Fiat Tipo - Fiat vil være med igen

Det har knebet med nye modeller fra italienske Fiat i flere år, men nu skal en ny Tipo tage kampen op i den vigtige Golf-klasse.

Fiat Tipo.
Forpremiere

Plastkvaliteten er ikke noget at råbe hurra for, og på mange måder virker bilen en smule gammeldags. Foto: Simon Hamelius
Plastkvaliteten er ikke noget at råbe hurra for, og på mange måder virker bilen en smule gammeldags. Foto: Simon Hamelius
Motor mener: Respekt for at Fiat Tipo vil levere en praktisk, køreglad og veludstyret „værdi for  pengene"-model til familiesegmentet. Men i dag er det ikke godt nok, at sikkerheden skal tilkøbes - og ikke virker bedre, end vores test viste.

Der har været noget stille hos Fiat i de senere år, men nu begynder de første modeller at vise sig, efter at fabrikken har fået styr på både udvikling og økonomi. Tipo bliver således årets helt store ­Fiat-nyhed, og det er en bil, der er udviklet til at blive solgt i hele verden.

Den er designet i Italien, men bygges i Tyrkiet og dukkede op som en firedørs sedan for et halvt års tid siden. Den kommer nu ikke til Danmark, men det gør en femdørs hatchback og ikke mindst en stor og rummelig stationcar, der nu er klar. Tipo-navnet har været anvendt flere gange i Fiats historie, men har i nyere tid været erstattet af både Bravo og Stilo.

Værdi for pengene

En 7-tommers trykskærm giver plads til navigation, musik, telefon og Apple CarPlay.
En 7-tommers trykskærm giver plads til navigation, musik, telefon og Apple CarPlay.
Når man ser Tipo efter i detaljerne, fornemmer man, at der er tale om en bil, der skal give værdi for pengene på en snusfornuftig måde. Der er holdt igen med materialekvaliteten og smarte detaljer, mens der til gengæld er satset hårdt på masser af plads og praktiske løsninger.

Begge karrosserivarianter byder derfor på gode pladsforhold, og i stationcaren har man et bagagerum på hele 550 liter – 110 liter mere end i femdørsudgaven.

LÆS OGSÅ: Duel mellem Kia Ceed og Toyota Auris

Endnu er priserne ikke kendt i Danmark, men importøren lover, at de vil være meget konkurrencedygtige. De skal således kunne slå en Kia Ceed, så mon ikke en startpris på højst 180.000 kr. for en femdørs Tipo er et godt bud. Det kan give Tipo vind i sejlene herhjemme.

Sikkerhed kan tilkøbes

Der er god plads ved bagsædet, hvor en voksen let finder plads bag en anden voksen.
Der er god plads ved bagsædet, hvor en voksen let finder plads bag en anden voksen.
Fiat arbejder i lighed med alle andre producenter på at introducere nye sikkerhedssystemer, og Tipo vil derfor også kunne fås med mere end det, vi er vant til fra det italienske bilmærke. Som noget nyt kommer en aktiv nødbremse, der dog skal tilkøbes som ekstraudstyr i en pakke, der også rummer en aktiv fartpilot.

Motor testede nødbremsen i forbindelse med Tannistesten, og her blev vi skuffet. Den må fabrikken få forbedret før salgsstart, for under vores test måtte Tipo give op allerede ved 10 km/t., og det er bare ikke godt nok.

LÆS OGSÅ: Gruppetest af Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris

Man mærker også her, at det ikke er de mest udviklede lande i Europa, der har været mål for Tipo: Linjevogter, avancerede forlygter og andet af det helt moderne sikkerhedsudstyr har ikke fundet vej til den nye italienske verdensbil.

Kører rigtig godt

Fiat Tipo er en ny model i Golf-klassen. Den kommer til Danmark både som femdørs hatchback og som stationcar. Priserne er endnu ukendte.
Fiat Tipo er en ny model i Golf-klassen. Den kommer til Danmark både som femdørs hatchback og som stationcar. Priserne er endnu ukendte.
Heldigvis har Tipo meget andet at byde på. Vi har prøvet bilen med en 1.4-liters turboladet benzinmotor samt en 1.6-liters dieselmotor.

Benzineren gør det fremragende, og man skal have meget vægtige grunde for at vælge dieselen i stedet. Automatgear i form af både dobbeltkoblingsgearkasse og traditionelt automatgear dukker senere op i modelprogrammet.

Undervognen virker kompetent, og særligt affjedringssystemets ro og styretøjets præcision er værd at se frem til. Her er der tilsyneladende heller ikke skruet ned for ambitionerne.

En 1.4-litersmotor uden turbo med 95 hk bliver mindste motorvariant, og på dieselsiden er det en 1.3-litersudgave ligeledes med 95 hk, der åbner ballet.

På udstyrssiden er det en syvtommers trykfølsom ­farve­skærm med mulighed for navigation med Google Maps, der er koblet til internettet, ­Apple Car­Play og bluetooth og naturligvis en række muligheder for at afspille musik og radio. Hvad der er standard, og hvad der skal tilkøbes, er endnu ikke afklaret.