Fiat Punto med to cylindre

Fiat Punto får nu en synlig ansigtsløftning og mulighed for interessant mini-motor. Samtidig er bilen blevet noget billigere.

Fiat Punto får igen en ansigtsløftning og kører videre to år endnu.
Forpremiere

Den fornyede Fiat Punto har fået en mere elegant front og kan fås med tocylindret motor.
Den fornyede Fiat Punto har fået en mere elegant front og kan fås med tocylindret motor.
Motor mener: Flot fornyelse af fronten og et frisk pust med den tocylindrede motor. Interessant at se, hvor langt den vil køre på literen i dagligdagen. Der er mere værdi for pengene end før.

Fiat Punto er en sejlivet sag. Den italienske minibil runder nu de syv år og skal holde to endnu. Så selv om bilen undervejs har været frisket op og fået fine tilnavne som Grande og Evo, er det på sin plads med endnu en opdatering, der med fuld ret kan kaldes et facelift.

Punto har nemlig fået en helt ny snude, og usædvanligt for en ansigtsløftning er det et skridt tilbage mod det oprindelige design fra 2005 skabt af Italdesign Giugiaro.

Den nye front er en vellykket tilbageførelse til det smukke, rene, lyder det fra alle, som Motor har betragtet den nye bil sammen med.

Ved at trykke på det store Fiat-logo bagtil, kan man åbne bagagerummet. Den enkle mulighed har hidtil manglet.
Ved at trykke på det store Fiat-logo bagtil, kan man åbne bagagerummet. Den enkle mulighed har hidtil manglet.
Teknisk sker der også noget. Fiats tocylindrede Twinair-motor debuterer nu i Punto. Det er første gang, den lille maskine fra 500, Panda og Ypsilon kommer i en lidt større model.

0.9-motoren med turbolader og 85 hestekræfter er blevet forfinet med dobbelt svinghjul, der modvirker en stor del af de vibrationer, en kun tocylindret motor må give. Det virker. Tomgangsrystelserne er reelt elimineret.

Tilbage er motorens lidt knurrende lyd under acceleration, men den energiske lyd virker umiddelbart mere som en charmerende egenskab end en gene.

Stop-start hører til standardudstyret, og det gør en ”eco”-knap også. Med den aktiveret skæres toppen af drejningsmomentet (fra 145 Nm til en helt flad kurve på 110 Nm). Det koster en anelse kræfter, men er et tilbud til at hjælpe føreren med at spare på brændstoffet.

Den tocylindrede motor fylder ikke meget i Puntos maskinrum. Motorophængene er blevet ret store for at kunne nå ind til motoren.
Den tocylindrede motor fylder ikke meget i Puntos maskinrum. Motorophængene er blevet ret store for at kunne nå ind til motoren.
Sådan en lille turbomotor kan godt blive tørstig, hvis man ikke er omhyggelig, men presser den ved at træde til og ”glemmer” at skifte hurtigt nok op i næste gear.

Officielt kører Punto Twinair 23,8 km pr. liter, hvilket i klassen kun overgås af Nissan Micra. Under Motors første tur, der foregik i kulde og en tredjedel på motorvej, blev det til ca. 17 km pr. liter.

Gearkassen har seks trin, og bilen slipper i kraft af motorens gode moment godt afsted med en ret høj gearing. Mellemaccelerationer opleves som meget ubesværede.

Udstyret på de danske modeller forbedres en smule, særligt på den tredørs, hvor fjernbetjeningen af centrallåsen, splitbagsæde og fem hovedstøtter nu er standard.

Eco-knappen skærer toppen af momentet og gør det nemmere at spare. Den grønne lampe er svær at se og vises ikke i instrumenthuset.
Eco-knappen skærer toppen af momentet og gør det nemmere at spare. Den grønne lampe er svær at se og vises ikke i instrumenthuset.
I kabinen er der nye farver og indtræk, men vær opmærksom på, at grundmodellen Pop har det kedelige og billigere instrumentbord fra Grande Punto. De øvrige har arvet Punto Evos.

Nyt er det også, at bagklappen kan åbnes udefra – ved et tryk på Fiat-logoet. Tænk det skulle tage syv år at fikse.

Priserne er faldet markant, når man sammenligner med Punto Evo. Billigste femdørs koster nu 134.000 kr., og det er 20.000 kr. mindre en tilsvarende Punto Evo kostede.

Omvendt har man kunnet få den gamle og mere skrabede Grande Punto for 114.000 kr. som tredørs.

Twinair-modellen med sit eget udstyrsniveau inkl. aircondition, og 15-tommer alufælge koster knap 184.000 kr. som femdørs. Twinair lanceres til april.