Mundvigene vender igen opad hos de danske bilister. Efter sidste års dyk er danskernes tilfredshed med deres bil nemlig tilbage på sporet. Det viser årets store AutoIndex-undersøgelse, som er lavet af analyseinstituttet Loyalty Group.
Det er 20. gang, at AutoIndex tager temperaturen blandt bilejerne i forhold til deres bil, forhandler, værksted og loyalitet over for til bilmærket. Og jubilæumsudgaven er på mange måder business as usual. For 11. år i træk er det nemlig BMW, som topper den samlede liste, i år foran Toyota og Volvo. Tilfredsheden med Kia og Fiat er den, der er steget mest. Det betyder, at Mitsubishi er ny bundprop blandt de 23 bilmærker. Det japanske bilmærke klarer sig dog kun marginalt dårligere end lavprismærket Dacia.
”Nye biler er over de seneste 20 år blevet markant bedre, hvilket har afspejlet sig i AutoIndex gennem årene. Ser man alene på bilejernes vurdering af selve bilen, går alle 23 mærker i år frem i forhold til sidste år. AutoIndex måler dog ikke kun på tilfredsheden med selve bilen, men i lige så høj grad det udenom, det såkaldte eftermarked. Det er her, man som importør med eget forhandlernet og værksteder har mulighed for at adskille sig fra konkurrenterne. Det er tydeligt, at nogle bilmærker arbejder mere med det end andre,” siger chefredaktør på FDMs medlemsmagasin Motor, Bo Christian Koch.
Netop bilejernes oplevelse af mærkernes værksteder er det parameter, hvor tilfredsheden siden 2003 er steget mest. Omregnet svarer det til 24 procent. I år går det dog en smule tilbage for 17 af de 23 mærker. Mest bemærkelsesværdigt er det, at flere premium-mærker igen i år ligger i den tunge ende her. Konkret indtager Mercedes-Benz, VW, Audi og Tesla fire af de fem nederste pladser med Tesla på sidstepladsen, når det kommer til mærkernes egne værksteder.
”Det kan undre, at mærkerne ikke gør sig mere umage med at give deres kunder en bedre oplevelse her. For Tesla gælder det også i forhold til oplevelsen hos forhandleren. Også her bedømmes Tesla dårligst af alle 23 bilmærker. Placeringerne bør give røde ører og ligger langt fra den kvalitet og det image, som premium-mærkerne ellers gerne vil udstråle,” siger Bo Christian Koch og tilføjer:
”Overvejer man at købe bil, er AutoIndex et godt forbrugerværktøj og et godt supplement til FDMs biltest. Her er det nemlig bilejerne selv, der ud fra deres egne erfaringer bedømmer deres biler, når de har kørt et par år eller mere, og servicelampen begynder at lyse.”
I alt 22.000 bilister har deltaget i årets AutoIndex, hvor de har svaret på 150 spørgsmål inden for fire kategorier. I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent. Resultaterne gælder biler, der er op til fire år gamle.