
Det er børnefamilierne og de aktive pensionister, der er målgruppen for Fords nye familiebil, B-Max. Børnefamilierne vil nyde godt af de to skydedøre, en høj siddeposition ved bagsædet og en fleksibel kabine, og seniorerne vil uden tvivl sætte pris på den lette adgang til både for- og bagsæderne.
Hemmeligheden bag bilens særlige egenskaber ligger i sidedørenes konstruktion. Kraftige døre har gjort det muligt helt at undvære B-stolpen, der sidder mellem for- og bagdøren, og som ofte er med til at gøre det lidt kringlet at komme ind i en bil. I stedet låser dørene sig til karrosseriet både foroven og forneden, så stivheden og sikkerheden er bevaret.
Det sidste er Ford så sikre på, at de allerede nu hævder, at de får de maksimale fem stjerner i crashtesten, når den offentliggøres til efteråret. Det følger vi naturligvis op på.
Skydedørene er svære at lukke i Ford B-Max

Under alle omstændigheder kan forældrene dog undgå at stresse over, om døren nu bankes op i naboens bil på P-pladsen, og det er godt.
Godt er også udsynet fra bagsædet, hvor børn let kan følge med i køreturens oplevelser. Fra forsædet er udsynet frem og tilbage også godt, mens dørenes kraftige opbygning faktisk generer mere end normalt ved det område, hvor B-stolpen normalt sidder.
Pladsforholdene er generøse, og voksne sidder lige godt for som bag. Bagagerummet er desuden stort og rummer 318 liter. Bagsædet kan let foldes ned så gulvet bliver plant.
Ford B-Max kører rigtig godt

Motorprogrammet består grundlæggende af den nye trecylindrede etliters benzinmotor med turbo eller den kendte 1.6-liters dieselmotor. Der også andre muligheder, men det er primært mellem disse to, at valget står, og her er det faktisk vores oplevelse, at det er benzinmotoren, der er det bedste køb.
Den lille motor bare kører og kører, og det gør den tilmed uden at støje. På papiret kan den køre over 20 km pr. liter, men regn i praksis med et sted mellem 15 og 20, hvilket heller ikke er dårligt. Dieselmotoren gør det også pænt, men har svært ved at lægge dieselmotorens karakteristiske lyd fra sig. I begge tilfælde er det en femtrins manuelt gearkasse af middelmådig kvalitet, der holder føreren beskæftiget.
Høje priser på Ford B-Max
Billigste B-Max er en skrabet udgave uden aircondition til 218.000 kr. Skal der være bare rimeligt udstyr i en B-Max, skal man op i 235.000 kr. for mindste motor og 280.000 kr. for topudgaven. I alle tilfælde skal man dog tilkøbe det vigtige sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse til mellem 4.000 og 7.000 kroner, og dermed vokser B-Max hurtigt ud af det segment, som konkurrenterne udgør.
På den måde kan man let komme til at betale en ret høj pris for de smarte døre. Og så er spørgsmålet, om de er så smarte, eller om man lige så godt kan leve med en mindre fin konstruktion og så spare 40-50.000 kroner til f.eks. Citroën C3 Picasso, Kia Venga/Hyundai ix20 og Skoda Roomster.
Vil man have de smarte døre, er den direkte konkurrent den lidt større Opel Meriva, der koster omtrent det samme.