Hos Hyundai lægger de stor vægt på, at i30 „den Anden” er blevet til i Europa – både formgivning, udvikling og fabrikation. Hyundai i30 er ganske enkelt en europæisk bil med koreanske forældre.
Adskillige kilometers prøvekørsel i området omkring Sevilla i den spanske provins Andalusien bekræfter, at Hyundai har ramt hovedet på sømmet.
Anden generation i30 fører formsproget fra den større i40 videre med stramme linjer, skarpe hjulbuer, flot integrerede lygter og en femkantet grill i fronten. i30 sidder lavt over hjulene og ser muskuløs ud. Den ruller på 16 tommer hjul med 205/55-dæk, men kan også leveres på mere økonomiske 195/65 på 15 tommer stålfælge.
Det meste af undervognens teknik er overtaget fra 1. generation med samme generøse akselafstand på 265 cm, men med bredere sporvide. Affjedringen er rekalibreret, og kvaliteten af støddæmperne er forbedret, hvilket viser sig i form af bedre affjedringskomfort ved lav fart.Affjedringen er kompetent og dæmper større bevægelser på fornem vis. Den lidt sportslige dækmontering bringer desværre en mængde hjul- og dækstøj med sig, der forstyrrer lydbilledet, der overordnet set er meget behageligt. Eksempelvis er motorlyd så godt som fraværende, hvad enten der en benzin- eller dieselmotor som drivkraft.
Dimensionerne har taget lidt på i forhold til før. Totallængden er vokset med to cm til 430 cm, blot 5 mm i bredden og højden er en cm lavere ved at sænke frihøjden med tilsvarende.
De lidt større mål bidrager dog kun minimalt til mere plads i kabinen. Der er lidt mere plads over hovedet, og ved bagsædet medfører en seks cm lavere servicetunnel en mere brugbar plads i midten af sædet.Bagagerummet er øget med 38 liter og er nu på 378 liter og på hele 1.316 liter med bagsædet lagt ned til et fladt gulv. Tilmed har rummet en regulær form og en rygvenlig løfte over kant.
Hyundai satser hele butikken på sikkerheden og har tilføjet en knæairbag til chaufføren ud over de seks andre. Der er også en mængde elektroniske hjælpemidler i form af ESP, VSM (Vehicle Stability Management), BAS (bremseassistent), ESS (automatisk havariblink) og HAC (hill-holder).
Motorprogrammet vil i Danmark omfatte fem 4-cylindrede motorer. Benzinmotorerne bliver en 1.4 liter med 100 hk/137 Nm og en nyudviklet direkte indsprøjtet 1.6 liter med 135 hk/164 Nm.
Dieselmotorerne bliver en 1.4 liter med 90 hk/220 Nm, en 1.6 liter med 110 hk/260 Nm og en lidt kraftigere udgave af samme motor med en ydelse på 128 hk/260 Nm.Ifølge de officielle forbrugstal er 1.6 turbodiesel motor med enten 110 hk eller 128 hk de mest økonomiske med 27,0 km/l. Med ISG stop-start-funktion er udledningen kun 97 g/km. Helt så pænt står det ikke til med 1.4 benzinmotoren, der kun kan strække en liter benzin til 17,8 km.
Så går det bedre med den nye 1.6 GDI-motor, der kører 20,0 km/l. I det hele taget er denne motor ganske imponerende i sin kraftudfoldelse. Den er ikke bare mekanisk lydsvag, den trækker også over et forbavsende bredt omdrejningsområde, på trods af at det maksimale drejningsmoment først er fuldt udviklet ved 4.850 o/min.
Alle motorer har en manuel sekstrins, velskiftede gearkasse og en sekstrins automatgearkasse er tilvalg. Stop-start er standard på alle modeller.
1.6 liter CRDi dieselmotoren er også lydsvag og vibrationsfri. Med 260 Nm trækker den bravt helt nede fra det lave register og klinger blødt af ved 3.000 o/min. Det overraskende er, at sammenlignet med GDI-benzinmotoren synes dieselmotoren ikke at have det store forspring i trækkraft. Accelerationen fra 0 til 100 km/t. er 10,9 sek. for dieselmotoren og 9,9 sek. for GDI’en. Topfarten er henholdsvis 197 km/t. og 195 km/t.Bag rattet møder øjne og hænder en både veludstyret og velindrettet instrumentering. Stilkkontakterne bag rattet har ganske vist overskredet sidste salgsdato, men funktionen er der ikke noget at klage over. Kørestillingen er til topkarakter med et fastpolstret sæde, der holder godt på kroppen og rat til at indstille både i højde og afstand.
Styretøjet med elektrisk servohjælp har en lille finesse i form af tre forskellige vægtninger. Komfort er til by og parkering, men bliver til Normal over 50 km/t. Denne indstilling vil nok være den mest anvendte, men den, der kan lide en lidt tungere styring med følelse af større præcision, kan vælge Sport. Valget sker med en knap på rattet.
Den uafhængige affjedring af alle hjul, et præcist styretøj og overbevisende bremser, der er nemme at dosere tegner et billede af en meget velkørende bil, der ikke gør noget forkert.
Den nye Hyundai i30 har danmarkspremiere i weekenden 17.-18. marts, men der endnu ikke fastsat priser. Ud fra prisforskellen fra 1.- til 2.-generation i Tyskland vil vi gætte på en forhøjelse på 10.000 -15.000 kr. med en startpris på ca. 185.000 kr. for 1.4 100 hk benzin Classic.