Ford Mustang - op på hesten igen

Ford Mustang er tilbage i fuld galop med en femliters V8-motor, som bogstavelig talt giver baghjul til alle Europas grønne, politisk korrekte biler.

Ford Mustang.
Forpremiere

Ford Mustang er nu klar i en helt ny generation, der på en gang er tro mod de tidligere generationer og bringer ny, moderne køreglæde på banen. Fotos: Ford
Ford Mustang er nu klar i en helt ny generation, der på en gang er tro mod de tidligere generationer og bringer ny, moderne køreglæde på banen. Fotos: Ford
Motor mener: Den amerikanske drøm lever videre i Mustang. Glem for en kort stund alt om sikkerhed, miljø og CO2-kvoter og udlev drømmen om frihed på fire hjul.

Ford Mustang så dagens lys i 1964 og er lige siden blevet opfattet som et af de største symboler på frihed. Sæt dig op på hesten og rid af sted mod solnedgangen i dit eget tempo. Den drøm lever videre i den nye Mustang – her kan det blot gå en kende hurtigere.

Den leveres således i to udgaver: En „lille” med bare fire cylindre, turbolader og 317 hk, og så den store V8’er på 5.0-liter og med hele 421 hk under motorhjelmen. Her er ikke noget med spareprogrammer, grønne ideer og lignende. I stedet er der fuldt tryk på kedlerne, så de trækkende baghjul kan få lov til at rive gummiet af dækkene til ofte stor jubel for forbipasserende teenagere.

Mustang kommer i to udgaver: En lukket Fastback og en åben Convertible. Linjerne sender mange hilsner til tidligere udgaver af Mustang.
Mustang kommer i to udgaver: En lukket Fastback og en åben Convertible. Linjerne sender mange hilsner til tidligere udgaver af Mustang.
LÆS OGSÅ: Motors artikel om Jaguar F-Type

Denne nye udgave af Ford Mustang er på mange måder tro mod den oprindelige udgave. Udvendigt har designet temmelig mange ligheder med de tidligere generationer, og som det forventes fra mærkets mange fans, kommer også denne nye udgave i to versioner: En lukket Fastback og en åben Convertible.

Sidstnævnte har et stoftag, man manuelt skal låse op ved forruden, men som ellers selv folder sig ned bag bagsædet i lyntempo. På den måde forvandles bilen fra en lidt trang, sportslig coupé til en åben og komfortabel cruiser med plads til fire personer.

Fire eller otte cylindre

Interiøret er flot udformet, men selve materialekvaliteten er ikke imponerende. Det har været prisen for at holde netop prisen nede.
Interiøret er flot udformet, men selve materialekvaliteten er ikke imponerende. Det har været prisen for at holde netop prisen nede.
I USA lanceres Mustang med en ret svag V6-motor som billigste indgangsmodel, men i Europa er den fravalgt. I stedet satser man på mellemmodellen med en 2.3-liters firecylindret benzinmotor med turbolader og hele 317 hk.

Den har vi prøvet i den åbne udgave, og her gjorde den et overraskende godt arbejde. Den trækker smidigt, og selv om lyden aldrig kommer op på niveau med en V8’er, så er den bestemt ikke kedelig. Med automatgear vil den netop i den åbne udgave formentlig gøre en fin figur.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota GT 86

Vi har endnu kun prøvet den med manuelt gear, og det er ikke i topklasse. Så vores bedste bud er at ofre de 40.000 kr., et automatgear koster, og så kan man lejlighedsvis selv vælge at skifte gear via skiftegrebene bag rattet.

Med taget nede kører man behageligt selv ved 130 km/t., og i hvert fald ved forsæderne er der meget lidt turbulens. Den åbne udgave er i sagens natur ikke helt så stabil som den lukkede, men selv på krævende veje gjorde den det godt.

Drømme-V8’er

Under motorhjelmen kan der enten være en firecylindret 2.3-liters turbomotor eller som her en stor V8er på hele 5.0 liter.
Under motorhjelmen kan der enten være en firecylindret 2.3-liters turbomotor eller som her en stor V8er på hele 5.0 liter.
Den store femliters V8’er er et kraftbundt, der i endnu større grad imponerer, og som indimellem får os alle til at ønske, at snakken om drivhuseffekt bare er en ond drøm, der en dag går væk. Den lyder herligt brutal, trækker vildt godt og er på mange måder enhver drengedrøm omsat til virkelighedens verden.

I femte gear kan man køre fra ca. 40 km/t. til 220 km/t. uden at skifte gear. Det er der altså ikke mange andre biler, der kan præstere. Og orker man at skifte lidt op og ned, så kan omdrejningerne holdes på et niveau, hvor motoren brøler, bilen accelerer vildt, og hvor man ønsker, at der ikke var noget, der hed fartgrænser.

LÆS OGSÅ: Nye biltest og prøvekørsler

Det ønske fik vi opfyldt på den del af testruten, der foregik på den tyske Autobahn. Her viste Mustang, at den også kan køre trygt og behageligt, selvom hastigheden var langt over de 200 km/t.

Billig opbygning

En åben udgave koster 79.000 kr. mere, men giver bilen et nyt udtryk, som i endnu større grad understreger Mustang som vejen til frihed.
En åben udgave koster 79.000 kr. mere, men giver bilen et nyt udtryk, som i endnu større grad understreger Mustang som vejen til frihed.
Tanken bag Ford Mustang er at skabe en køremaskine, som almindelige mennesker har råd til. Det er lykkedes i hele verden – på nær i Danmark, hvor afgiften gør den temmelig dyr. Alligevel er prisen også herhjemme relativ attraktiv, hvis man sammenligner med andre biler på danske plader.

Prisen begynder ved 600.000 – og godt 700.000 kr., hvis der skal stå 5.0 på siden af bilen. Årsagen til den relativt lave pris er fravalg af avancerede løsninger. Interiøret er holdt i plast af en rimelig, men ikke avanceret kvalitet, der er ikke installeret sikkerhedsudstyr som f.eks. automatisk nødbremse, linjevogter, alarm for biler i den blinde vinkel eller adaptiv fartpilot. Sæderne er fine, men ikke vildt avancerede i indstillingerne, og forlygterne er ikke af den avancerede LED-type.

LÆS OGSÅ: Motors test af Peugeot RCZ R

Men det bør ikke overraske, for det er netop den simple tilgang til tilværelsen og den maskuline kraft, der gør Mustang til en Mustang. Og målt på den skala er den nye generation både tro mod sit ophav og en klar vinder. Der er ikke mange konkurrenter til bilen herhjemme, og en af de stærkeste konkurrenter er nok en velbevaret udgave af en af de tidligere generationer af Mustang.

De kan dog ikke hamle op med den nye generations køreegenskaber, der trods alt er opdateret på så mange områder, at en ældre Mustang netop virker gammel. På den måde er opgaven med at skabe en moderne Mustang med respekt for historien løst på en yderst vellykket måde – hvis det altså ikke lige var for det der med sikkerhedsudstyret og miljøsnakken, der desværre ikke ser ud til blot at være en drøm.