelse med en formidabel indstyring, som ikke lader Mazda’en meget tilbage at ønske. Fiat’en er ikke så let at styre på speederen som MX-5, men det indbyder bilen heller ikke til – der er bare mere landevej end racerbane over Fiat’en.

Den nye udgave af Fiat 124 Spider er en meget vellykket sportsvogn, udviklet i samarbejde med Mazda.
Den nye udgave af Fiat 124 Spider er en meget vellykket sportsvogn, udviklet i samarbejde med Mazda.
Fiat 124 Spider kommer til landet i september og fås kun i én udgave i Danmark, nemlig med udstyrsniveauet Lusso, som ikke lader meget tilbage at ønske. Prisen er 503.880 kr., og det er omkring 100.000 mere end en MX-5 med 2.0-liters motor på 160 hk, men med en anelse mere skrabet udstyr end Fiat’en byder på.

Spørgsmålet er derfor, om 124 Spider kan klare sig i den åbenlyse konkurrence med MX-5, for selvom Fiat 124 Spider er en meget velkommen ny model på markedet, og bilerne nok vil appellere til forskellige købere, så er markedet for små sportsvogne i Danmark forsvindende lille.