Med et revideret design, ny 3-liters dieselmotor og ny ottetrins automatgearkasse er Jeep Grand Cherokee klar til et comeback på det danske 4x4 marked efter fire års fravær.
LÆS OGSÅ: Motors første møde med konkurrenten BMW X5
Umiddelbart er der meget at holde af i den store amerikaner. Udstyrsniveauet er højt selv i grundmodellen, og bag rattet er køreoplevelsen tilpasset mere til europæiske smagsløg. Og så bemærker man arven fra Jeeps tidligere samarbejdspartner, Mercedes, eksempelvis på knapper til elruderne og den enlige kontaktarm til venstre for rattet, der styrer vinduesviskere og agerer som blinkerarm.
Jeep Grand Cherokee til eventyreren
Trods udmærkede køreegenskaber på motorvej, hvor fortidens meget bløde „amerikanske” affjedring er erstattet af en mere fast undervogn, er Jeep Grand Cherokees force de gode offroad-køreegenskaber. Det er en bil for eventyreren, der vil være sikker på at kunne komme frem.Firehjulstrækket kan indstilles til sne-kørsel, og med det kørte bilen eksemplarisk selv på meget snoede veje i det glatte føre under bestigningen af et snedækket bjergpas. Systemet hedder Selec-terrain og har indstillingerne sand, mudder, sne, klipper eller auto.
LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Range Rover Sport
I topmodellen Summit får du luftaffjedring, der kan ændre bilens frihøjde med hele otte centimeter. Det vil klart være at foretrække for dem, som vil bruge bilen til eventyr, for med den øgede frihøjde er modellens offroadegenskaber imponerende.
Ingen benzinmotor i Jeep Grand Cherokee
Lidt bemærkelsesværdigt kommer denne ærkeamerikanske model kun med dieselmotor i Danmark. Det er ubetinget det mest fornuftige valg ud fra en brændstoføkonomisk betragtning, og med 570 Nm har motoren rigeligt med moment til rådighed. Da den samtidig har en herlig lyd under accelerationen, så savner vi ikke den traditionelle V8-motoren.Nyt i Jeep Grand Cherokee er en ottetrins automatgearkasse, der er udviklet af den tyske gearkasseproducent ZF. Under prøvekørslen havde den et underligt skiftemønster til at starte med, men efter en dags kørsel virkede det mere intuitivt. Det er, som om bilen og chaufføren skal finde en fælles rytme. Du kan også selv skifte gear på skiftepaler bag rattet, men det vil man næppe bruge til hverdag.
Billig plast og meget udstyr
I kabinen mærkes den amerikanske arv tydeligt. Amerikanerne er mere fokuserede på pris end på kvalitetsfornemmelse. Plastikken er hård flere steder, og overfladerne giver ikke samme indtryk af luksusbil, som man finder i mange af konkurrenterne.
Og det er lidt ærgerligt, for selvom standardudstyrsniveauet er højt på Jeep Grand Cherokee, så er basisprisen på 1,1 million kr. i den høje ende af bilspektret i Danmark.Nye konkurrenter som Range Rover Sport og BMW X5, der netop er kommet på markedet, sætter nye standarder i klassen, så man skal være meget fascineret af livet „over there”, for at falde på halen over Grand Cherokee.
Bagagerummet i Grand Cherokee er lige som alt andet amerikansk BIG - 782 liter. Den må trække 3.500 kg.