Motor mener: Nye motorer og nye sikkerhedssystemer er sammen med et flot design en del af vejen til en stor succes for Ford Mondeo. Prisen er desværre i den høje ende.
Ford er i gang med at samle alle sine modeller til det, man kalder verdensbiler – biler der sælges i samme form og med samme teknik på samme tidspunkt i hele verden. Således er denne nye Mondeo i princippet ens i hele verden, men mens amerikanerne har haft den i to år, er det først nu blevet europæernes tur.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af den nye VW Passat
Forklaringen på den europæiske forsinkelse er, at Ford midt i finanskrisen valgte at lukke den fabrik, der hidtil har bygget Mondeo for at samle al produktion på en nyanlagt fabrik i Valencia i Spanien. Nu er den nye fabrik klar, og så kan vi europæere endelig få glæde af den nye model, der altså mere eller mindre lægger ud med at være et par år gammel.
Ventetiden er ikke spildt
Ford har dog ikke brugt de to forgangne år på ingenting, og den nye Ford Mondeo er løbende blevet opdateret, så den fra starten matcher tidens udviklingstrin. For eksempel er alle udgaver udstyret med automatisk nødbremsesystem, der også kan bremse for fodgængere.
Ekstraudstyrslisterne omfatter desuden nyudviklede LED-forlygter, og endelig er Mondeo fra starten klar med som ekstraudstyr at tilbyde airbags indbygget i sikkerhedsselerne ved bagsædet.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af BMW 3-serie
På motorsiden er en nyudviklet 1.5-liters EcoBoost-benzinmotor med turbolader klar, og den kan levere 160 hk, samtidig med at den på papiret kan køre over 17 km pr. liter. En særlig økonomisk udgave med en lille trecylindret benzinmotor på bare én liter er dog først klar om et halvt års tid.
Undervognen er også i mellemtiden blevet tilpasset europæernes ønske om en lidt mere fast afstemning, og det betyder, at både fjedre og støddæmpere er forskellige i de europæiske og amerikanske udgaver.
Høje priser
Mens Mondeo altså teknisk set står stærkt, ser det noget tungere ud med hensyn til prissætningen. Billigste udgave koster over 400.000 kroner, og det er vel at mærke i Trend-udstyrsniveauet, der ikke i sig selv er vildt imponerende.
Det er det derimod i Titanium, som er næste og højeste udstyrsniveau. Så er startprisen 425.000 for femdørsudgaven og 450.000 kroner for stationcaren – i begge tilfælde med 1.5-liters motoren. Læg ca. 40.000 kr. oveni for toliters dieselmotoren, og så ligner det priser på den anden side af en halv million, før man har fået udstyret bilen, som man vil have den.
LÆS OGSÅ: Motors test af Hyundai i40
Der er masser af spændende udstyr, som man kan tilkøbe del for del. For eksempel kan man bestille bilen med LED-forlygter, elektronisk justerbar undervogn, glastag og Sony Sync 2 navigations/musik-anlæg med 12 højttalere og en stor pegefølsom farveskærm.
En businesspakke med navigationsanlæg, Sync 2 og DAB-radio samt automatisk parkeringshjælp til 24.500 kr. er nok et af de mest oplagte valg, da det er næsten halv pris i forhold til at købe delene hver for sig.
Vores bedste bud på en fornuftig kombination af motor og udstyr er en Ford Mondeo 1.5 EcoBoost femdørs Titanium til 422.000 kr. Læg hertil levering, metallak (8.000 kr.), Businesspakke (24.500 kr.), adaptiv fartppilot (20.000 kr.), justerbar sportsundervogn (4.000 kr.) og bakkamera (7.500 kr.), så lander den samlede pris på 489.780 kr. Mange penge, men så er man også godt kørende.
Rummelig bil
Den nye Mondeo kommer i to karrosserivarianter i form af en femdørs hatchback med stor bagklap samt en stationcar. I forhold til den udgående Mondeo er der ikke sket så meget med kabinepladsen, men udgangspunktet var også klassens største akselafstand på 285 cm – seks cm mere end i f.eks. VW Passat.
