Hyundai i20 - koreansk europæer

Koreanske Hyundai i20 er designet i Tyskland, bygget i Tyrkiet og er netop landet i Danmark til priser fra 124.000 kr.

Hyundai i20.
Forpremiere

Der er kommet flotte linjer ind i bagenden af Hyundai i20. Bagagerummet rummer 326 liter. Foto: Hyundai
Der er kommet flotte linjer ind i bagenden af Hyundai i20. Bagagerummet rummer 326 liter. Foto: Hyundai
Motor mener: Hyundai i20 er en velbygget bil med gode grundlæggende egenskaber og et flot design både ind- og udvendigt. Men motorprogrammet er umoderne, og på det sikkerhedsmæssige område er i20 også et stykke bag flere af konkurrenterne.

Minibilernes indtog i Danmark foregår i øjeblikket med fuld fart i form af en lang række nye modeller som denne Hyundai i20. Andre spændende nyheder i klassen er Opel Corsa, Skoda Fabia, Mazda 2 og mange flere.

Priserne er skruet kraftigt ned i alle tilfælde, og generelt er udstyrsniveauet højere end nogensinde før. Således koster billigste tredørs i20 bare 124.000 kr., mens en flot udstyret femdørs i20 med en 1.25-liters benzinmotor kan fås for lige over 150.000 kr.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Opel Corsa

Der er en fin kvalitetsfornemmelse over instrumentbordet. Alle menuer er på dansk, og der er glimrende fralægningspladser. Klimaanlæg er en del af Premium-udstyret, mens varme i rattet og varme i sæderne er standard. Foto: Karsten M. Lemche, FDM
Der er en fin kvalitetsfornemmelse over instrumentbordet. Alle menuer er på dansk, og der er glimrende fralægningspladser. Klimaanlæg er en del af Premium-udstyret, mens varme i rattet og varme i sæderne er standard. Foto: Karsten M. Lemche, FDM
Udgangspunktet for den nye Hyundai i20 er en platform, hvor akselafstanden er øget med 4,5 cm til 257 cm til gavn for en større kabine. Det giver god plads ved forsæderne, og rimelig plads ved bagsædet.

Bagagerummet er også pænt stort med sine 326 liter, hvilket er ca. 10 procent større end i den udgående model.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Skoda Fabia

Udstyrsnivauerne hedder Active, Active Plus, Trend og Premium, og det koster 15.000 kr. at gå et niveau op. Trend er det mest oplagte valg, og her får man bl.a. bluetooth, baksensor, varme i rat og forsæder, rat og gearknop i kunstlæder, vognbane-assistent, aircondition samt en flot integreret radio.

Turbomotorer er på vej

Fra førersædet er kvaliteten af rat, sæder og instrumentbord på et niveau, der matcher det, vi ellers ser i større biler.

Hyundai i20 har fået strammet designet gevaldigt op, og bilen har nu meget moderne linjer med tydelig europæisk identitet. Foto: Hyundai
Hyundai i20 har fået strammet designet gevaldigt op, og bilen har nu meget moderne linjer med tydelig europæisk identitet. Foto: Hyundai
1.25-liters motoren er uproblematisk op til motorvejsfart, men så begynder støjniveauet at virke påtrængende. Det går straks bedre med1.4-liters motoren, der trækker overraskende godt.

Motoren er koblet til en sekstrins gearkasse, og den er langbenet gearet, så omdrejningstallet holdes i ave. Dog er omdrejningerne ikke helt så lave som i de nyeste biler med turbomotorer, og der er derfor god grund til at se frem til næste år, hvor to nye turbomotorer dukker op.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mazda 2

På sikkerhedsområdet er Hyundai ikke på højde med de europæiske konkurrenter, og for eksempel er en automatisk nødbremse ikke muligt udstyr.

Til gengæld er i20 forsynet med en flot garanti på fem år uden kilometerbegrænsning. Det er med til at forstærke indtrykket af en bil med et solidt teknisk fundament, men uden de store ambitioner om at være med helt fremme, når det handler om motorer, teknik og sikkerhed.