Fiat 500 – vellykket to’er

Fiat 500 har været på markedet i syv år og viser alderdomstegn. I 2014 kommer anden generation af mærkets tocylindrede motor med 105 hk, der er langt bedre end basismotoren.

Fiat introducerer løbende nye farver, blandt andet denne pistacie-pastel-farve.
Forpremiere

Designet er der kun ændret meget forsigtigt på, siden Fiat 500 kom frem i 2008. Det er kun små ændringer på lygterne.
Designet er der kun ændret meget forsigtigt på, siden Fiat 500 kom frem i 2008. Det er kun små ændringer på lygterne.
Motor mener: Nu giver det tocylindrede motorkoncept mening, selvom det fortsat vil være svært at køre meget langt på literen.

Retromodellen Fiat 500 har reddet det italienske bilmærke. Den var en storsælger, da den kom frem i 2008, og er det fortsat i dag. Men selv en retromodel kan blive træt i betrækket. Fiat har ikke afløseren klar endnu, så for at holde hypen oppe omkring den smarte minibil introducerer Fiat to nyheder i 2014: en ny digital instrumentgruppe og en 105 hk-udgave af den unikke tocylindrede Twin Air-motor.

Mindre rå motorgang

I 2014-udgaven af Fiat 500 er der mulighed for nyt digitalt instrument i topmodellerne.
I 2014-udgaven af Fiat 500 er der mulighed for nyt digitalt instrument i topmodellerne.
Den største nyhed er motoren, for selvom motorlyden i den tocylindrede motor alle dage har været smittende, så har motoren rystet så meget under 2.000 o/min., at man ikke kunne holde ud at køre bilen på en økonomisk måde. Resultatet er, at få Fiat 500-ejere har kunnet køre over 15 km/l til hverdag.

LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Adam

I den kraftigere 105 hk-udgave har motoren ud over en mere avanceret turbolader fået et dobbeltmassesvinghjul. Det lyder farlig teknisk, men betyder blot, at en stor del af den naturlige ubalance, der er i en motor med kun to cylindre, bliver elimineret.

Nu kan du se hastigheden

Syvtommerskærmen kan både læses i skygge og med lidt sol på, og det er blevet meget nemmere at se hvor, hurtigt man kører.
Syvtommerskærmen kan både læses i skygge og med lidt sol på, og det er blevet meget nemmere at se hvor, hurtigt man kører.
Et problem – eller kendetegn – ved Fiat 500 har været instrumenter, der er svære at aflæse. Det vil Fiat komme til livs på topmodellerne, der får en syv tommer TFT-skærm. Det virker aldeles fornuftigt. Du får både letaflæselig hastighed, kørecomputer og mulighed for visning af retningspile fra navigationsanlægget, hvis du har tilkøbt det.

LÆS OGSÅ: Motors seneste tests af nye biler

Det er dog ærgerligt, at det ikke bliver standard, og så savner man en trykfølsom skærm til radioen. Men det må vente til næste generation af Fiat 500, der snart må være på trapperne. Indtil da må vi nøjes med med dårlig plads på bagsædet, kun to sidedøre og dårlig lofthøjde på forsæderne.