Motor mener: Med den nye model er Suzuki Swift blevet voksen. Den er lidt større, men ikke tungere og virker godt skruet sammen.
For fem år siden startede Suzuki på en ny modelportefølje med den køreglade og ungdommelige Suzuki Swift. Den blev omgående en succes og bliver til efteråret efterfulgt af en ny og lidt større, mere moden, men stadig lille Swift.

Designet har stadig et strejf af Mini over sig, uden at man er i tvivl om, at det er en Swift. Måske skulle der have været større forskel, men Suzuki har tilsyneladende ikke turdet eller ønsket at ændre for meget på en vinderformel.
Når det kommer til interiøret, er der til gengæld nye boller på suppen. Øjet møder et hav af sort plastik, og fingrene konstaterer tørt, at det alt sammen er hårdt at røre ved, så det lader man hurtigt være med. Interiøret i den første Suzuki Swift havde et unikt præg over sig, hvad den nye ikke har. Funktionerne er dog gode og præcise, og den teleskopiske indstilling af rattet får en varm velkomsthilsen.

Benzinmotoren på 1.2 liter er næsten ny, for den findes også i Splash, men har i Swift fået variable ventiltider på både indsugnings- og udstødningsknastakslen. Det giver en lidt højere effekt på 94 hk ved 6.000 o/min. Det maksimale drejningsmoment på 118 Nm er nu udviklet ved 2.800 o/min., og smidigheden er derved forøget.
Et meget lavt lydniveau er det mest bemærkelsesværdige, når Swift rammer motorvejen og 130 km/t. Det harmonerer godt med det øvrige indtryk af en gennemarbejdet bil. Gearskiftet er letgående, bremserne tager fat som forventet, og styringen er korrekt kalibreret.

Men der er andet og mere i vente. Lidt længere akselafstand, bredere sporvidde og korte udhæng for og bag lægger op til muntre og inspirerende svingegenskaber, og chaufføren bliver ikke skuffet. Swift kører præcist derhen, hvor chaufføren peger med rattet. Når buen bliver strammet, hjælper bagenden med til at øge fornøjelsen og samtidig undertrykke en begyndende understyring.
