Motor mener: Den nye Yaris er en virkelig solid opdatering af den eksisterende og et sikkert hit blandt tryghedssøgende. Men bortset fra det fine Touch-system er det småt med innovationer, og det særegne er forduftet.
En succes skal man ikke pille for meget ved. Så Toyota er gået forsigtigt, men omhyggeligt til værks, da Yaris II skulle blive til Yaris III.

Toyota er dog også blevet lidt bange for sin egen skygge og har fjernet en del af den gamle models særtegn.
Hvad angår instrumenthuset vil det måske tiltale køberne. I hvert fald siger Toyota, at kunderne ikke har været vilde med de oprindelige digitale instrumenter, der både i første og anden generation sad demokratisk midt på instrumentbordet. Det nye fungerer fint, og det store speedometer er dejlig nemt at aflæse.

Yaris III er blevet lidt lavere end før, men det mere end opvejes af de ekstra ti cm i totallængde og fem cm i akselafstand. Trods vokseværket er den nye Yaris ca. 20 kg lettere end før.
Foran har sæderne fået væsentlig mere sidestøtte og vil opleves meget bedre end de gamle, hvis man ikke er alt for bred over ryggen.

I modsætning til lanceringen af Yaris II er sikkerhedsudstyret nu helt på plads med bl.a. syv airbags, til gengæld er det denne gang ikke lykkedes Toyota at have en Euro NCAP-test af kollisionssikkerheden klar.
Motors foreløbige indtryk af køreoplevelsen - fra de korte ture rundt på Sjælland, hvor den europæiske præsentation usædvanligt var henlagt - lyder på „glimrende, komfortabelt, intet at bemærke”.

1.3-litersmotoren klarer det hele, men har desværre ikke stop-start, og til det store pendlerbehov er der den velkendte diesel, som kører længere på literen end før: 25,6 mod før 23,8 km/l.
I Danmark er Toyota forsigtig grænsende til det kedelige med udvalget af ekstraudstyr. Næsten alt ekstra, der kan være med til at løfte bilens image og tilføre den lille bil lidt storbilsoplevelse, kan slet ikke bestilles.

Dog kan danskere både få trinløst automatgear til 1.3 benzin og robotgear til dieselmodellen. I begge tilfælde koster det 18.000-20.000 kr. ekstra.
På ét punkt har Toyota været vældig innovativ og tilbyder også i Danmark usædvanligt ekstraudstyr. Det er det fine radio- og kommunikationsudstyr Touch, hvor man for 6.000 afgiftsfrie kroner får en trykfølsom farveskærm.

For yderligere 6.000 kr. kan Touch udbygges med Go, der betyder navigation, men også indeholder en mere avanceret kommunikation med nogle smartphones, så sms’er kan modtages på bilens skærm, og man via Google kan søge efter interessepunkter, som efterfølgende overføres til navigationsapparatet.

Den nye Yaris er blevet en anelse billigere end den gamle, så en trecylindret femdørs begynder ved 145.000 kr., mens 1.3’eren med det høje udstyr og Touch står i knap 180.000 kr.