Ford C-Max - til store og små familier

Ford lancerer nu efterfølgeren til den populære Ford C-Max ved samme navn, men en 7-sæders tilføjelse og nye motorer.

C-Max
Forpremiere

Motor mener: Den nye Ford C-Max og Grand C-Max med syv sæder er tiltalende, ikke mindst på grund af de nye stærke og smidige motorer.

Folkeflyttere som Ford C-Max er guf for familien med både børn og gods. Den er nem at komme ind og ud af, og med det store vinduesareal har børnene det godt på bagsædet. De kan se ud og blive underholdt af verdenen, der flyver forbi. Det modvirker tendens til køresyge.

Førerpladsen er velindrettet og overskuelig, men har desværre forstyrrende kromdetaljer på rattet.
Førerpladsen er velindrettet og overskuelig, men har desværre forstyrrende kromdetaljer på rattet.
Den udgående Ford C-Max var en fempersoners MPV, men den nye bliver suppleret med en syvpersoners-model, der er længere og har skydedøre som bagdøre for at lette adgangen til de to bagerste sæder. Selv om hullet er relativ stort, og der er passage imellem de to store bagsæder, skal man alligevel være noget af et slangemenneske for at kravle ind – eller være et smidigt barn.

Sædehøjden passer også bedre til et barn, idet siddepuden er lav for at give tilstrækkelig luft over hovedet. Med andre ord er tredje række i biografen to nødsæder i en snæver vending, når der skal to kammerater med hjem fra fodbold.

Den kompakte Ford C-Max måler 438,0 cm, og den store er med sine 452,0 cm 14 cm længere. Lige så meget er afstanden imellem akslerne forlænget for at få plads til de sidste to sæder. Bredden varierer ikke, men højdeforskellen er seks cm i den stores favør. Bagagerum er 432 liter i den kompakte C-Max og 439 liter i den store med fem sæder i brug. Når de to ekstra sæder er oppe, er der kun 92 liter tilbage til bagage.

Adgangen til det tredje række sæder sker ad mellemgangen, men er stadig besværlig for andre end børn.
Adgangen til det tredje række sæder sker ad mellemgangen, men er stadig besværlig for andre end børn.
Det udvendige design af en nye Ford C-Max og Grand C-Max følger Fords „kinetic design”-formsprog med stramme linjer og fremhævede hjulkasser. På C-Max er designet lidt mere afdæmpet end på f.eks. Fiesta, nok fordi Ford C-Max taler til et mere modent publikum, der mere går efter praktisk indhold end udvendig glimmer.

Det gør sig også gældende i interiøret, der ikke ligner tastaturet på en mobiltelefon, men har et overskueligt layout med få og velplacerede knapper. Kørestillingen er fortrinlig med fuldt justerbart sæde og rat i fire retninger. Et minus er dog de blanke detaljer i forkromet plastik på rattet og rundt om luftdyserne. Høj kontrast og spejlinger i sideruderne generer i sollys.

Der er endnu mindre at klage over, når Ford C-Max møder asfalten. Motor har kun afprøvet C-Max og Grand C-Max med den nye 1.6 liter direkte indsprøjtede og turboladede Ecoboost-benzinmotor med 150 hk og et drejningsmoment på 240 Nm og 270 Nm under kraftig acceleration og en bredt arbejdsområde fra 1.600 o/min. til 4.000 o/min. Hvilken oplevelse!

Ford C-Max har fået alle familiens gode gener med sig og kører præcist med komfortabel affjedring og moderat krængning.
Ford C-Max har fået alle familiens gode gener med sig og kører præcist med komfortabel affjedring og moderat krængning.
En turbodiesels store overarm er i Ford Ecoboost kombineret med benzinmotorens villighed til at tage omdrejninger, blødere lyd og færre vibrationer. Trækkraften er overbevisende og kombineret med den nye Powershift gearkasse med dobbeltkobling er det som at køre på første klasse. Accelerationstiden fra 0-100 km/t. er 9,4 sek. i C-Max og 9,9 sek. i Grand C-Max og topfarten henholdsvis 204 km/t. og 202 km/t.

Ifølge fabrikkens oplysninger er benzinøkonomien til den pæne side med 15,7 km/l for C-Max og 14,7 km/l for Grand C-Max, uden at man dog skal forvente at kunne opnå helt så gode tal i det virkelige liv.

Præcis styring, komfortabel og absorberende affjedring med moderat krængning, bremser med greb om tingene og nemme at dosere og lineær vognbetjening karakteriserer den nye generation af C-Max og dens større fætter.

Endnu er der nogle måneder til den danske introduktion, hvorfor Motor kun kan komme med en prisindikation. Med udgangspunkt i den aktuelle C-Max, der koster fra 256.000 – 396.000 kr. afhængigt af motor, transmission og udstyr kan man forvente en moderat prisstigning til et prisspand fra 265.000 kr. til 410.000 kr. med et tillæg på ca. 30.000 kr. for Grand C-Max.