
Firehjulstrækkere er in. Firehjulstræk er yt. Honda har opfanget paradokset og gjort fjerde generation Honda CR-V endnu mere personvognsagtig for at holde fast i sin stærke position i den kompakte SUV-klasse.
Designet har fået den helt store tur med markante effekter, både når det gælder den dynamiske front, der får bilen til at se bredere ud, og det coupéagtige, aparte bagparti.
Det udvendige reservehjul – et klassisk 4x4-element, forsvandt allerede ved tredje generation.
Honda CR-V med tohjulstræk

Og nok så markant: For første gang i CR-Vs 17-årige historie bliver bilen tilbudt uden firehjulstræk. Det gælder i første omgang benzinversionen, og det vil med stor sandsynlighed også være tilfældet, når Honda næste sommer introducerer en ny, lille 1.6-diesel i Honda CR-V.
Ellers er det de to gamle, store motorer, der kører videre i brændstofoptimerede udgaver. Desuden er der kommet stop-start på versioner med manuelt gear.
Mere økonomisk Honda CR-V

Honda har nemlig i samme ombæring givet bilen en helt ny, lettere og mere effektiv type firehjulstræk. Fordelingen mellem for og bag styres nu elektronisk og dermed hurtigt.
En „eco”-knap kan hjælpe føreren med at spare brændstof. Bl.a. bliver speederen mindre følsom, og klimaanlægget og fartpiloten accepterer større udsving fra det valgte. Store grønne ringe i instrumenthuset tænder som belønning for føreren, når han eller hun har kørt sparsommeligt.
Mere plads i Honda CR-V

Loftshøjden ved bagsædet er øget en anelse, men til gengæld sidder man mere direkte på balderne. Benpladsen er rigtig fin, og det er et stort plus, at gulvet er stort set plant.
Bagagerummet er en anden familievenlig egenskab: Det er reelt, har fået lavere læssekant og rummeligheden er øget fra 513 til 589 liter
Bagsæde meget nemt at lægge ned
Splitbagsædet er ualmindelig nemt at folde ned, og Honda siger, at der kan være tre store mountainbikes inde i bilen og samtidig tre personer.
Honda CR-V kører ganske kontant med fornuftig komfort. Styretøjets servo er nu rent elektrisk, og det foreløbige indtryk er, at der skal drejes lige rigeligt på rattet.
Elservoen betyder til gengæld, at der spares lidt brændstof, og at bilen kan fås med et automatisk system, der selv holder bilen midt i vognbanen. Et andet tilkøb er automatisk nødbremse.