Ford Ranger til hårdt brug

Ford Ranger er tilbage i Danmark i en ny generation med muskler, plads og ikke mindst en fremragende kollisionssikkerhed. Den kommer på både gule og hvide nummerplader.

Ford Ranger er tilbage i Danmark i en helt ny generation, der er beregnet til kørsel på både vej og i terræn.
Forpremiere

Ranger kommer i to karrosserivarianter. Dette er dobbeltkabinen med fire sidedøre.
Ranger kommer i to karrosserivarianter. Dette er dobbeltkabinen med fire sidedøre.
Markedet for de store firehjulstrukne ladbiler – eller pickupper – er så småt ved at hele. Før finanskrisen var biltypen ret efterspurgt herhjemme, men sammen med en omlægning af afgifterne forsvandt denne biltype nærmest på rekordtid i 2008.

Nu er billedet så småt ved at vende, og i år venter Ford således, at 600 ladbiler kommer på danske plader. Den kage vil Ford gerne have en bid af, og det er bl.a. derfor, at den danske importør nu satser på at sælge den nye generation af Ranger. Resten af kagen deles hovedsageligt af Toyota Hilux, VW Amarok, Nissan Navarra og Mitsubishi L200.

Den nye udgave af Ford Ranger kommer til Danmark i to karrosseriversioner med enten et lille rum bag førersædet (Rap Cab), som nås gennem en halv ekstra dør i førersiden, eller den store dobbeltkabine med fire sidedøre (Double Cab).

Med firehjulstrækket i reduktionsgear kører Ranger gennem vanddybder på op til 80 cm.
Med firehjulstrækket i reduktionsgear kører Ranger gennem vanddybder på op til 80 cm.
Alle versioner har firehjulstræk, som styres via en drejeknap ved gearstangen. Her kan man vælge mellem tohjulsdrift til landevejskørsel, firehjulstræk til landevejskørsel eller firehjusltræk med reduceret udveksling, så bilen kan kravle gennem terrænet.

Ford Ranger er skabt, så den kan sælges med samme fremtoning i hele verden, og bilerne bygges på Fords fabrik i Sydafrika, Thailand og Brasilien. Det er bilerne fra Sydafrika, der kommer til Danmark.

Drivkraften i Ranger er enten en 2.2-liters, firecylindret dieselmotor, som også kendes fra Transit, eller en 3.2-liters femcylindret dieselmotor med 200 hk ligeledes hentet fra Transit. Den lille motor yder 150 hk og fås kun med manuelt gear, mens automatgear er en valgmulighed til den store udgave.

Instrumentbordet er personvognslignende, men plastkvaliteten er mere ovre i varevognsafdelingen.
Instrumentbordet er personvognslignende, men plastkvaliteten er mere ovre i varevognsafdelingen.
Ford Ranger må laste mellem 1.000 og 1.200 kg, og den må trække op til 3.350 kg på krogen.

Motor har haft lejlighed til at prøve den nye Ranger på både vej og i terræn. Bilen er rå i sin konstruktion og kan udsættes for hårde belastninger. Den kraftige opbygning mærkes også i komforten, der er ovre i den rå afdeling.

Men i terrænet klarer bilen sig flot, selv om den naturligvis er hæmmet af sin lange akselafstand og de store udhæng. Frihøjden er på 23 cm, og til- og frakørselsvinklerne er på 28 grader. Den er godkendt til at kunne køre gennem op til 80 cm vand.

Indvendigt er der gode fralægningsmuligheder, og udstyret er på et højt niveau. Men plastkvaliteten er mere ovre i varevognsafdelingen end personbilens, og det gør det nok noget svært for Ranger at slå igennem som personbil.

Motorprogrammet omfatter en 2.2-liters og en 3.2-liters dieselmotor, der begge er hentet fra Ford Transit. Sidstnævnte fås med automatgear.
Motorprogrammet omfatter en 2.2-liters og en 3.2-liters dieselmotor, der begge er hentet fra Ford Transit. Sidstnævnte fås med automatgear.
Som den første pickup nogensinde har Ranger opnået fem stjerner i crashtesten fra Euro NCAP. Det er ganske imponerende – ikke mindst når man ved, hvilke krav der blandt andet er til beskyttelse af fodgængere. Inde i bilen er der syv airbags i alle udgaver, ligesom antiudskridningssystemet ESC er standard i alle versioner.

I lande med mindre kompliceret beskatning sælges Ranger som en varebil i udgaven med kort kabine og som personbil i den lange udgave. Det kan i princippet også lade sig gøre herhjemme, men så lander prisen på mellem 550.000 og 720.000 kroner på hvide plader.

På gule plader ser prisen mere spiselig ud med en startpris på knap 250.000 kr. med afgift for billigste udgave og ca. 345.000 kroner i dyreste variant.

Ford Ranger er allerede ude hos de danske forhandlere.