Honda Jazz - Danmarks billigste hybrid

Honda Jazz kommer nu i en mild hybridudgave til konkurrencedygtige priser.

Honda Jazz Hybrid starter op på elmotoren og er derfor mest økonomisk ved bykørsel
Forpremiere

Motor mener: Honda Jazz er en hybridbil, som de fleste har råd til. Men hvem har brug for den, når den ikke er mere økonomisk?

Honda Jazz Hybrid fås blandt andet i en giftiggrøn farve, som er eksklusiv for hybrid-versionen.
Honda Jazz Hybrid fås blandt andet i en giftiggrøn farve, som er eksklusiv for hybrid-versionen.
Honda er langt fremme med hybrid-teknologi, men hvor fabrikkens hidtidige hybridbiler, Insight og CR-Z, kun findes som hybrid, er Honda Jazz Hybrid en videreudvikling af den almindelige benzindrevne Honda Jazz, der blev introduceret for knap tre år siden. Elmotoren træder ind ved opstart, hvor benzinmotoren er mindst økonomisk, og batteriet lades bl.a. op ved opbremsninger.

Ifølge Honda har en hybrid-version været planlagt fra starten, og det er da også lykkedes Hondas ingeniører at indbygge teknologien i den lille bil, uden at det er gået ud over dens fleksible indretning. Batteripakken ligger nemlig i et rum under gulvet i bagagerummet, der fungerer som en lille kælder i den normale Jazz, og selvom det reducerer det totale bagagevolumen, er bagagerummet stadig rigelig stort og reelt med et plant gulv i normalhøjde.

Batteriet er gemt i en kælder i bagagerummet og tager derfor ikke plads i hverdagen.
Batteriet er gemt i en kælder i bagagerummet og tager derfor ikke plads i hverdagen.
Teknikken i Jazz er stort set den samme som i den lidt større Insight. Motoren er en 1.3-liters i-VTEC på 88 hk, der er koblet med en elmotor på 14 hk, og transmissionen sker via en CVT-gearkasse.

På landevejen kører Jazz Hybrid ikke markant anderledes end sin normale søster. Jazz har altid været en velkørende bil med en velafstemt undervogn i den kendte Honda-tradition, og det er ikke noget, som et let ændret tyngdepunkt ændrer på. CVT-gearet kræver lidt tilvænning, og et kraftigt tråd på gaspedalen kvitteres med en uskøn kakofoni fra motorrummet. Man lærer hurtigt, at en let speederfod giver den mest behagelige kørsel, men absolut ikke præstationer, der sætter verden i brand.

Jazz Hybrid bliver Danmarks billigste hybridbil, når den introduceres i begyndelsen af april. Den kommer i to udstyrsversioner, Comfort og Elegance, til henholdsvis 233.580 og 253.580 kr. Dermed er Jazz Hybrid cirka 20.000 kroner dyrere end den almindelige Jazz, når denne er udstyret med CVT-gear.

I stedet for et almindeligt kølergitter prydes fronten på Jazz Hybrid af en tværgående acryl-bjælke, som også kendes fra Insight og brintbilen FCX Clarity.
I stedet for et almindeligt kølergitter prydes fronten på Jazz Hybrid af en tværgående acryl-bjælke, som også kendes fra Insight og brintbilen FCX Clarity.
Brændstoføkonomien er naturligvis bedre end i den almindelige Jazz, men besparelsen er ikke voldsomt imponerende: ved blandet kørsel opgiver Honda en brændstoføkonomi på 22,2 km/l, mens tallet for 1.2-liters benzinversionen er 18,9 km/l.

Man skal derfor have en særlig ideologisk årsag til at vælge hybrid-versionen frem for den almindelige Jazz. Man skal derfor køre meget bykørsel, hvor elmotoren benyttes flittigt, for at vælge hybrid-versionen frem for den almindelige Jazz – eller være meget teknikbegejstret.