Honda CR-V - flere gear og mere sikkerhed

Honda CR-V har fået en nænsom opgradering med mest vægt på teknikken under motorhjelmen. Sikkerheden er også forbedret, men kun i topversionen.

Honda CR-V.
Forpremiere

Honda CR-V har fået nye baglygter, der er med til at give bilen karakter i mørke. Fotos: Honda
Honda CR-V har fået nye baglygter, der er med til at give bilen karakter i mørke. Fotos: Honda
Motor mener: Honda CR-V har fået forlænget sin levetid med en ny dieselmotor og et nitrins automatgear. Men ændringerne kan ikke helt skjule bilens alder.

Trods en alder på tre år har der været fuld gang i salget af Honda CR-V i det seneste år. Og det er det momentum, Honda nu vil fastholde med introduktionen af en let fornyet 2015-model.

Udvendigt er fronten trimmet og baglygterne gjort mere udtryksfulde, og indvendigt har særligt instrumentbordet fået tilføjet lidt liv i form af en stor tværgående kromliste og små forbedringer af materialekvalitet og støjdæmpning.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Kia Sorento

En stor vandretgående kromliste er sammen med forbedrede materialer med til at øge kvalitetsfornemmelsen i bilen. De tre skærme er dog ikke helt synkroniseret med layout, og det får det til at se lidt eftermonteret ud.
En stor vandretgående kromliste er sammen med forbedrede materialer med til at øge kvalitetsfornemmelsen i bilen. De tre skærme er dog ikke helt synkroniseret med layout, og det får det til at se lidt eftermonteret ud.
Men det er under motorhjelmen, at de største nyheder er at finde. En nyudviklet variant af Hondas egen 1.6-liters dieselmotor yder nu 160 hk og lever samtidig op til de nye, strengere Euro 6-miljøkrav. Det er en meget kraftig motor, og med 100 hk pr. liter slagvolumen har dieselmotorerne nu nået en ny milepæl i udviklingshistorien.

Sammen med den nye motor er der mulighed for at bestille bilen med et nyudviklet nitrins automatgear for en merpris af 30.000 kroner. Ellers er priserne generelt steget med 10.000 kr.

Mere sikker topmodel

Sammen med den nye teknik har Honda også lanceret en række nye sikkerhedselementer, som kan sikre føreren mod at støde sammen med andre biler.

De billigste udgaver har halogenforlygter, mens topudgaverne er forsynet med xenonforlygter. Med sikkerhedspakken er der automatisk op- og nedblænding for modkørende.
De billigste udgaver har halogenforlygter, mens topudgaverne er forsynet med xenonforlygter. Med sikkerhedspakken er der automatisk op- og nedblænding for modkørende.
LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X3

Honda CR-V holdes automatisk i vognbanen på en mere rolig måde end det, vi tidligere har set. Og en fartpilot holder ikke bare farten nede ved langsomme forankørende biler, men tager også hensyn til biler, der er ved at trække ud foran bilen på motorvejen. Det giver en meget glidende kørsel og er noget, vi ikke tidligere har set i andre biler.

Desværre er det kun muligt at tilkøbe dette udstyr i topudgaven, og så rammer prisen de 600.000 kr., hvorfor vi nok ikke skal regne med at se særlig mange af den slags i Danmark. Men som altid vil billigere udgaver få udstyret efter nogle år, og det må vi så afvente.

Støjsvag kørsel

Fronten er fornyet på 2015-udgaven af Honda CR-V. Forlygterne er større og udgør sammen med en stor grill i midten det nye ansigt.
Fronten er fornyet på 2015-udgaven af Honda CR-V. Forlygterne er større og udgør sammen med en stor grill i midten det nye ansigt.
Vi har prøvet den nye udgave af CR-V på spanske motorveje, og her imponerede bilen med et meget lavt støjniveau. Motoren høres næsten ikke, og øvrige støjkilder er også flot dæmpet, mens vindstøj ved dørene fortsat generer en smule.

Den nye automatgearkasse skifter forbilledligt, og de mange gear er med til at muliggøre en økonomisk kørsel, hvis man ikke lader sig friste af motorens mange kræfter.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Volvo XC60 og Audi X5

Bilens øvrige køreegenskaber er desværre ikke helt på højde med motorens præstationer. Undervognen er stødende og ukomfortabel med de store 18-tommer hjul, og vejgrebet ikke vildt imponerende.

Alle udgaver har nu fået en syvtommer trykfølsom farveskærm med indbygget navigationsanlæg fra Garmin. Som noget nyt kan systemet også koble til internettet via enten smartphone eller indbygget datamodul.
Alle udgaver har nu fået en syvtommer trykfølsom farveskærm med indbygget navigationsanlæg fra Garmin. Som noget nyt kan systemet også koble til internettet via enten smartphone eller indbygget datamodul.
Så selv om Honda gerne vil være med i den hårde kerne, er der endnu et stykke vej mellem Honda CR-V og tilsvarende biler fra Audi, BMW og Volvo.