Honda CR-V - familievenlig 4x4

Den nye Honda CR-V dropper firehjulstræk som standard, bliver mere praktisk og tilbyder snart en nøjsom lille diesel.

Honda CR-V virker med sit nye design og kortere motorhjelm bredere end før, og LED-kørelys giver bilen karakter
Forpremiere

Designet af det spidse, dominerende bagparti deler vandene. Baglygterne på Honda CR-V benytter nu LED-lys, og bagklappen kan betjenes elektrisk.
Designet af det spidse, dominerende bagparti deler vandene. Baglygterne på Honda CR-V benytter nu LED-lys, og bagklappen kan betjenes elektrisk.
Motor mener: Honda CR-V er en god allround SUV, der især udmærker sig ved rummelighed.

Firehjulstrækkere er in. Firehjulstræk er yt. Honda har opfanget paradokset og gjort fjerde generation Honda CR-V endnu mere personvognsagtig for at holde fast i sin stærke position i den kompakte SUV-klasse.

Designet har fået den helt store tur med markante effekter, både når det gælder den dynamiske front, der får bilen til at se bredere ud, og det coupéagtige, aparte bagparti.

Det udvendige reservehjul – et klassisk 4x4-element, forsvandt allerede ved tredje generation.

Honda CR-V med tohjulstræk

Siddepositionen er nemmere at justere optimalt end tidligere. Det vandrette designtema skal give oplevelsen af god plads. Sæderne i Honda CR-V er noget flade i det.
Siddepositionen er nemmere at justere optimalt end tidligere. Det vandrette designtema skal give oplevelsen af god plads. Sæderne i Honda CR-V er noget flade i det.
Længde og bredde er uforandret, og platformen er genbrugt fra den forrige model, men højden er af hensyn til design og luftmodstand gjort fire cm lavere.

Og nok så markant: For første gang i CR-Vs 17-årige historie bliver bilen tilbudt uden firehjulstræk. Det gælder i første omgang benzinversionen, og det vil med stor sandsynlighed også være tilfældet, når Honda næste sommer introducerer en ny, lille 1.6-diesel i Honda CR-V.

Ellers er det de to gamle, store motorer, der kører videre i brændstofoptimerede udgaver. Desuden er der kommet stop-start på versioner med manuelt gear.

Mere økonomisk Honda CR-V

En ny og smart funktion: Bagsædehynden vipper frem og op, hovedstøtterne klapper sammen og ryglænet lægger sig fladt med blot ét træk i en rem.
En ny og smart funktion: Bagsædehynden vipper frem og op, hovedstøtterne klapper sammen og ryglænet lægger sig fladt med blot ét træk i en rem.
Skiftet til forhjulstræk handler mere om at sænke bilens pris end om CO2, som ellers dikterer meget. Forskellen i CO2-udledning på for- og firehjulstrukne versioner er nemlig kun fem gram eller 0,4 km pr. liter.

Honda har nemlig i samme ombæring givet bilen en helt ny, lettere og mere effektiv type firehjulstræk. Fordelingen mellem for og bag styres nu elektronisk og dermed hurtigt.

En „eco”-knap kan hjælpe føreren med at spare brændstof. Bl.a. bliver speederen mindre følsom, og klimaanlægget og fartpiloten accepterer større udsving fra det valgte. Store grønne ringe i instrumenthuset tænder som belønning for føreren, når han eller hun har kørt sparsommeligt.

Mere plads i Honda CR-V

Gulvet i bagagerummet er kommet længere ned, og rummeligheden er øget.
Gulvet i bagagerummet er kommet længere ned, og rummeligheden er øget.
Det sænkede tag – og uændrede frihøjde – er ikke gået ud over pladsforholdene. Tværtimod. Forsæderne er rykket lidt ud til siden, så midterkonsollen er blevet bredere og rigtig rummelig.

Loftshøjden ved bagsædet er øget en anelse, men til gengæld sidder man mere direkte på balderne. Benpladsen er rigtig fin, og det er et stort plus, at gulvet er stort set plant.

Bagagerummet er en anden familievenlig egenskab: Det er reelt, har fået lavere læssekant og rummeligheden er øget fra 513 til 589 liter

Bagsæde meget nemt at lægge ned

Splitbagsædet er ualmindelig nemt at folde ned, og Honda siger, at der kan være tre store mountainbikes inde i bilen og samtidig tre personer.

Honda CR-V kører ganske kontant med fornuftig komfort. Styretøjets servo er nu rent elektrisk, og det foreløbige indtryk er, at der skal drejes lige rigeligt på rattet.

Elservoen betyder til gengæld, at der spares lidt brændstof, og at bilen kan fås med et automatisk system, der selv holder bilen midt i vognbanen. Et andet tilkøb er automatisk nødbremse.