Retromodellen Fiat 500 har reddet det italienske bilmærke. Den var en storsælger, da den kom frem i 2008, og er det fortsat i dag. Men selv en retromodel kan blive træt i betrækket. Fiat har ikke afløseren klar endnu, så for at holde hypen oppe omkring den smarte minibil introducerer Fiat to nyheder i 2014: en ny digital instrumentgruppe og en 105 hk-udgave af den unikke tocylindrede Twin Air-motor.
Mindre rå motorgang
Den største nyhed er motoren, for selvom motorlyden i den tocylindrede motor alle dage har været smittende, så har motoren rystet så meget under 2.000 o/min., at man ikke kunne holde ud at køre bilen på en økonomisk måde. Resultatet er, at få Fiat 500-ejere har kunnet køre over 15 km/l til hverdag.LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Adam
I den kraftigere 105 hk-udgave har motoren ud over en mere avanceret turbolader fået et dobbeltmassesvinghjul. Det lyder farlig teknisk, men betyder blot, at en stor del af den naturlige ubalance, der er i en motor med kun to cylindre, bliver elimineret.
Nu kan du se hastigheden
Et problem – eller kendetegn – ved Fiat 500 har været instrumenter, der er svære at aflæse. Det vil Fiat komme til livs på topmodellerne, der får en syv tommer TFT-skærm. Det virker aldeles fornuftigt. Du får både letaflæselig hastighed, kørecomputer og mulighed for visning af retningspile fra navigationsanlægget, hvis du har tilkøbt det.LÆS OGSÅ: Motors seneste tests af nye biler
Det er dog ærgerligt, at det ikke bliver standard, og så savner man en trykfølsom skærm til radioen. Men det må vente til næste generation af Fiat 500, der snart må være på trapperne. Indtil da må vi nøjes med med dårlig plads på bagsædet, kun to sidedøre og dårlig lofthøjde på forsæderne.