Jeep Cherokee – muldyr i habit

Med sit elegante design kan man let tage fejl af Jeeps nye mellemklasse-model. Under luksusoverfladen på Jeep Cherokee gemmer sig en yderst kapabel 4x4-bil.

Jeep Cherokee ligner ikke en typisk Jeep med sit aerodynamiske karrosseri og sammenknebne „øjne”, der huser LED-kørelys.
Forpremiere

Designidéen med Jeep Cherokee har været at gøre den øverste halvdel elegant med sine flydende linjer, mens den nederste del skal udstråle robusthed. De kantede hjulkasser og det lille knæk i den forreste siderude er klassiske Jeep-elementer.
Designidéen med Jeep Cherokee har været at gøre den øverste halvdel elegant med sine flydende linjer, mens den nederste del skal udstråle robusthed. De kantede hjulkasser og det lille knæk i den forreste siderude er klassiske Jeep-elementer.
Motor mener: Den nye mellemklassemodel Jeep Cherokee er en sjælden kombination af luksus og ultimative terrænegenskaber.

Godt nok er det nu Fiat, der ejer hele Jeep-butikken, og ganske vist er den nye Jeep Cherokee bygget på en Alfa Romeo Giulietta-platform, og vel var den europæiske præsentation henlagt til Fiats testbane i Norditalien.

Ikke desto mindre var det ærkeamerikanere hjemme fra Detroit, der stod for præsentationen af deres store stolthed, og derfor kunne pressen opleve store armbevægelser som „de bedste 4x4-biler i verden”, „Freedom for the soul” og „Go anywhere – do anything”.

– Med den nye Cherokee er vi nu klar til at komme tilbage til det segment, som Cherokee skabte for 30 år siden, lød det mere nøgternt.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af den store Jeep Grand Cherokee

Førerpladsen er luksuriøs med mulighed for flere farve- og materialekombinationer  inkl. ikke særlig smagfulde, kunstige træpaneler. Her har Jeep Cherokee 8,4 tommer skærm; standard er 7 tommer.
Førerpladsen er luksuriøs med mulighed for flere farve- og materialekombinationer inkl. ikke særlig smagfulde, kunstige træpaneler. Her har Jeep Cherokee 8,4 tommer skærm; standard er 7 tommer.
Nuvel, Jeep Cherokee er en usædvanlig bil, der lander midt i den luksuriøse del af det hotte SUV-segment: på én gang elegant og luksuriøs og på samme tid ekstrem terrænduelig – mod merpris, forstås. På den måde minder den mest om Land Rover Freelander og Range Rover Evoque.

Lille bagagerum i Jeep Cherokee

Den 4,62 meter lange og ca. to ton tunge bil virker efter første korte møde velkørende med tilpas vægtning mellem komfort og køredynamik. Ikke noget amerikansk „skvulperi” her. Der er også udmærket balance i kurver, f.eks. bjergkørsel.

Som bagsædepassager sidder man rigtig godt. Der er fin benplads, og – i kraft af den høje siddeposition på anden række – sidder selv voksne med god lårstøtte. Bagagerummet er ikke noget at skrive hjem om: blot 412 liter ifølge den gængse målemetode. Med det længdejusterbare sæde kørt helt frem øges til dog til 500 liter.

I den særlige Trailhawk-version, hvor alle 4x4-systemer er hældt på, er Jeep Cherokee et fuldblods terrænkøretøj som få.
I den særlige Trailhawk-version, hvor alle 4x4-systemer er hældt på, er Jeep Cherokee et fuldblods terrænkøretøj som få.
LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenterne Volvo XC60 og Audi Q5

To varianter af Fiats toliters Multijet-diesel fås til Jeep Cherokee. Den store med 170 hk, som Motor har prøvet, passer strålende til bilen og er fint støjdæmpet, men da den lille med 140 hk (kun til forhjulstræk og manuelt gear) har samme moment, vil den nok også være o.k. Desværre lanceres begge motorer som Euro 5; først om et års tid kommer de til at opfylde de nye Euro 6-miljøkrav.

Med den kraftige diesel har Cherokee også et markant trumfkort i forhold til konkurrenterne: en påhængsvægt på knap 2.500 kg.

Skal det være benzin, begrænser muligheden sig til en 3,2 liters Pentastar V6. Kultiveret, men tørstig.

Jeep Cherokee i top hos Euro NCAP

Den store diesel og benzinmotoren er kombineret med en fin, ny og avanceret automatgearkasse fra producenten ZF. Gearkassen har hele ni trin, hvoraf både 6., 7., 8. og 9. er overgear, der er egnet til at cruise med moderat brændstofforbrug.

I Trailhawk medfølger en avanceret terræn-kørecomputer, der kan indstilles til mange typer terræn. Det er muligt at kravle op og ned ad særdeles stejle skrænter uden at røre speeder eller bremse. Automatikken kan indstilles til mellem 1,6 og 8,6 km/t.
I Trailhawk medfølger en avanceret terræn-kørecomputer, der kan indstilles til mange typer terræn. Det er muligt at kravle op og ned ad særdeles stejle skrænter uden at røre speeder eller bremse. Automatikken kan indstilles til mellem 1,6 og 8,6 km/t.
Når der ikke er brug for firehjulstrækket, frakobles bagakslen automatisk for også her at spare energi.

Sikkerheden er i top. Bl.a. har Euro NCAP kåret Cherokee til den mest sikre, nye bil i klassen i 2013, den fås også med bl.a. automatisk nødbremse og radarbaseret blindvinkelalarm.

Noget særligt ved Jeep Cherokee er, at den fås med terrænevner på mange niveauer – alt efter købers behov og økonomi.

LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Range Rover Evoque

Som økonomisk lokkemad findes en enkelt version kun med forhjulstræk, men derfra kan man bygge op med yderligere tre niveauer: Active Drive I, der er det almindelige firehjulstræk-system, Active Drive II, der især tilføjer reduktionsgear (næsten tre gange reduktion), og Active Drive Lock.

Sidstnævnte, som er kombineret med den rå Trailhawk, har bl.a. låsning af bagdifferentialet, øget frihøjde (22 cm) med bundbeskyttelse og et mere avanceret elektronisk køreprogram.

Bagagerummet i Jeep Cherokee er ikke særligt stort, men bagsædet kan køres frem, og der er en række gode fastgørelsessystemer.
Bagagerummet i Jeep Cherokee er ikke særligt stort, men bagsædet kan køres frem, og der er en række gode fastgørelsessystemer.
Særligt i den sidste udgave, som desværre kun fås med den tørstige benzinmotor, er bilen fuldstændig ustoppelig i terrænet. Takket være en lang række mekaniske og elektroniske hjælpesystemer kan Cherokee ikke blot kravle gennem næsten hvad som helst, den kan også gøre det delvist automatisk, så føreren skal nøjes med at styre.

Jeep Cherokee lanceres i Danmark sidst i juni, og importøren kender endnu ikke priserne, men forventer at de vil ligge tæt op ad Volvo XC60, der er klassens mest solgte. Det vil sige en startpris på omkring 600.000 kr. på hvide plader.