
Hele verden sukker øjensynligt efter store SUV-biler, og for Ford, som har mestret denne genre i årevis i USA, skulle det være en let sag at frembringe en ny bil af den type. Men helt så enkelt har det ikke være at udvikle den nye Ford Edge.
For modsat tidligere er strategien nu den, at alle nye Ford-modeller skal udvikles, så de kan sælges stort set uforandret i hele verden, og så hjælper det ikke at stille op med en traditionel amerikansk firehjulstrækker.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af VW Tiguan

Resultatet er blevet en velkørende bil med ret store proportioner, masser af kræfter og et firehjulstræk, der hele tiden kombinerer ønsket om et lavt brændstofforbrug med ønsket om masser af greb, når det gælder.
Avanceret firehjulstræk
Ford Edge er en ret stor bil at sidde i. Ved forsæderne er der enorm god plads, og også ved bagsædet kan selv voksne sidde og flyde. At den også skal sælges i USA ses særligt ved bredden af bilen, der med sine 1,93 meter er omtrent lige så stor som de helt store europæere som f.eks. Audi Q7 og Volvo XC90. Den store Ford er dog i klassen under, da det er Mondeo og S-Max, der har lagt grundsten til Edge.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota RAV4 Hybrid
Edge er dog ikke en rigtig offroader, viste vores første bekendtskab med bilen. Så længe alle fire hjul kan få fat i undergrunden, går det fint, men når et hjul på grund af ujævnt terræn løfter sig fra bunden, kniber det med at få vejgreb. Der er således hverken spærredifferentiale, elektroniske hjælpeprogrammer eller andet, der kan give en hånd med, når det virkelig gælder.
Til gengæld er Edge dygtig i let terræn, hvor særligt den store frihøjde på godt 20 cm sikrer en god fremkommelighed.
Kun dieselmotorer

Udstyrsniveauerne omfatter tre trin, Trend, Titanium og Sport, og vi peger på 2.0 TDCi AWD aut. Titanium til 770.000 kroner som bedste køb. Det er mange penge, men set i forhold til lignende biler fra Volvo, Land Rover, Audi, Mercedes og BMW er det faktisk en fin pris.
LÆS OGSÅ: Motors test af Audi Q3
Det er dog ikke vores oplevelse, at Ford Edge helt kan måle sig med de nævnte mærker på alle områder, men den gør det godt, og særligt kørekomforten opleves fin, mens man mærker, at det er en tung bil, når der blot skal accelereres. Ford Edge må trække op til 2.000 kg.
Højt sikkerhedsniveau
Alle udgaver får herhjemme automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, linjevogter samt hastighedsbegrænser, der selv indstiller sig efter vejskiltene, så man ikke så let kommer til at køre for stærkt. Man kan tilkøbe en aktiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende, men den virker kun ned til 20 km/t., hvorefter man selv skal tage over. Så ved køkørsel skal man selv have foden på speederen.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes-Benz GLC
Styretøjet er i Titanium og Sport af en type, hvor styreudslagets effekt hele tiden justeres efter hastigheden. Ved lav hastighed skal man ikke dreje særlig meget, for at give store styreudslag på hjulene, mens man ved høj hastighed kun har moderate udslag. Det er sjovt at køre med og er helt klart et plus ved bilen.
Alt i alt opleves Ford Edge som en fin og kompetent konkurrent til de etablerede mærker, og Edge vil uden tvivl dukke op som en naturlig bil i et stigende marked for både personbiler og varevogne af denne type. Motor vender tilbage til Edge i en egentlig biltest senere på året.