Hele verdens Nissan Micra

Vil man sælge mange biler, skal prisen være lav. Produktionen af fjerde generation af Nissan Micra er derfor flyttet fra EU til Thailand, Indien, Kina og Mexico.

Nissan Micra
Forpremiere

Motor mener: Nissan Micra ser lovende ud med god plads og en fin motor. Men vi håber godt nok, at undervogn og styretøj bliver en hel del bedre, før bilen kommer til Danmark.

Nissan vil have mere ud af de voksende markeder i Asien. Den nye Nissan Micra skal derfor fra starten være en verdensbil, der særligt skal tiltale de enorme mængder af nye bilkøbere i Indien og Kina. Når produktionen for alvor er på plads, vil denne fjerde generation af Nissan Micra derfor dukke op i samme form i ikke mindre end 160 lande verden over.

Førerpladsen er ikke særligt opløftende og ser mildest talt gammel ud  f.eks. kan rattet kun justeres i højden.
Førerpladsen er ikke særligt opløftende og ser mildest talt gammel ud f.eks. kan rattet kun justeres i højden.
Og selv om der naturligvis bliver forskel på udstyr, kørekomfort og sikkerhedsniveau i de enkelte lande, har Nissan gjort meget for at simplificere produktionen. Der er således kun udviklet en enkelt motor til alle landene, og den kan så fås med enten en femtrins gearkasse eller en helt nyudviklet trinløs variabel CVT-gearkasse.

Målet har været at skabe en billig bil, der har en enkel konstruktion og en lav vægt, og som dermed kan holde brændstofforbruget nede. Det er der behov for, da Nissans gennemsnitlige forbrugstal er tynget af mærkets mange firehjulstrækkere.

Bagagerummet er rimeligt i sin størrelse, men vi kender endnu ikke det officielle litermål.
Bagagerummet er rimeligt i sin størrelse, men vi kender endnu ikke det officielle litermål.
Men bilen skal samtidig kunne rumme fem personer og bagage, og Nissan Micra er derfor rent størrelsesmæssigt lige så stor som en Toyota Yaris. Med en længde på 3,78 meter og en bredde på 1,67 meter er Micra blandt de største i sin klasse.

Motors udsendte har som første dansker haft lejlighed til at prøvekøre den model, der skal sælges i Thailand. Den er yderst rummelig, og selv to store skandinaver kan fint sidde på bagsædet, om end man helst vil undgå at være tre.

Køreegenskaberne er til gengæld skræmmende. Bilen sejler rundt, når vejen ikke længere går lige ud, og styretøjet er nærmest følelsesløst. Sådan vil de have det i Østen, beroliger Nissans ingeniører, da vi forelægger dem vores oplevelser. Den skal nok blive markant bedre, når den europæiske version er klar, siger de. Det glæder vi os til at prøve!

De indpressede boomerang-formede forhøjninger i taget forstærker stålpladen og mindsker resonans. Det har gjort det muligt at reducere støjdæmpningen til gavn for vægten og givetvis prisen.
De indpressede boomerang-formede forhøjninger i taget forstærker stålpladen og mindsker resonans. Det har gjort det muligt at reducere støjdæmpningen til gavn for vægten og givetvis prisen.
Motoren er en lille trecylindret sag på 1.2 liter, der yder 80 hk. Den gør det fremragende, så den behøver de ikke at ændre. Den karakteristiske turbinelyd fra de tre cylindre er fremherskende under acceleration, men når hastigheden stabiliseres, forsvinder støjen helt, og man opdager, at Nissan Micra er yderst støjsvag. Det er en opgave konstruktørerne har løst med nytænkning. F.eks. er der indpresset to boomerang-lignende forhøjninger i taget. De forstærker stålpladen og modvirker resonans. Og det virker!

CVT-gearet er samlet set en fornøjelse at køre med. Det fungerer som en automatgearkasse, men er specielt, fordi man i princippet har bygget to gearkasser sammen – dels den klassiske CVT-konstruktion, hvor en rem mellem to konus-hjul sørger for den glidende overgang, dels et traditionelt planetgear. Kombinationen gør, at man f.eks. kan køre 80 km/t med kun 1.750 omdrejninger og med et lavt forbrug og ingen motorlyd. Men træder man på speederen for at accelerere, øges omdrejningstallet lynhurtigt til op mod 3.000 omdrejninger. Det får sat bilen i gang, og det er i praksis meget komfortabelt at køre med.

Den nye Micra kommer til Danmark til efteråret, men priserne kendes endnu ikke. Vi ved dog, at den får seks airbags og ESC som standard, og så vil den kunne fås med udstyr, vi normalt ikke ser i denne klasse: Glastag og parkeringshjælper, der kan måle, om der er plads nok til bilen, afhængig af om man er nybegynder, normal eller særdeles rutineret.

Baglygterne virker noget påklistret. Det gør formentlig bilen billig at producere, men heller ikke ligefrem moderne at se på.
Baglygterne virker noget påklistret. Det gør formentlig bilen billig at producere, men heller ikke ligefrem moderne at se på.
Der er også mulighed for nøglefri betjening med start-knap samt intet mindre end en kørecomputer, der ud over de gængse informationer om bilens kørsel også kan huske din fødselsdag eller bryllupsdag og bringe et stort tillykke, når dagen oprinder. Så kan man næsten ikke ønske sig mere …