Hondas nye CR-V har fået godt fat i Danmark og er næstefter Nissan Qashqai den bedst sælgende SUV i Danmark. 313 er det blevet til i 2013, heraf 242 på hvide plader.
Succesen er kommet, selv om bilen har en oplagt mangel: en lille dieselmotor. Men den er på vej – dog først til november.Da får den store 2.2 diesel med 150 hestekræfter selskab af den helt nye 1.6’er. Den er den perfekte drivkraft til bilen under danske forhold, er Motors klare, men foreløbige indtryk ved præsentationen i udlandet.
Kultiveret og støjsvag motor
Motoren er kultiveret, fin lyddæmpet her i CR-V, stærk og trækker rent fra lave omdrejninger.
120 hestekræfter er i den pæne ende for 1.6-dieselmotorer, men særligt det store drejningsmoment på 300 newtonmeter ved 2.000 omdrejninger giver den afslappende køreglæde. Den store diesel har ikke markant mere, nemlig 350 Nm.Den tilpasse gearing fra den sekstrins gearkasse betyder, at bilen ved 3.000 omdrejninger i minuttet vil køre ca. 185 km/t.
Lettere og mere letfodet
Køreegenskaberne er i hvert fald ikke blevet dårligere af, at 1.6-modellen er 116 kg lettere end den firehjulstrukne 2.2. Den lavere vægt har gjort det muligt at justere undervognen på en lang række punkter – støddæmpere, fjedre og krængningsstabilisator - så 1,6’eren er blevet mere letfodet at manøvrere.
1.6’eren fås ikke med firehjulstræk, så hvis man vil have det, eller har brug for at kunne trække 2.000 kg, må man holde sig til 2,2’eren. 1.6 diesel har en påhængsvægt på 1.700 kg.
Fin brændstoføkonomi
Den officielle brændstoføkonomi er så fornem som 22,2 km pr. liter og ved præsentationen opnåede vi 18,5 km pr. liter ved blandet, men lidt krævende kørsel.Med en forventet pris på knap 370.000 kr. bliver den lille diesel ca. 64.000 kr. billigere end den store. I prisforskellen indgår, at man samtidig giver afkald på firehjulstræk.