
De hullede hjulspor snor sig gennem skoven, og affjedringen arbejder på højtryk for at opsluge ujævnhederne. Pludselig rejser en mur sig foran bilen, og grusvejen stiger nærmest lodret mod himlen.
Her må den lille bil da komme til kort, tænker jeg, idet jeg lægger første gear ind og påbegynder opstigningen. Men her er det kun førerens begrænsede evner i terrænet, der sætter grænsen. Bilen kravler selvsikkert over bakkekammen og klarer nedstigningen på den anden side lige så uproblematisk.
Vi er nemlig ude at køre rigtig firehjulstrækker, men navnet er hverken Jeep eller Land Rover. Vi er ude at køre Fiat Panda.
Fiat Panda på Jeep-bane

Seneste udvidelse er kommet til, efter at Fiat overtog Chrysler – og dermed også Jeep. Det er en terrænbane, der skal hjælpe koncernens ingeniører i udviklingen af firehjulstrækkere, og som den nye Panda 4x4 beviser, er det ikke kun Jeep-produkterne, der har nydt godt af investeringen.
Panda 4x4 er uden tvivl markedets mindste ægte firehjulstrækker, men som vores tur på terrænbanen viser, kan den snildt bide skeer med langt større og tungere biler, der er bygget til at begå sig i mudderhuller og på grusbelagte bjergveje.
Faktisk er Panda 4x4’s størrelse en af dens allerstørste fordele. Den kombinerer bybilens smidighed med firehjulstrækkerens terrænegenskaber på en meget overbevisende måde. Ikke som et kompromis, men som en løsning, der tager det bedste fra begge verdener og kombinerer det i én bil.
To- og firehjulstrukken Fiat Panda

Desuden er bilen udstyret med et system, ELB, der udnytter ESC-systemet og bremser det eller de hjul, der har dårligst fat i underlaget og sender kræfterne ud til de hjul, der har bedre fat.
Frihøjden er øget til 15 cm, og med hjulene helt ude i hjørnerne giver det Panda 4x4 mulighed for at forcere stigninger og kravle over bakkekamme, som en almindelig bil aldrig kunne give sig i kast med.
Selv ikke café-offroadere som Mini Countryman og Nissan Qashqai kan måle sig med Panda 4x4, når det gælder stigningsgrader eller frihøjde.
Fiat Panda byder på komfort på vejene
På landevejen mærker man overhovedet ikke, at Panda 4x4 er bygget til at begå sig i terrænet. Tværtimod er der en meget høj grad af komfort, og affjedringen er faktisk overraskende blød. Styretøjet er præcist og helt uden den svampede fornemmelse, der prægede de tidlige, elektriske servostyringer hos Fiat.
I kabinen adskiller siddeposition og indretning sig ikke meget fra den almindelige Panda. Man sidder højt og har fint udsyn hele vejen rundt, og der er god plads til fire voksne trods bilens længde på kun 368 cm. Den beskedne længde går til gengæld ud over bagagerummet, som kun rummer 225 liter, men bagsædet kan naturligvis lægges ned, og så er der plads til 870 liter bagage.
Panda 4x4 fås med to motorer: en 0.9-liters to-cylindret TwinAir benzinmotor på 85 hk og en 1.3-liters firecylindret diesel med 75 hk. TwinAir-motoren er koblet til en nyudviklet sekstrins gearkasse, mens man må nøjes med fem gear i dieselversionen.
Den danske importør har valgt kun at tage dieselversionen til Danmark, og den bliver introduceret til foråret til en pris på 250.000 kroner.