Motor mener: Honda Jazz er en hybridbil, som de fleste har råd til. Men hvem har brug for den, når den ikke er mere økonomisk?

Ifølge Honda har en hybrid-version været planlagt fra starten, og det er da også lykkedes Hondas ingeniører at indbygge teknologien i den lille bil, uden at det er gået ud over dens fleksible indretning. Batteripakken ligger nemlig i et rum under gulvet i bagagerummet, der fungerer som en lille kælder i den normale Jazz, og selvom det reducerer det totale bagagevolumen, er bagagerummet stadig rigelig stort og reelt med et plant gulv i normalhøjde.

På landevejen kører Jazz Hybrid ikke markant anderledes end sin normale søster. Jazz har altid været en velkørende bil med en velafstemt undervogn i den kendte Honda-tradition, og det er ikke noget, som et let ændret tyngdepunkt ændrer på. CVT-gearet kræver lidt tilvænning, og et kraftigt tråd på gaspedalen kvitteres med en uskøn kakofoni fra motorrummet. Man lærer hurtigt, at en let speederfod giver den mest behagelige kørsel, men absolut ikke præstationer, der sætter verden i brand.
Jazz Hybrid bliver Danmarks billigste hybridbil, når den introduceres i begyndelsen af april. Den kommer i to udstyrsversioner, Comfort og Elegance, til henholdsvis 233.580 og 253.580 kr. Dermed er Jazz Hybrid cirka 20.000 kroner dyrere end den almindelige Jazz, når denne er udstyret med CVT-gear.

Man skal derfor have en særlig ideologisk årsag til at vælge hybrid-versionen frem for den almindelige Jazz. Man skal derfor køre meget bykørsel, hvor elmotoren benyttes flittigt, for at vælge hybrid-versionen frem for den almindelige Jazz – eller være meget teknikbegejstret.