Ford Ka+ - mini med maxi-plads

Ford Ka – nu med et +-tegn på modelnavnet – er blevet større og dyrere. Det er da også pladsen, der taler for denne bil, der ellers ikke imponerer med sikkerhedsudstyr og sjove køreegenskaber.

Ford Ka+.
Forpremiere

Ford Ka+ har altid fem døre som standard og har et bagagerum, der rummer 270 liter. Foto: Simon Hamelius
Ford Ka+ har altid fem døre som standard og har et bagagerum, der rummer 270 liter. Foto: Simon Hamelius
Motor mener: Ford Ka har fået et plus på navnet, og det må være for den ekstra plads. For ellers er det så som så med plusserne til den lille bil.

Mens den gamle Ford Ka var en af de billigste biler på markedet, ser det noget anderledes ud for denne helt nye verdensbil, der stort set kun har navnet til fælles med forgængeren. Med Ford Ka+ er prisen kravlet helt op i den anden ende af mikrobilsklassen, og man skal nu af med mindst 122.280 kroner for bilen.

Det er en modig øvelse fra Fords side, for mens prisen er vokset, er bilen teknisk set ikke ligefrem revolutionerende. Ford Ka+ er derfor først og fremmest en stor og rummelig mikrobil – næsten på niveau med en Fiesta – og netop de gode pladsforhold er og bliver bilens største trumf.

Keep it simple! Førerpladsen i Ford Ka+ er umoderne, men egentlig velordnet.
Keep it simple! Førerpladsen i Ford Ka+ er umoderne, men egentlig velordnet.
Den gamle Ford Ka blev bygget i Polen som et samarbejde mellem Fiat og Ford, men det er nu lagt på hylden, og i stedet har Ford selv udviklet bilen som en verdensbil, hvilket betyder, at den skal sælges stort set uforandret på næsten alle markeder.

LÆS OGSÅ: Gruppetest af mikrobilerne Hyundai i10, Renault Twingo, Toyota Aygo og VW Up

Nogle steder passer den strategi glimrende, men i Danmark kommer Ka+ til at stå i skyggen af sine europæiske konkurrenter, der i større og større stil sælges med sikkerhedsudstyr som f.eks. avancerede forlygter eller den automatiske nødbremse. Det fås ikke engang til Ka+ som ekstraudstyr, og bilen står derfor noget svagt i kampen om at blive Car of the Year.

Motorvalget er let

Ford Ka+ er nok den største mikrobil på markedet. Ved bagsædet er der fin plads til knæ og hoved.
Ford Ka+ er nok den største mikrobil på markedet. Ved bagsædet er der fin plads til knæ og hoved.
Bestræbelserne på at gøre bilen simpel og billig omfatter også udvalget af motorer. Ka+ fås således kun med en motorstørrelse i form af en firecylindret traditionel 1.2-liters benzinmotor. Den kommer dog i to udgaver med enten 70 eller 85 hestekræfter, sådan at ydelsen følger udstyrsniveauet.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af mikrobilen Opel Karl

Merprisen er 12.000 kr. og omfatter også en radio med cd og bluetooth samt aircondition. Ford Ka+ har altid fem døre som standard og har et bagagerum, der rummer 270 liter.

Køreegenskaberne er enkle, og bilen er letkørt, men Ford Ka+ efterlader ikke et køreindtryk, der i sig selv retfærdiggør den noget højere pris. Så Ford Ka+ skal ene og alene vælges af dem, der tiltrækkes af plads, plads og atter plads.