
Fiat 500 er utvivlsomt den italienske gigants største succes i de senere år, ikke mindst i Danmark, hvor mere end 12.000 biler er solgt siden debuten i 2008. Den succes vil Fiat nu bygge videre på, og mon ikke man har skævet lidt til det held, som BMW har haft med løbende at udvide Mini-programmet, så det nu er en hel modelfamilie.
Første knopskydning er Fiat 500L, som Motor netop har prøvet i Italien. Da der første gang blev talt om en ny 500-variant, blev bilen omtalt som en stationcar-version af 500, men virkeligheden er, at 500L er en helt ny bil, nærmest en mini-mpv, som faktisk kun har nummeret og det nuttede udseende til fælles med 500.

I det hele taget er det et meget svært segment, specielt i Danmark, hvor køberne tilsyneladende hellere kryber en klasse op til en Renault Scenic eller en Opel Zafira. Men nu prøver Fiat altså lykken igen, og det første, korte møde med Fiat 500L tyder på, at det måske skal lykkes at få købernes øjne op for de små mpv’ers styrker denne gang.
Fiat 500L for kvinder
Fiat har selvfølgelig gjort sin research ordentligt og har konstateret, at rigtig mange 500-købere er singler, især single-kvinder. Fabrikkens ræsonnement er derfor, at de sandsynligvis stifter familie på et tidspunkt og får brug for noget større til at transportere børn og habengut rundt i. Og så håber italienerne, at Fiat 500L kan dække det behov i den samme stil, som 500-ejerne er vant til.

Det mærker man specielt i kabinen, hvor pladsen er udnyttet effektivt. Man har samme, lidt oprette siddestilling som i 500, og det giver fin benplads både for og bag. Fiat 500L er også en høj bil, og det betyder, at der er god plads over hovedet, den oprette siddestilling til trods.
Kørestillingen er udmærket, og det er en fin detalje, at den bærende A-stolpe er rykket lidt bagud. Det giver et bedre udsyn og er med til at give kabinen en luftig fornemmelse.
Fleksibel indretning i Fiat 500L

Fiat kalder det Ikea-indstillingen, fordi et (usamlet) Ikea-garderobeskab kan ligge der. Med sæderne i normal position råder Fiat 500L i øvrigt over et fornuftigt bagagerum på 400 liter.
På vejen virker Fiat 500L en anelse mere komfortabelt afstemt end sin lillesøster, og det skyldes sikkert i en vis grad, at bilen har en længere akselafstand, der mindsker tendensen til niksvingninger, specielt når vejbump skal forceres.
Selv om bilen er høj, er der ingen udpræget tendens til krængninger i sving, og det virker i det hele taget som om, de italienske ingeniører har taget sig lidt sammen, når det gælder afstemningen af undervognen.
Twin-Air-motor giver Fiat 500L liv
Der er tre motorvarianter: en almindelig, 4-cylindret 1.4-liters benzinmotor med 95 hk, en 1.3-liters diesel med 85 hk, og endelig en tocylindret 1.2-liters Twin-Air-maskine med 105 hk.
De to førstnævnte gør det såmænd udmærket, uden at gøre det store væsen af sig, mens Twin-Air-motoren er et mere underholdende – og støjende – bekendtskab. Den skal have omdrejninger, før der sker noget, men trækker til gengæld ganske pænt, når først den er oppe i omdrejninger.
Twin-Air-modellen er udstyret med en eco-drive-knap, der skulle medføre en bedre brændstoføkonomi, men det havde vi ikke mulighed for at efterprøve på den korte prøvetur.
Fiat 500L fra 200.000 kr.
Fiat i Danmark regner med, at priserne starter omkring 200.000 kroner, når bilen kommer på markedet til november. Det er for 1.4-liters versionen med et rimelig fladt udstyrsniveau.
Vil man have næste udstyrsniveau, som blandt andet omfatter aircondition, touchscreen og fartpilot, skal der lægges 20.000 oveni, og vil man have Twin-Air-motoren, skal man regne med at lægge yderligere 20.000.
Det er den kombination, den danske importør forventer vil falde i danskernes smag.