Motor mener: Den nye Ford C-Max og Grand C-Max med syv sæder er tiltalende, ikke mindst på grund af de nye stærke og smidige motorer.
Folkeflyttere som Ford C-Max er guf for familien med både børn og gods. Den er nem at komme ind og ud af, og med det store vinduesareal har børnene det godt på bagsædet. De kan se ud og blive underholdt af verdenen, der flyver forbi. Det modvirker tendens til køresyge.

Sædehøjden passer også bedre til et barn, idet siddepuden er lav for at give tilstrækkelig luft over hovedet. Med andre ord er tredje række i biografen to nødsæder i en snæver vending, når der skal to kammerater med hjem fra fodbold.
Den kompakte Ford C-Max måler 438,0 cm, og den store er med sine 452,0 cm 14 cm længere. Lige så meget er afstanden imellem akslerne forlænget for at få plads til de sidste to sæder. Bredden varierer ikke, men højdeforskellen er seks cm i den stores favør. Bagagerum er 432 liter i den kompakte C-Max og 439 liter i den store med fem sæder i brug. Når de to ekstra sæder er oppe, er der kun 92 liter tilbage til bagage.

Det gør sig også gældende i interiøret, der ikke ligner tastaturet på en mobiltelefon, men har et overskueligt layout med få og velplacerede knapper. Kørestillingen er fortrinlig med fuldt justerbart sæde og rat i fire retninger. Et minus er dog de blanke detaljer i forkromet plastik på rattet og rundt om luftdyserne. Høj kontrast og spejlinger i sideruderne generer i sollys.
Der er endnu mindre at klage over, når Ford C-Max møder asfalten. Motor har kun afprøvet C-Max og Grand C-Max med den nye 1.6 liter direkte indsprøjtede og turboladede Ecoboost-benzinmotor med 150 hk og et drejningsmoment på 240 Nm og 270 Nm under kraftig acceleration og en bredt arbejdsområde fra 1.600 o/min. til 4.000 o/min. Hvilken oplevelse!

Ifølge fabrikkens oplysninger er benzinøkonomien til den pæne side med 15,7 km/l for C-Max og 14,7 km/l for Grand C-Max, uden at man dog skal forvente at kunne opnå helt så gode tal i det virkelige liv.
Præcis styring, komfortabel og absorberende affjedring med moderat krængning, bremser med greb om tingene og nemme at dosere og lineær vognbetjening karakteriserer den nye generation af C-Max og dens større fætter.
Endnu er der nogle måneder til den danske introduktion, hvorfor Motor kun kan komme med en prisindikation. Med udgangspunkt i den aktuelle C-Max, der koster fra 256.000 – 396.000 kr. afhængigt af motor, transmission og udstyr kan man forvente en moderat prisstigning til et prisspand fra 265.000 kr. til 410.000 kr. med et tillæg på ca. 30.000 kr. for Grand C-Max.