Motor mener: Med sin skarpere profil bliver Hyundai iX35 konkurrent til Nissan Qashqai, der slog tonen an fulgt op af Skoda Yeti. Prisen er afgørende for succes i en trængt klasse.
I marts ankommer anden generation af Hyundais mellemstore SUV til Danmark. Hyundai Tucson bliver da erstattet af iX35, som dermed følger modelbetegnelsen på de øvrige Hyundai-modeller.

Længden på 441 cm er vokset med 8 cm i forhold til Tucson, bredden på 182 cm med 2 cm, og højden på 166 cm er 7 cm lavere. Akselafstanden på 264 cm er 1 cm længere, men det betyder ikke, at undervognen er ny. Den er i hovedtræk overtaget fra Tucson.
Design, kvalitet og præstationer er de tre største fornyelser. Først og fremmest har designet nu en skarphed og personlighed langt fra Tucson. Selv om prøveeksemplaret ikke var en produktionsbil, var indtrykket af gennemarbejdet kvalitet til at se og mærke.
Fire nye benzin- og dieselmotorer vil blive introduceret sammen med Hyundai iX35. De nye benzinmotorer er en 1.6 liter med 140 hk og en toliter med 163 hk. En ny toliters turbodiesel med henholdsvis 136 hk og 183 hk afløser den hidtidige 2.0 CRDi. En ny 1.7-liters CRDi med 115 hk bliver mindste turbodiesel.

Som ventet er afsættet raskt, og denne iX35 lægger ikke skjul på, at den har en dieselmotor, når der bliver accelereret. Komforten er kun til godkendt, for iX35 er meget krængningsstiv og vralter hen over ujævnheder. Overordnet set er Hyundai iX35 sikker at køre i med let forståelige køreegenskaber og et godt vejgreb med træk på fire hjul.
Kabinen er behagelig at opholde sig i med god siddekomfort, fuldt justerbar førerplads og ligetil betjening af knapper og kontakter. Pladsen ved bagsædet er udmærket, og der er et pænt stort bagagerum.
Af Peter Aaboe
Tekniske data
Hyundai iX35 2.0 CRDi
183 hk - 18,1 km/l - ca. 350.000 kr.
Hyundai iX35 2.0 benzin
163 hk - 13,3 - ca. 300.000 kr.