Fiat 500 med stor lille motor

Fiat 500 får en ny motor med bare to cylindre, der trækker som en firecylindret. Fordelen er en benzinøkonomi, der ellers minder mest om dieselbilernes.

Fiat500
Forpremiere

Motor mener: Med en 2-cylindret motor tager Fiat et dristigt skridt ud i fremtiden, der forhåbentlig bliver belønnet. Præstationerne udløser en positiv køreoplevelse, og holder de lovede forbrugstal bare tilnærmelsesvis i virkeligheden, kan TwinAir afløse Multijet som pendlerbil.

Fiat introducerer om kort tid en 500 med en ny tocylindret benzinmotor – TwinAir – på bare 875 ccm, en ydelse på 85 hk og et drejningsmoment på 145 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t. tager 11,0 sek., og topfarten er 173 km/t. Det er præstationer helt parallelt med en 4-cylindret 1.4 liter 16V motor, men med 30 procent mindre forbrug.

Det er ikke til at se uden på Fiat 500, at den er udrustet med en 2-cylindret 0,9 liter TwinAir-motor, der yder som en 1.4 16V og bruger 30 procent mindre benzin.
Det er ikke til at se uden på Fiat 500, at den er udrustet med en 2-cylindret 0,9 liter TwinAir-motor, der yder som en 1.4 16V og bruger 30 procent mindre benzin.
Fiat lover, at TwinAir med turbo og MultiAir-teknik kører 24,4 km/l og har en CO2-udledning på 95 g/km. Det er knapt, at en turbodiesel kan være med her. Som pendlerbil vil Fiat 500 med TwinAir benzinmotor med 85 hk være klart at foretrække frem for en dieselmotor. Lyder det ikke for godt til at være sandt?

Det er da også med skepsis, at jeg drejer tændingsnøglen. Mine ører opfatter en underlig pludren, og der mangler ligesom noget: To cylindre. Så snart ørerne har vænnet sig til motorlyden – og det tager ikke lang tid – er det trækkraften, der stiller sig i forgrunden. Motoren hænger godt ved gassen, og fordi lyden er anderledes, sker det nogle gange, at jeg rammer omdrejningsbegrænseren. Det er åbenbart et led i uddannelsen i at køre tocylindret.

Motorens elasticitet er både forbavsende og overbevisende, mest fordi de 0,9 liter slagvolumen ikke stiller den store kraftudfoldelse i forventning. Kig på tallene: 85 hk ved 5.500 o/min. og 145 Nm ved 1.900 o/min. Det er jo som i en turbodiesel, og det er netop gevinsten ved MultiAir ventilstyring og avanceret regulering af turbotrykket. Den seje motorkarakteristik gør, at motoren ved 130 km/t. kun snurrer 3.000 o/min. til gavn for benzinforbruget.

I Torinos gader med tæt trafik er det en fordel at trykke på ECO-knappen, der reducerer hk’erne til 77,5 og drejningsmomentet til 100 Nm, samtidig med at den lettere City-styring bliver koblet til. ECO lægger op til en mere afslappet kørestil, der sparer lidt på brændstoffet. Det inkluderede stop/start-system leverer resten, så vi når de lovede 20,4 km/l ved bykørsel. På landevej sniger kilometerne sig op på 27 pr. liter 95 oktan.

Den nye lille motor leverer udmærket trækkraft og en fin benzinøkonomi. Faktisk trækker den som en dieselmotor.
Den nye lille motor leverer udmærket trækkraft og en fin benzinøkonomi. Faktisk trækker den som en dieselmotor.
Vælger man den automatisk skiftede Dualogic-gearkasse, er der en gevinst i byen på 1,3 km/l (21,7 km/l) og et gennemsnit på 25 km/l. Men det tager laaang tid at køre merprisen ind med den forbedrede benzinøkonomi, hvis det nogensinde sker.

Den første TwinAir-motor yder 85 hk, og der er to mere på vej. En version uden turbo med 65 hk og en turbo med mere tryk og en ydelse på 105 hk. De første Fiat 500 TwinAir kommer til Danmark i oktober, og trods den avancerede teknologi er der kun stillet en moderat prisstigning i udsigt, fordi sparsommeligheden udløser en rabat i registreringsafgiften. Prisen ligger dog endnu ikke fast.