
Der findes næppe noget mere ærkeamerikansk på fire hjul end en Jeep. Derfor skal der nok blive løftet et øjenbryn eller to over, at den nye Jeep Renegade, der skal tage kampen op i den hastigt voksende lille SUV-klasse, er den første Jeep nogensinde, der slet ikke produceres i USA. Modellen kører udelukkende af samlebåndet på ejeren Fiats fabrik i syditalienske Melfi sammen med blandt andet Fiat Punto.
LÆS OGSÅ: Motors test af Honda CR-V

Ægte Jeep-værdier
Men ifølge Jeep vejer udstråling og indre værdier højere end produktionsstedet, og den stejle forrude, de runde forlygter og kølergrillen med syv lodrette åbninger trækker en lige linje tilbage til den originale militær-Jeep fra 1941.
Jeep tøver heller ikke med at udråbe Renegade til klassens eneste ”ægte” SUV, fordi den som enhver Jeep af blodet ikke kun er bygget til storbyjunglen, men også kan hævde sig i barskt terræn.

Det er dog en sandhed med modifikationer, for de billigste versioner trækker kun på forhjulene. Til gengæld kan Renegade leveres med to forskellige firehjulstræk-systemer, der kun kobler baghjulene ind, når underlaget kræver det.
Via en drejeknap på instrumentpaneler kan føreren vælge mellem køreprogrammer til hverdagskørsel, sne, mudder og sand, og med det mest avancerede system, som Jeep kalder ”Active Drive Low”, følger desuden reduktionsgear og en ”hill descent”-funktion, der automatisk bremser bilen på stejle eller glatte nedkørsler.
Og topversionen Renegade Trailhawk har endnu et køreprogram, ”Rock”, til virkelig ekstremt terræn.
Bredt motorprogram

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem BMW X5 mod Jeep Grand Cherokee
Skal der træk på alle fire hjul, må du dog op i versionen med 170 hk, der til gengæld også byder på klassens første automatgear med hele ni trin. På visse markeder, blandt andet i USA, findes Renegade desuden med en amerikanskproduceret Chrysler-benzinmotor på 2.4 liter og 185 hk, men den får vi ikke at se i Danmark.
Med diesel i tanken står valget mellem en 1.6 på 120 hk, altid med forhjulstræk, og 2.0-motorer på 120, 140 og 170 hk, men importøren har størst forhåbninger til den kraftigste, der altid har firehjulstræk, ni-trins automatgear og Active Drive Low-transmission og også ligger under hjelmen på Renegade Trailhawk.

Masser af sikkerhedsudstyr
Lækker finish og kabinekvalitet har ikke tidligere været Jeeps kernekompetence, men i Renegade har amerikanerne (og italienerne) oppet sig gevaldigt – der er dog stadig et stykke vej til Audi-niveau.
Der er god plads i både kabine og bagagerum, sæderne er velformede og velstøttende, og også basismodellen Sport er pænt udstyret med blandt andet sædevarme og aircondition.

Desuden kan Renegade leveres med en række sikkerheds- og hjælpesystemer, der ifølge Jeep ikke er hverdagskost i klassen, herunder adaptiv fartpilot, vejstribealarm, kollisionsbremse og advarsel mod biler og andre forhindringer, der gemmer sig i de blinde vinkler.
Og som sig hør og bør for en moderne livsstilsbil kan Renegade styles efter kundens smag og ønsker; således kan friskluft-fans vælge mellem et traditionelt glas-skydetag eller to aftagelige tagplader, som skal give lidt cabriolet-fornemmelse.
Terrænegenskaber i topklasse

Nogen sportsvogn er Renegade ikke, den krænger noget i kurverne, og styretøjet med el-servo er ikke verdens mest følsomme. Men den har hjulene solidt plantet i asfalten under de fleste forhold, og samtidig er støjniveauet lavt og affjedringskomforten behagelig. Desuden trækker turbomotoren både kraftigt og kultiveret.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mitsubishi ASX
Med endnu større fjedervandringer og højere frihøjde – 20,5 cm i stedet for 17,5 cm – virker den offroad-optimerede Trailhawk-topmodel faktisk endnu mere behagelig, især ved mere tilbagelænet kørsel og på dårlig vej.

Til gengæld krænger Trailhawk mere og byder ikke på helt samme styrepræcision som basismodellen, men det er en beskeden pris at betale for terrænegenskaber på et niveau, som sømmer sig for en ægte Jeep. Trailhawk er nemlig den eneste Renegade-variant, som Jeep ligesom mærkets større modeller har givet prædikatet ”Trail Rated”.
Det betyder, at den har gennemgået og bestået en række prøvelser på nogle af de hårdeste offroad-strækninger verden over, og det kunne mærkes, da Motor testede Renegade Trailhawk i krævende italiensk terræn: takket være reduktionsgearet, frihøjden, en kort akselafstand og meget små overhæng for og bag angreb den selv meget stejle stigninger med en imponerende lethed, og på intet tidspunkt var vi så meget som i nærheden af at køre fast.
Prisen starter ved 300.000 kr.

Importøren håber dog på en startpris omkring 300.000 kr. for billigste 1.6 Sport, når Renegade kommer til Danmark i løbet af januar 2015.
En forhjulstrukket 140-hestes med det mellemfine Longitude-udstyr havner omkring 350.000 kr. – og omkring det halve for en varevogn på gule plader.