Hyundai iX35 - fra navn til nummer

Hyundai iX35 er mærkets mindste firehjulstrækker, og byder på en klar opgradering af design, kvalitet og præstationer. Men det er prisen, der bliver afgørende for succes blandt de mellemstore SUVer.

iX35
Forpremiere

Motor mener: Med sin skarpere profil bliver Hyundai iX35 konkurrent til Nissan Qashqai, der slog tonen an fulgt op af Skoda Yeti. Prisen er afgørende for succes i en trængt klasse.

I marts ankommer anden generation af Hyundais mellemstore SUV til Danmark. Hyundai Tucson bliver da erstattet af iX35, som dermed følger modelbetegnelsen på de øvrige Hyundai-modeller.

Interiøret er totalrenoveret med kvalitetsorienterede materialer.
Interiøret er totalrenoveret med kvalitetsorienterede materialer.
Xet står for 4x4-transmission, uanset at iX35 kommer både som forhjulstrukket og firehjulstrukket model. 35 placerer den i hierarkiet som den mindste SUV, og nogen kolos er Hyundai iX35 da heller ikke.

Længden på 441 cm er vokset med 8 cm i forhold til Tucson, bredden på 182 cm med 2 cm, og højden på 166 cm er 7 cm lavere. Akselafstanden på 264 cm er 1 cm længere, men det betyder ikke, at undervognen er ny. Den er i hovedtræk overtaget fra Tucson.

Design, kvalitet og præstationer er de tre største fornyelser. Først og fremmest har designet nu en skarphed og personlighed langt fra Tucson. Selv om prøveeksemplaret ikke var en produktionsbil, var indtrykket af gennemarbejdet kvalitet til at se og mærke.

Fire nye benzin- og dieselmotorer vil blive introduceret sammen med Hyundai iX35. De nye benzinmotorer er en 1.6 liter med 140 hk og en toliter med 163 hk. En ny toliters turbodiesel med henholdsvis 136 hk og 183 hk afløser den hidtidige 2.0 CRDi. En ny 1.7-liters CRDi med 115 hk bliver mindste turbodiesel.

Hyundai iX35 har fået skarpere former med en ny femkantet grill. Med en individuel bagende skiller iX35 sig ud fra de andre SUVer.
Hyundai iX35 har fået skarpere former med en ny femkantet grill. Med en individuel bagende skiller iX35 sig ud fra de andre SUVer.
Blot en enkelt model, iX35 2.0 CRDi med 183 hk og firehjulstræk, var til rådighed ved præsentationen, og det er ikke netop den model, der kommer til at præge det danske modelprogram.

Som ventet er afsættet raskt, og denne iX35 lægger ikke skjul på, at den har en dieselmotor, når der bliver accelereret. Komforten er kun til godkendt, for iX35 er meget krængningsstiv og vralter hen over ujævnheder. Overordnet set er Hyundai iX35 sikker at køre i med let forståelige køreegenskaber og et godt vejgreb med træk på fire hjul.

Kabinen er behagelig at opholde sig i med god siddekomfort, fuldt justerbar førerplads og ligetil betjening af knapper og kontakter. Pladsen ved bagsædet er udmærket, og der er et pænt stort bagagerum.

Af Peter Aaboe

Tekniske data

Hyundai iX35 2.0 CRDi

183 hk - 18,1 km/l - ca. 350.000 kr.

Hyundai iX35 2.0 benzin

163 hk - 13,3 - ca. 300.000 kr.