Fin og forsigtig Toyota Yaris

Den nye Toyota Yaris er blevet mere rummelig og mere moderne. Men ud over det kække udvendige design og den nyttige, store farveskærm er det meste af det sjove og vovede valgt fra.

Den nye Yaris har fået den mere markante, nye Toyota-stil.
Forpremiere

Motor mener: Den nye Yaris er en virkelig solid opdatering af den eksisterende og et sikkert hit blandt tryghedssøgende. Men bortset fra det fine Touch-system er det småt med innovationer, og det særegne er forduftet.

En succes skal man ikke pille for meget ved. Så Toyota er gået forsigtigt, men omhyggeligt til værks, da Yaris II skulle blive til Yaris III.

Yaris er reelt en femdørs i Danmark. Dog findes - primært til kommuner m.v. - en billigere tredørs, med kun den lille motor og det laveste udstyr.
Yaris er reelt en femdørs i Danmark. Dog findes - primært til kommuner m.v. - en billigere tredørs, med kun den lille motor og det laveste udstyr.
Den franskbyggede minibil er blevet klart skarpere i sit design, markant mere rummelig ved bagsædet og fremstår i det hele taget mere moderne, også i kabinen.

Toyota er dog også blevet lidt bange for sin egen skygge og har fjernet en del af den gamle models særtegn.
Hvad angår instrumenthuset vil det måske tiltale køberne. I hvert fald siger Toyota, at kunderne ikke har været vilde med de oprindelige digitale instrumenter, der både i første og anden generation sad demokratisk midt på instrumentbordet. Det nye fungerer fint, og det store speedometer er dejlig nemt at aflæse.

Den nye Yaris er blevet længere og lavere. Også akselafstanden er øget til glæde for bagsædepassagererne. Fotos: Torben Arent
Den nye Yaris er blevet længere og lavere. Også akselafstanden er øget til glæde for bagsædepassagererne. Fotos: Torben Arent
Flere vil nok savne den gamle Yaris’ hele tre handskerum, der nu er reduceret til ét lille. Og bagsædet kan ikke længere justeres i længden. Benpladsen ved bagsædet er til gengæld vokset markant, og Yaris er stadig en mester i rumudnyttelse, som til dels skyldes højden.

Yaris III er blevet lidt lavere end før, men det mere end opvejes af de ekstra ti cm i totallængde og fem cm i akselafstand. Trods vokseværket er den nye Yaris ca. 20 kg lettere end før.

Foran har sæderne fået væsentlig mere sidestøtte og vil opleves meget bedre end de gamle, hvis man ikke er alt for bred over ryggen.

Instrumentbordet er blevet helt almindeligt, men absolut velfungerende. Læderrat hører til det høje udstyrsniveau, T2, og farveskærmen er ekstraudstyr til T2.
Instrumentbordet er blevet helt almindeligt, men absolut velfungerende. Læderrat hører til det høje udstyrsniveau, T2, og farveskærmen er ekstraudstyr til T2.
Materialerne har fået et løft i kvalitetsoplevelse, uden det er blevet exceptionelt, men man skal faktisk op i det høje udstyrsniveau for at få, hvad Toyota kalder „soft touch”, altså blødere plast på nogle overflader. Kun de fine udgaver var til rådighed ved præsentationen.

I modsætning til lanceringen af Yaris II er sikkerhedsudstyret nu helt på plads med bl.a. syv airbags, til gengæld er det denne gang ikke lykkedes Toyota at have en Euro NCAP-test af kollisionssikkerheden klar.

Motors foreløbige indtryk af køreoplevelsen - fra de korte ture rundt på Sjælland, hvor den europæiske præsentation usædvanligt var henlagt - lyder på „glimrende, komfortabelt, intet at bemærke”.

Farver, faconer og materialer mødes - måske ikke alt for tjekket.
Farver, faconer og materialer mødes - måske ikke alt for tjekket.
Motorerne er forsigtig opdaterede udgaver fra Yaris II. Den energiske trecylindrede - der er røget ned på laveste ejerafgift - gør det faktisk glimrende, men er mest til det moderate kørselsbehov.

1.3-litersmotoren klarer det hele, men har desværre ikke stop-start, og til det store pendlerbehov er der den velkendte diesel, som kører længere på literen end før: 25,6 mod før 23,8 km/l.

I Danmark er Toyota forsigtig grænsende til det kedelige med udvalget af ekstraudstyr. Næsten alt ekstra, der kan være med til at løfte bilens image og tilføre den lille bil lidt storbilsoplevelse, kan slet ikke bestilles.

Bagagerummet er reelt og en bagatel større end før: 286 liter.
Bagagerummet er reelt og en bagatel større end før: 286 liter.
Danske Yaris-købere må på forhånd give afkald på bl.a. nøglefri betjening, klimaanlæg, glastag og dellæder-indtræk. Ej heller stop-start vil blive tilbudt i Danmark.

Dog kan danskere både få trinløst automatgear til 1.3 benzin og robotgear til dieselmodellen. I begge tilfælde koster det 18.000-20.000 kr. ekstra.

På ét punkt har Toyota været vældig innovativ og tilbyder også i Danmark usædvanligt ekstraudstyr. Det er det fine radio- og kommunikationsudstyr Touch, hvor man for 6.000 afgiftsfrie kroner får en trykfølsom farveskærm.

Alle modeller har manuel rudeåbning ved bagsædet.
Alle modeller har manuel rudeåbning ved bagsædet.
Den huser og styrer radioen, kommunikerer med mobiltelefoner via Bluetooth, viser billedet fra bakkameraet og har usb- og aux-indgang. Da en almindelig radio koster over 4.000 kr., er der ikke meget at betænke sig på.

For yderligere 6.000 kr. kan Touch udbygges med Go, der betyder navigation, men også indeholder en mere avanceret kommunikation med nogle smartphones, så sms’er kan modtages på bilens skærm, og man via Google kan søge efter interessepunkter, som efterfølgende overføres til navigationsapparatet.

Yaris nøjes med én vinduesvisker foran. Om det er godt, må en test i regn og sne afsløre.
Yaris nøjes med én vinduesvisker foran. Om det er godt, må en test i regn og sne afsløre.
Alle modeller har fjernbetjent centrallås, varme i forsæder, elbetjente spejle med varme samt splitbagsæde. Aircondition fås i løs vægt eftermonteret til 10.000 kr., mens LED-kørelys foran kan bestilles for 2.200 kr.

Den nye Yaris er blevet en anelse billigere end den gamle, så en trecylindret femdørs begynder ved 145.000 kr., mens 1.3’eren med det høje udstyr og Touch står i knap 180.000 kr.