Motor mener: Nissan Micra ser lovende ud med god plads og en fin motor. Men vi håber godt nok, at undervogn og styretøj bliver en hel del bedre, før bilen kommer til Danmark.
Nissan vil have mere ud af de voksende markeder i Asien. Den nye Nissan Micra skal derfor fra starten være en verdensbil, der særligt skal tiltale de enorme mængder af nye bilkøbere i Indien og Kina. Når produktionen for alvor er på plads, vil denne fjerde generation af Nissan Micra derfor dukke op i samme form i ikke mindre end 160 lande verden over.

Målet har været at skabe en billig bil, der har en enkel konstruktion og en lav vægt, og som dermed kan holde brændstofforbruget nede. Det er der behov for, da Nissans gennemsnitlige forbrugstal er tynget af mærkets mange firehjulstrækkere.

Motors udsendte har som første dansker haft lejlighed til at prøvekøre den model, der skal sælges i Thailand. Den er yderst rummelig, og selv to store skandinaver kan fint sidde på bagsædet, om end man helst vil undgå at være tre.
Køreegenskaberne er til gengæld skræmmende. Bilen sejler rundt, når vejen ikke længere går lige ud, og styretøjet er nærmest følelsesløst. Sådan vil de have det i Østen, beroliger Nissans ingeniører, da vi forelægger dem vores oplevelser. Den skal nok blive markant bedre, når den europæiske version er klar, siger de. Det glæder vi os til at prøve!

CVT-gearet er samlet set en fornøjelse at køre med. Det fungerer som en automatgearkasse, men er specielt, fordi man i princippet har bygget to gearkasser sammen – dels den klassiske CVT-konstruktion, hvor en rem mellem to konus-hjul sørger for den glidende overgang, dels et traditionelt planetgear. Kombinationen gør, at man f.eks. kan køre 80 km/t med kun 1.750 omdrejninger og med et lavt forbrug og ingen motorlyd. Men træder man på speederen for at accelerere, øges omdrejningstallet lynhurtigt til op mod 3.000 omdrejninger. Det får sat bilen i gang, og det er i praksis meget komfortabelt at køre med.
Den nye Micra kommer til Danmark til efteråret, men priserne kendes endnu ikke. Vi ved dog, at den får seks airbags og ESC som standard, og så vil den kunne fås med udstyr, vi normalt ikke ser i denne klasse: Glastag og parkeringshjælper, der kan måle, om der er plads nok til bilen, afhængig af om man er nybegynder, normal eller særdeles rutineret.