Den er bevaret, og dermed er der masser af kabineplads, og ved bagsædet savner man ikke knæplads. I femdørsudgaven er loftshøjden en smule kneben, da taget falder ned mod bagruden – er det et problem, bør man ofre merprisen på 15.000 kr. og vælge stationcaren. Den byder på fremragende plads.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Kia Optima
Bagagerummet rummer 550 liter i femdørsudgaven og sjovt nok kun 525 liter i stationcaren. Fortil er instrumentbordet udført i materialer af fin kvalitet, og der er både gode fralægningspladser samt kopholdere mellem forsæderne.
Taler ikke dansk
I Trend-udgaven er instrumenthuset forsynet med analoge instrumenter og en stor informationsskærm i midten, hvor man kan udlæse mange nyttige detaljer om kørslen. I Titanium-udgaven er viserinstrumenterne udskiftet med et digitalt instrumenthus, hvor alle instrumenter er genskabt som billeder på en farveskærm.
Layoutet er dog ikke helt overbevisende, og bl.a. kan det være svært at aflæse hastigheden, da speedometernålen fremstår som en blå pil på sort baggrund. Mærkeligt nok var dansk tekst og tale ikke installeret på de versioner Motor prøvede, men det skulle være på vej.
LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo V60
Man kan desværre ikke skifte mellem forskellige layouts som hos f.eks. Volvo, og i det hele taget virkede layoutet noget uoverskueligt. Så her er der et eksempel på, at ny teknologi ikke nødvendigvis gør bilen lettere at betjene.
Airbags i sikkerhedsselerne
En af de store nyheder i Ford Mondeo er muligheden for at bestille bilen med indbyggede airbags i sikkerhedsselerne ved de to yderste pladser på bagsædet. De koster 4.000 kroner. Airbaggen virker kun, når selen er i brug, og selve luften fra airbaggen strømmer gennem selelåsen i tilfælde af en kollision.
Ideen med systemet er at øge det område på skulder og brystkasse, der skal tage imod kræfterne ved en kollision. Det skulle gerne nedsætte belastningen på kroppen markant, så man kan mindske risikoen for at få beskadiget de indre organer. Vælger man de seler, kan man kun benytte autostole med isofix-beslag, da selerne ellers kan beskadige autostolen ved en kollision.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mercedes E-klasse
Af andre smarte sikkerhedsløsninger findes dels den omtalte automatiske nødbremseanordning, der selv bremser bilen ned, hvis man ikke har set bilen foran standser, eller hvis en fodgænger går ud foran bilen. Den del er standard, men vil man have mere, koster det ekstra.
Det kan bl.a. være en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende (20.000 kr.), advarsel for biler i den blinde vinkel (11.500 kr.) eller dynamiske LED-forlygter (24.000 kr.).
Alle udgaver har som standard SYNC-radioen, der bl.a. indeholder et automatisk nødopkalds-system, der kontakter vagtcentralen, hvis man kører galt, og en airbag udløses. Selve opkaldet foregår via ens egen telefon, som kobles op via bluetooth. Det bør man derfor altid gøre, da man ellers ikke får del i denne sikkerhedsfunktion.
Hybrid kommer ikke til Danmark
For første gang introducerer Ford en hybridversion i Europa i form af Mondeo Hybrid. Den kombinerer en toliters benzinmotor med en elmotor, der får strøm fra et indbygget batteri.
Batteriet kan ikke lades op fra en stikkontakt, men får i stedet sin strøm, når man bremser, eller når man kører ned ad bakke. Bilen kan på papiret køre næsten 24 km pr. liter, hvilket er 40 procent længere end versionen med 1.5-liters benzinmotor.
Men på grund af de høje danske afgifter får vi ikke denne miljøvenlige teknologi til Danmark. Bilen ville simpelthen blive for dyr. Men den sælges i andre fremsynende europæiske lande, hvor man ikke brandbeskatter miljøvenlige biler.
LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A3
Denne nye udgave af Ford Mondeo er samlet set en vellykket konstruktion, der giver ejerne et stort udvalg af nyheder og opdateret teknik.
Køreegenskaberne er helt klart både komfortable og præcise, og i det hele taget er Mondeo et rart sted at opholde sig. Om den så i sidste ende kan stå distancen op mod f.eks. den helt nye VW Passat er et spørgsmål, Motor vil besvare, når vi inden længe sætter de to nyheder op mod hinanden.
De første udgaver af Mondeo dukker op hos danske forhandlere lige før jul, men den egentlige salgsstart sker først lige efter nytår.