Motor mener: Rumudnyttelsen gør Jazz unik i miniklassen – men det gør fraværet af en diesel desværre også. 1.2-motoren er ubetinget bedste valg, både bedst og billigst.
For første gang siden det ulykkelige intermezzo med Logo for ca. ti år siden er Honda i Danmark til stede i den stadig vigtigere miniklasse.
Det er ikke ligefrem for fuld musik, at Honda til november gør sin entré med den nye Jazz, for der er ingen billig grundmodel, og der er ingen dieselmotor. Men Jazz er et forfriskende indslag i miniklassen med sit futuristiske design og eminente rumudnyttelse.

Med en længde på 3,90 meter er Jazz omtrent på størrelse med konkurrenter som Skoda Fabia og Peugeot 207, men den store højde og fikse indretning gør Hondaen til en slags mini-MPV med god plads og nem indstigning.
Ved særlige lejligheder kan man få glæde af det fikse bagsædearrangement. Sædehynden vippes op til lodret som et biografsæde med ét greb. Så kan der stå en velvoksen stuebirk på højkant eller en barnecykel på tværs.
Det kræver også kun ét greb at lægge ryglænet ned, så bagagerummet udvides til 1,72 meter i længden og bliver helt plant. Med bagsædet i brug sluger bagagerummet 427 liter inkl. gode rum under gulvet. Det må være rekord i klassen.

I forvejen har 1.2- og 1.4-motoren næsten samme ydelse, og da den lille motor lyder bedst, virker den som det klart bedste valg. Honda forventer ellers, at 75 procent af de 1.000 årlige biler i Danmark vil være 1.4-modeller, som har et par ekstra udstyrsdetaljer som automatisk klimaanlæg og ratbetjening af radioen.

En spændende motorvariant kommer i 2011: en hybridudgave. Det er dog ikke besluttet, om Jazz-hybriden kommer til Danmark.
Prisen for Jazz ventes at begynde ved ca. 175.000 kr., hvilket er noget over de fleste konkurrenters indgangspris. Til gengæld er Jazz altid femdørs, fås ikke med mindre end 90 hk og har altid aircondition og musikanlæg. Det sidste må vel også forventes, bilens navn taget i betragtning.