![Ford Ka+ har altid fem døre som standard og har et bagagerum, der rummer 270 liter. Foto: Simon Hamelius](/sites/default/files/d6images/11-tannis-fordka-002.jpg)
Mens den gamle Ford Ka var en af de billigste biler på markedet, ser det noget anderledes ud for denne helt nye verdensbil, der stort set kun har navnet til fælles med forgængeren. Med Ford Ka+ er prisen kravlet helt op i den anden ende af mikrobilsklassen, og man skal nu af med mindst 122.280 kroner for bilen.
Det er en modig øvelse fra Fords side, for mens prisen er vokset, er bilen teknisk set ikke ligefrem revolutionerende. Ford Ka+ er derfor først og fremmest en stor og rummelig mikrobil – næsten på niveau med en Fiesta – og netop de gode pladsforhold er og bliver bilens største trumf.
![Keep it simple! Førerpladsen i Ford Ka+ er umoderne, men egentlig velordnet.](/sites/default/files/d6images/11-tannis-fordka-004.jpg)
LÆS OGSÅ: Gruppetest af mikrobilerne Hyundai i10, Renault Twingo, Toyota Aygo og VW Up
Nogle steder passer den strategi glimrende, men i Danmark kommer Ka+ til at stå i skyggen af sine europæiske konkurrenter, der i større og større stil sælges med sikkerhedsudstyr som f.eks. avancerede forlygter eller den automatiske nødbremse. Det fås ikke engang til Ka+ som ekstraudstyr, og bilen står derfor noget svagt i kampen om at blive Car of the Year.
Motorvalget er let
![Ford Ka+ er nok den største mikrobil på markedet. Ved bagsædet er der fin plads til knæ og hoved.](/sites/default/files/d6images/11-tannis-fordka-005.jpg)
LÆS OGSÅ: Motors stortest af mikrobilen Opel Karl
Merprisen er 12.000 kr. og omfatter også en radio med cd og bluetooth samt aircondition. Ford Ka+ har altid fem døre som standard og har et bagagerum, der rummer 270 liter.
Køreegenskaberne er enkle, og bilen er letkørt, men Ford Ka+ efterlader ikke et køreindtryk, der i sig selv retfærdiggør den noget højere pris. Så Ford Ka+ skal ene og alene vælges af dem, der tiltrækkes af plads, plads og atter plads.