Fiat Panda 4x4 – bybil på larvefødder

En bybil med firehjulstræk kan lyde selvmodsigende, men Fiat Panda 4x4 er et overbevisende bekendtskab.

Fiat Panda 4x4 befinder sig lige godt på en hullet grusvej som på byens glatte asfalt.
Forpremiere

Kraftige stigninger skræmmer ikke Fiat Panda 4x4, uanset om de skal forceres opad eller nedad.
Kraftige stigninger skræmmer ikke Fiat Panda 4x4, uanset om de skal forceres opad eller nedad.
Motor mener: Fiat Panda 4x4 er en ægte firehjulstrækker, der giver andre livsstils-offroadere baghjul i terrænet. Samtidig fungerer den fint i almindelig trafik.

De hullede hjulspor snor sig gennem skoven, og affjedringen arbejder på højtryk for at opsluge ujævnhederne. Pludselig rejser en mur sig foran bilen, og grusvejen stiger nærmest lodret mod himlen.

Her må den lille bil da komme til kort, tænker jeg, idet jeg lægger første gear ind og påbegynder opstigningen. Men her er det kun førerens begrænsede evner i terrænet, der sætter grænsen. Bilen kravler selvsikkert over bakkekammen og klarer nedstigningen på den anden side lige så uproblematisk.

Vi er nemlig ude at køre rigtig firehjulstrækker, men navnet er hverken Jeep eller Land Rover. Vi er ude at køre Fiat Panda.

Fiat Panda på Jeep-bane

Kabinen er ikke forskellig fra den almindelige, tohjulstrukne Fiat Panda. Kun farvekombinationen i testbilen giver rustikke associationer.
Kabinen er ikke forskellig fra den almindelige, tohjulstrukne Fiat Panda. Kun farvekombinationen i testbilen giver rustikke associationer.
Motor er taget til Italien, nærmere betegnet Balocco mellem Torino og Milano. Her byggede Alfa Romeo en testbane allerede i 50erne, og anlægget er gradvist blevet udbygget, så det nu er et af Europas største anlæg til biltest.

Seneste udvidelse er kommet til, efter at Fiat overtog Chrysler – og dermed også Jeep. Det er en terrænbane, der skal hjælpe koncernens ingeniører i udviklingen af firehjulstrækkere, og som den nye Panda 4x4 beviser, er det ikke kun Jeep-produkterne, der har nydt godt af investeringen.

Panda 4x4 er uden tvivl markedets mindste ægte firehjulstrækker, men som vores tur på terrænbanen viser, kan den snildt bide skeer med langt større og tungere biler, der er bygget til at begå sig i mudderhuller og på grusbelagte bjergveje.

Faktisk er Panda 4x4’s størrelse en af dens allerstørste fordele. Den kombinerer bybilens smidighed med firehjulstrækkerens terrænegenskaber på en meget overbevisende måde. Ikke som et kompromis, men som en løsning, der tager det bedste fra begge verdener og kombinerer det i én bil.

To- og firehjulstrukken Fiat Panda

Instrumentbrættet adskiller sig ikke væsentligt fra standardudgaven. Kun en advarselslampe for det elektroniske differentialespærre afslører, at vi sidder i Fiat Panda 4x4.
Instrumentbrættet adskiller sig ikke væsentligt fra standardudgaven. Kun en advarselslampe for det elektroniske differentialespærre afslører, at vi sidder i Fiat Panda 4x4.
Firehjulstrækket er elektronisk og kobles ind, når der er behov for det. Ved almindelig kørsel er bilen forhjulstrukket, men så snart et af hjulene taber vejgrebet sendes op til 50 procent af kræfterne på en tiendedel sekund til baghjulene.

Desuden er bilen udstyret med et system, ELB, der udnytter ESC-systemet og bremser det eller de hjul, der har dårligst fat i underlaget og sender kræfterne ud til de hjul, der har bedre fat.

Frihøjden er øget til 15 cm, og med hjulene helt ude i hjørnerne giver det Panda 4x4 mulighed for at forcere stigninger og kravle over bakkekamme, som en almindelig bil aldrig kunne give sig i kast med.

Selv ikke café-offroadere som Mini Countryman og Nissan Qashqai kan måle sig med Panda 4x4, når det gælder stigningsgrader eller frihøjde.

Fiat Panda byder på komfort på vejene

På landevejen mærker man overhovedet ikke, at Panda 4x4 er bygget til at begå sig i terrænet. Tværtimod er der en meget høj grad af komfort, og affjedringen er faktisk overraskende blød. Styretøjet er præcist og helt uden den svampede fornemmelse, der prægede de tidlige, elektriske servostyringer hos Fiat.

I kabinen adskiller siddeposition og indretning sig ikke meget fra den almindelige Panda. Man sidder højt og har fint udsyn hele vejen rundt, og der er god plads til fire voksne trods bilens længde på kun 368 cm. Den beskedne længde går til gengæld ud over bagagerummet, som kun rummer 225 liter, men bagsædet kan naturligvis lægges ned, og så er der plads til 870 liter bagage.

Panda 4x4 fås med to motorer: en 0.9-liters to-cylindret TwinAir benzinmotor på 85 hk og en 1.3-liters firecylindret diesel med 75 hk. TwinAir-motoren er koblet til en nyudviklet sekstrins gearkasse, mens man må nøjes med fem gear i dieselversionen.

Den danske importør har valgt kun at tage dieselversionen til Danmark, og den bliver introduceret til foråret til en pris på 250.000 kroner.