![Plastkvaliteten er ikke noget at råbe hurra for, og på mange måder virker bilen en smule gammeldags. Foto: Simon Hamelius](/sites/default/files/d6images/11-tannis-fiattipo-007.jpg)
Der har været noget stille hos Fiat i de senere år, men nu begynder de første modeller at vise sig, efter at fabrikken har fået styr på både udvikling og økonomi. Tipo bliver således årets helt store Fiat-nyhed, og det er en bil, der er udviklet til at blive solgt i hele verden.
Den er designet i Italien, men bygges i Tyrkiet og dukkede op som en firedørs sedan for et halvt års tid siden. Den kommer nu ikke til Danmark, men det gør en femdørs hatchback og ikke mindst en stor og rummelig stationcar, der nu er klar. Tipo-navnet har været anvendt flere gange i Fiats historie, men har i nyere tid været erstattet af både Bravo og Stilo.
Værdi for pengene
![En 7-tommers trykskærm giver plads til navigation, musik, telefon og Apple CarPlay.](/sites/default/files/d6images/11-tannis-fiattipo-008.jpg)
Begge karrosserivarianter byder derfor på gode pladsforhold, og i stationcaren har man et bagagerum på hele 550 liter – 110 liter mere end i femdørsudgaven.
LÆS OGSÅ: Duel mellem Kia Ceed og Toyota Auris
Endnu er priserne ikke kendt i Danmark, men importøren lover, at de vil være meget konkurrencedygtige. De skal således kunne slå en Kia Ceed, så mon ikke en startpris på højst 180.000 kr. for en femdørs Tipo er et godt bud. Det kan give Tipo vind i sejlene herhjemme.
Sikkerhed kan tilkøbes
![Der er god plads ved bagsædet, hvor en voksen let finder plads bag en anden voksen.](/sites/default/files/d6images/11-tannis-fiattipo-006.jpg)
Motor testede nødbremsen i forbindelse med Tannistesten, og her blev vi skuffet. Den må fabrikken få forbedret før salgsstart, for under vores test måtte Tipo give op allerede ved 10 km/t., og det er bare ikke godt nok.
LÆS OGSÅ: Gruppetest af Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris
Man mærker også her, at det ikke er de mest udviklede lande i Europa, der har været mål for Tipo: Linjevogter, avancerede forlygter og andet af det helt moderne sikkerhedsudstyr har ikke fundet vej til den nye italienske verdensbil.
Kører rigtig godt
![Fiat Tipo er en ny model i Golf-klassen. Den kommer til Danmark både som femdørs hatchback og som stationcar. Priserne er endnu ukendte.](/sites/default/files/d6images/11-tannis-fiattipo-010.jpg)
Benzineren gør det fremragende, og man skal have meget vægtige grunde for at vælge dieselen i stedet. Automatgear i form af både dobbeltkoblingsgearkasse og traditionelt automatgear dukker senere op i modelprogrammet.
Undervognen virker kompetent, og særligt affjedringssystemets ro og styretøjets præcision er værd at se frem til. Her er der tilsyneladende heller ikke skruet ned for ambitionerne.
En 1.4-litersmotor uden turbo med 95 hk bliver mindste motorvariant, og på dieselsiden er det en 1.3-litersudgave ligeledes med 95 hk, der åbner ballet.
På udstyrssiden er det en syvtommers trykfølsom farveskærm med mulighed for navigation med Google Maps, der er koblet til internettet, Apple CarPlay og bluetooth og naturligvis en række muligheder for at afspille musik og radio. Hvad der er standard, og hvad der skal tilkøbes, er endnu ikke afklaret.