
Der er virkelig nyheder i vente, når næste generation af Hyundai i10 dukker op i Danmark straks efter nytår. Med fem døre, en relativ stor kabine og et righoldigt udstyr, der er kombineret med en af markedets bedste garantier på fem år uden kilometerbegrænsning, ligner Hyundai i10 en rigtig succes.
Motor har allerede prøvekørt den lille, men ret flotte mikrobil. Priserne kendes endnu ikke, men vi gætter på, at også denne bil vil kunne fås til priser omkring 100.000 kroner.
Udgangspunktet for den nye Hyundai i10 er en platform, der hverken har rødder til den gamle i10 eller søsterbilen Kia Picanto. I den helt nye platform er akselafstanden øget til 238,5 cm, men endnu vigtigere er bredden øget med hele 6,5 cm og længden med otte cm. Det giver et godt udgangspunkt for en rummelig bil, hvilket vores prøver da også kunne bekræfte.

Farverigt interiør i Hyundai i10
Den nye Hyundai i10 produceres i Tyrkiet, og den er udviklet i Europa med det europæiske marked for øje. Det har kastet nogle meget vellykkede linjer af sig, og den nye i10 ser faktisk vaks ud fra alle vinkler.
Det gør den sørme også indvendigt, hvor fabrikken som noget nyt tilbyder et interiør, der er afstemt i flere farver efter egen smag. Grundmodellen er ganske vist stadig holdt i beige toner, men går man et trin op, kan man frit vælge mellem orange, rød, blå eller sort. Det giver et flot præg inde i bilen og er sammen med de matchende lakfarver med til at løfte hele oplevelsen af bilen.

Godkendte køreegenskaber
Det er ret overraskende at sætte sig ind bag rattet i den nye Hyundai i10. Dels er kvalitet af rat, sæder og instrumentbord holdt på et højt niveau, dels er selve køreoplevelsen ret opløftende. På landevejene virker bilen godt affjedret, og styretøjet er en hel del bedre end det, vi kender fra tidligere Kia- og Hyundai-modeller.
På banen, hvor vi testede bilen i de dynamiske egenskaber, udviste i10 ikke ligefrem overbevisende egenskaber, men alt foregik uden dramatik. Den er på ingen måde så hurtig og så velkørende som større og dyrere biler, men dens opførsel er godkendt og er på mange områder bedre end det, vi ellers kender fra de eksisterende biler i samme klasse.
Nye motorer i Hyundai i10

Med manuelt gear kører 1.0’eren 23,3 km pr. liter, mens 1,25’eren kun når 20,4 km/l i den officielle testprocedure. Vi har endnu kun kørt 1,25’eren, og den leverer de kræfter, man efterspørger, uden at man vil kalde det vildt. Det går fint an, og det er da nok også denne variant, der vil sælge bedst.
Sikkerhedsniveauet er endnu ikke kortlagt af Euro NCAP, men Hyundai venter selv, at i10 får fire af de maksimale fem stjerner. Da kriterierne for stjerner løbende er strammet, vil det i givet fald blive et tilfredsstillende resultat. Vi må dog vente en rum tid, før vi får klarhed over dette, da i10 først er med i Euro NCAPs crashtest-planer i 2014.