Fuldmoden Suzuki Swift

Suzuki Swift i anden generation har mistet lidt af det, der gjorde bilen unik. Til gengæld er den blevet lidt større og virker mere helstøbt.

Swift
Forpremiere

Motor mener: Med den nye model er Suzuki Swift blevet voksen. Den er lidt større, men ikke tungere og virker godt skruet sammen.

For fem år siden startede Suzuki på en ny modelportefølje med den køreglade og ungdommelige Suzuki Swift. Den blev omgående en succes og bliver til efteråret efterfulgt af en ny og lidt større, mere moden, men stadig lille Swift.

Swiftens stumpede hæk er kæk at se på, men åbningen til bagagerummet er desværre ofret på designets alter.
Swiftens stumpede hæk er kæk at se på, men åbningen til bagagerummet er desværre ofret på designets alter.
Den nye Suzuki Swift ligner i sine grundtræk den første, selvom de ikke deler dele. Totallængden er øget med 9,0 cm til 385,0 cm, hvorved Swift holder sin klasses traditionelle mål, og akselafstanden er øget med fem cm til 243,0 cm. Det betyder mere plads i kabinen og en anelse større bagagerum.

Designet har stadig et strejf af Mini over sig, uden at man er i tvivl om, at det er en Swift. Måske skulle der have været større forskel, men Suzuki har tilsyneladende ikke turdet eller ønsket at ændre for meget på en vinderformel.

Når det kommer til interiøret, er der til gengæld nye boller på suppen. Øjet møder et hav af sort plastik, og fingrene konstaterer tørt, at det alt sammen er hårdt at røre ved, så det lader man hurtigt være med. Interiøret i den første Suzuki Swift havde et unikt præg over sig, hvad den nye ikke har. Funktionerne er dog gode og præcise, og den teleskopiske indstilling af rattet får en varm velkomsthilsen.

Interiøret er nyt i form og materialer. Funktionen er god, men det unikke særpræg er gået tabt. Rattet har nu teleskopindstilling.
Interiøret er nyt i form og materialer. Funktionen er god, men det unikke særpræg er gået tabt. Rattet har nu teleskopindstilling.
Dermed er kørestillingen opgraderet fra god til fornem, og de nye sæder holder godt på kroppen. Instrumenteringen er traditionel med to store ure og to små med en lille skærm med praktiske informationer i midten.

Benzinmotoren på 1.2 liter er næsten ny, for den findes også i Splash, men har i Swift fået variable ventiltider på både indsugnings- og udstødningsknastakslen. Det giver en lidt højere effekt på 94 hk ved 6.000 o/min. Det maksimale drejningsmoment på 118 Nm er nu udviklet ved 2.800 o/min., og smidigheden er derved forøget.

Et meget lavt lydniveau er det mest bemærkelsesværdige, når Swift rammer motorvejen og 130 km/t. Det harmonerer godt med det øvrige indtryk af en gennemarbejdet bil. Gearskiftet er letgående, bremserne tager fat som forventet, og styringen er korrekt kalibreret.

Bagagerummet har foldbare ryglæn, men ikke sæde og gulvet er derfor ikke fladt. Rumindholdet på 211 liter er hurtigt udsolgt.
Bagagerummet har foldbare ryglæn, men ikke sæde og gulvet er derfor ikke fladt. Rumindholdet på 211 liter er hurtigt udsolgt.
Ifølge fabrikken kører Suzuki Swift 1.2 20 km/l og har en udledning af 116 g CO2 pr. km. Det er pænt og udløser en lav ejerafgift. Evnen til at skifte fart er derimod beskeden, og 0-100 km/t tager 12,3 sek. Topfarten er 165 km/t., så præstationerne er ikke grund til at vælge en Swift. Gearene skal bruges flittigt for at få lidt fart over feltet.

Men der er andet og mere i vente. Lidt længere akselafstand, bredere sporvidde og korte udhæng for og bag lægger op til muntre og inspirerende svingegenskaber, og chaufføren bliver ikke skuffet. Swift kører præcist derhen, hvor chaufføren peger med rattet. Når buen bliver strammet, hjælper bagenden med til at øge fornøjelsen og samtidig undertrykke en begyndende understyring.

Der er ikke overvældende meget plads på bagsædet, men Swift står ikke tilbage fra klassekammeraterne.
Der er ikke overvældende meget plads på bagsædet, men Swift står ikke tilbage fra klassekammeraterne.
Suzuki Swift kommer med tre eller fem døre og i to udstyrsniveauer, GA og GL. Den danske introduktion sker til oktober, og priserne er derfor ikke fastsat. Da Swift er i den mest prisbevidste gruppe på markedet, er der næppe plads til de store prisstigninger. Et gæt vil være ca. 135.000 kr. for 3-dørs Swift 1.2 GL op til ca. 160.000 for en 5-dørs 1.2 GL. I 2011 støder en 1.3 DDiS til modelprogrammet, og i 2012 bliver en Sport tilføjet.