Fiat 500 til storfamilien

Fiat 500L Living er markedets mindste syv-personers bil – prisen er til gengæld langtfra lille.

Mange designdetaljer går igen fra den almindelige Fiat 500, men 500L og 500L Living er faktisk baseret på Punto-platformen
Forpremiere

Skråt bagfra er det tydeligt, at Fiat 500L Living er vokset med 20 cm i forhold til Fiat 500L.
Skråt bagfra er det tydeligt, at Fiat 500L Living er vokset med 20 cm i forhold til Fiat 500L.
Motor mener: Det er en god ide, at Fiat spinder videre på succesen med 500-modellerne. Men den syvpersoners Fiat 500L Living er blevet for dyr, selv om både praktiske løsninger og forbedrede køreegenskaber trækker op.

Fiat fortsætter med at udvide 500-familien, og seneste skud på stammen er næsten så langt fra den originale Fiat 500 fra 1957, som det er muligt. Fiat 500L Living har nemlig fået gevaldigt vokseværk og har plads til syv personer.

Strategien er fornuftig nok, for Fiat 500 er uden sidestykke den italienske producents største succes i de senere år, og ligesom BMW har forstået at udnytte Mini’ens succes til en lang række nichemodeller, har Fiat fået øjnene op for, at det kan betale sig at satse på brandet 500.

LÆS OGSÅ: Motors test af Fiat 500L

500L Living er en forlænget udgave af 500L, der kom på markedet sidste år. Ligesom 500L er Living baseret på Punto-platformen, men i Living-udgaven er bilen forlænget 20 cm bagud, så der er blevet plads til en sæderække i bagagerummet.

Sæderne – og ikke mindst benpladsen – er dimensioneret, så kun børn under teenagealderen vil synes, at det er sjovt at sidde der i længere tid af gangen, og er sæderne i brug, er bagagepladsen reduceret til et minimum. Klapper man sæderne ned i gulvet, er bagagerummet til gengæld ganske veldimensioneret og sluger 638 liter.

Fiat 500L Living har bedre køreegenskaber

Den tredje sæderække I Fiat 500L er bedst til børn før teenagealderen, men voksne kan til nød sidde der  i kort tid.
Den tredje sæderække I Fiat 500L er bedst til børn før teenagealderen, men voksne kan til nød sidde der i kort tid.
Motor har tidligere kritiseret undervognen i 500L for at være uharmonisk grænsende til det ukomfortable, men det har ingeniørerne rådet bod på i 500L Living. For at kompensere for den ændrede vægtfordeling er undervognen blevet justeret, og resultatet er en væsentlig forbedring af køreegenskaberne. Man kan håbe, at justeringerne finder vej over i den korte udgave, når den en gang skal friskes op.

LÆS OGSÅ: Motors test af Fiat 500L med dieselmotor

500L Livings adelsmærke er den fleksible indretning af kabinen. Selv om bilen er den mindste syvpersoners bil på markedet, er der fin plads på anden sæderække, som i øvrigt kan køres frem for at give bedre benplads på tredje række, når den er i brug. Sæderne kan indstilles i et væld af konfigurationer, og der er små opbevaringsrum overalt, hvor man har kunnet finde plads.

Dyr syvsædersudgave af Fiat 500L

Med tredje sæderække slået op er bagagepladsen minimal. Pakker man sæderne væk, får man til gengæld et rummeligt bagagerum på 638 liter.
Med tredje sæderække slået op er bagagepladsen minimal. Pakker man sæderne væk, får man til gengæld et rummeligt bagagerum på 638 liter.
Fiat 500L Living kommer med tre motorer: en 105 hestes TwinAir Turbo samt to turbodieselmotorer; 1.3 MultiJet II med 85 hk og en ny 1.6 MultiJet II med 105 hk. Der er to udstyrsniveauer, Pop Star og Lounge.

Priserne starter ved cirka 236.000 kr. for en 0.9 Twin Air med PopStar udstyr, idet Fiat i øjeblikket kører kampagne på 500L med dette udstyrsniveau, og denne kampagne regner Fiat med også vil omfatte 500L Living.

Generelt er merprisen i forhold til 500L 20.000 kr., hvis du blot vil have et større bagagerum. Vil du også have klapsæder, så bilen bliver en syv-personers, skal du af med yderligere 15.000 kr., og så nærmer prisen sig 300.000 kr. for billigste version med højt udstyrsniveau.

Til de penge kan man få en Nissan Qashqai +2 eller en Renault Grand Scénic med tilsvarende eller bedre udstyrsniveau, og så skal man nok være mere end almindelig forelsket i Fiat 500’s charme og stil for at vælge 500L Living.

FIAT 500L LIVING LOUNGE (SYV SÆDER: +15.000 KR.)
0.9 Twin Air        1.3 MultiJet         1.6 MultiJet
105 hk                  85 hk                  105 hk

Det normale bagsæde byder på fin plads. Hele rækken kan forskydes, så der bliver bedre plads til passagererne på tredje række.
Det normale bagsæde byder på fin plads. Hele rækken kan forskydes, så der bliver bedre plads til passagererne på tredje række.
112 g/km (CO2)  110 g/km (CO2)  117 g/km (CO2)
20,8 km/l             23,8 km/l              22,2 km/l
ca. 286.000 kr.    ca. 311.000 kr.     ca. 350.000 kr.