Fiat 500C med sol og charme

Fiat 500C kombinerer 500-modellens charme med glæden ved at køre i åben bil. En herlig cocktail.

Fiat 500C
Forpremiere

Motor mener: Den topløse Fiat 500C er endnu mere charmerende en den lukkede udgave.

Da den originale Fiat 500 Nuova kom frem i 1957 havde den et stoftag, der kunne rulles sammen og forvandle bilen fra lukket til åben på få sekunder. Årsagen var simpel: stof var billigere end blik, og Fiat 500 skulle først og fremmest være billig transport for de millioner af italienere, der var vant til, at motorkørsel var ensbetydende med to hjul på en Vespa.

Det er lidt anderledes i dag, hvor Fiat 500 ikke bare er transport for masserne, men lige så meget er et stil-ikon. Og det er derfor oplagt, at Fiat genopliver det gamle foldetag i en noget mere moderne og stilsikker udgave.

Fiat 500C er reelt ikke en cabriolet, da det kun er taget, der kan køres tilbage. Der er stadig siderne med vinduesrammer. Til gengæld er man herlig fri for turbulens i kabinen.
Fiat 500C er reelt ikke en cabriolet, da det kun er taget, der kan køres tilbage. Der er stadig siderne med vinduesrammer. Til gengæld er man herlig fri for turbulens i kabinen.
Det er ikke helt korrekt at kalde Fiat 500C for en cabriolet, for det er kun taget, der foldes tilbage ved et tryk på en knap. Siderne med vinduesrammer er de samme som på modellen med fast tag, men denne konstruktion har også den fordel, at karrosseriet forbliver helt stabilt uden vridninger, uanset om taget er oppe eller nede.

Selve foldefunktionen er fuldautomatisk, simpel, men effektiv, og det nedfældede tag fylder kun en brøkdel af, hvad en rigtig kalesche ville have gjort.

Taget folder tilbage i tre trin. Første trin svarer til et åbent soltag, mens andet trin lukker taget op helt frem til lige over bagruden. Sidste trin tager glasbagruden med og folder på så sindrig en facon, at den højtsiddende stoplygte stadig sidder synligt. Hele processen tager mindre end 20 sekunder.

Når taget er foldet helt tilbage er der ikke den store turbulens i kabinen, sikkert fordi bilen som nævnt har faste sider. Der er en del støj fra vindafviseren oven på forruderammen, men den er kun nødvendig, når taget er åbnet i en af de to halvåbne stillinger, og kan låses nede, når taget er foldet helt ned.

Kabinens indretning er som i den almindelige Fiat 500.
Kabinens indretning er som i den almindelige Fiat 500.
Alt andet i Fiat 500C er som på den almindelige 500, det vil sige tre motorer, tre udstyrsniveauer, god kvalitetsfornemmelse, udmærkede køreegenskaber og tonsvis af charme.

Bilen introduceres på det danske marked i begyndelsen af det nye år, og importøren forventer, at priserne ender cirka 25-30.000 kroner højere end for den lukkede udgave. Det endelige modelprogram er heller ikke lagt helt fast.