Jeep Renegade – burger med pasta

Selvom Jeep Renegade bygges i Italien, lover amerikanerne klassiske Jeep-værdier i massevis.

Jeep Renegade klarer sig flot i terrænet.
Forpremiere

Trailhawk-versionens store frihøjde og lange fjedervandringer gør den usædvanlig agil i terrænet. Foto: Peter Clausen
Trailhawk-versionens store frihøjde og lange fjedervandringer gør den usædvanlig agil i terrænet. Foto: Peter Clausen
Motor mener: Jeep Renegade er en forfriskende nyhed i en voksende og ombejlet klasse. En velkørende og behagelig livsstilsbil med en meget personlig udstråling – og med firehjulstræk en ægte Jeep. Men brændstofforbruget skuffer.

Der findes næppe noget mere ærkeamerikansk på fire hjul end en Jeep. Derfor skal der nok blive løftet et øjenbryn eller to over, at den nye Jeep Renegade, der skal tage kampen op i den hastigt voksende lille SUV-klasse, er den første Jeep nogensinde, der slet ikke produceres i USA. Modellen kører udelukkende af samlebåndet på ejeren Fiats fabrik i syditalienske Melfi sammen med blandt andet Fiat Punto.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda CR-V

Jeep Renegade er en anderledes, mere kompakt og mere ungdommelig Jeep, men det typiske ansigt med runde lygter og syv lodrette køleåbninger er der ikke pillet ved. Foto: Peter Clausen
Jeep Renegade er en anderledes, mere kompakt og mere ungdommelig Jeep, men det typiske ansigt med runde lygter og syv lodrette køleåbninger er der ikke pillet ved. Foto: Peter Clausen
Tilmed er Renegade spækket med italiensk mekanik, for dens nyudviklede platform bliver også basis for Fiats kommende kompakte crossover 500X, der ventes senere på året. Og i EU fås Renegade udelukkende med Fiat/Alfa Romeos velkendte benzin- og dieselmotorer.

Ægte Jeep-værdier

Men ifølge Jeep vejer udstråling og indre værdier højere end produktionsstedet, og den stejle forrude, de runde forlygter og kølergrillen med syv lodrette åbninger trækker en lige linje tilbage til den originale militær-Jeep fra 1941.

Jeep tøver heller ikke med at udråbe Renegade til klassens eneste ”ægte” SUV, fordi den som enhver Jeep af blodet ikke kun er bygget til storbyjunglen, men også kan hævde sig i barskt terræn.

Selvom Jeep har skruet op for finish og kvalitetsniveau i kabinen, er der stadig et stykke vej op til de bedste. Som enhver ægte Jeep har Renegade et solidt panikhåndtag til passageren. Foto: Peter Clausen, FDM
Selvom Jeep har skruet op for finish og kvalitetsniveau i kabinen, er der stadig et stykke vej op til de bedste. Som enhver ægte Jeep har Renegade et solidt panikhåndtag til passageren. Foto: Peter Clausen, FDM
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Ford Kuga, Honda CR-V, Kia Sportage og Toyota RAV4

Det er dog en sandhed med modifikationer, for de billigste versioner trækker kun på forhjulene. Til gengæld kan Renegade leveres med to forskellige firehjulstræk-systemer, der kun kobler baghjulene ind, når underlaget kræver det.

Via en drejeknap på instrumentpaneler kan føreren vælge mellem køreprogrammer til hverdagskørsel, sne, mudder og sand, og med det mest avancerede system, som Jeep kalder ”Active Drive Low”, følger desuden reduktionsgear og en ”hill descent”-funktion, der automatisk bremser bilen på stejle eller glatte nedkørsler.

Og topversionen Renegade Trailhawk har endnu et køreprogram, ”Rock”, til virkelig ekstremt terræn.

Bredt motorprogram

Pladsen i den 424 cm lange Renegade er godt udnyttet. Især loftshøjden bagi imponerer. Foto: Peter Clausen, FDM
Pladsen i den 424 cm lange Renegade er godt udnyttet. Især loftshøjden bagi imponerer. Foto: Peter Clausen, FDM
Basismotor er en 1.6-liters på 110 hk, men på benzinsiden venter den danske importør sig mest af den 1.4-liters turbo på 140 hk fra blandt andet Alfa Romeo Giulietta, der fås med enten seks manuelle gear eller en sekstrins dobbeltkoblings-gearkasse.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem BMW X5 mod Jeep Grand Cherokee

Skal der træk på alle fire hjul, må du dog op i versionen med 170 hk, der til gengæld også byder på klassens første automatgear med hele ni trin. På visse markeder, blandt andet i USA, findes Renegade desuden med en amerikanskproduceret Chrysler-benzinmotor på 2.4 liter og 185 hk, men den får vi ikke at se i Danmark.

Med diesel i tanken står valget mellem en 1.6 på 120 hk, altid med forhjulstræk, og 2.0-motorer på 120, 140 og 170 hk, men importøren har størst forhåbninger til den kraftigste, der altid har firehjulstræk, ni-trins automatgear og Active Drive Low-transmission og også ligger under hjelmen på Renegade Trailhawk.

Også bagagerummet er fuldt tilstrækkeligt  med bagsædet på plads sluger det 351 liter, og et stort, reelt rum gemmer sig under gulvet. Foto: Peter Clausen, FDM
Også bagagerummet er fuldt tilstrækkeligt med bagsædet på plads sluger det 351 liter, og et stort, reelt rum gemmer sig under gulvet. Foto: Peter Clausen, FDM
Men selvom Jeep slår meget på letvægtskonstruktionen og roser motorernes effektivitet, er Renegade ikke specielt økonomisk – kun den 140-hestes diesel med manuelt gear nærmer sig et officielt snitforbrug på 20 km/l, og CO2-udslip og dansk ejerafgift er derefter.

Masser af sikkerhedsudstyr

Lækker finish og kabinekvalitet har ikke tidligere været Jeeps kernekompetence, men i Renegade har amerikanerne (og italienerne) oppet sig gevaldigt – der er dog stadig et stykke vej til Audi-niveau.

Der er god plads i både kabine og bagagerum, sæderne er velformede og velstøttende, og også basismodellen Sport er pænt udstyret med blandt andet sædevarme og aircondition.

Tilbage til rødderne: baglygternes design er inspireret af de klassiske militære Jerry Can-benzindunke. Foto: Peter Clausen, FDM
Tilbage til rødderne: baglygternes design er inspireret af de klassiske militære Jerry Can-benzindunke. Foto: Peter Clausen, FDM
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Toyota RAV4, Subaru XV, Opel Antara og Hyundai ix35

Desuden kan Renegade leveres med en række sikkerheds- og hjælpesystemer, der ifølge Jeep ikke er hverdagskost i klassen, herunder adaptiv fartpilot, vejstribealarm, kollisionsbremse og advarsel mod biler og andre forhindringer, der gemmer sig i de blinde vinkler.

Og som sig hør og bør for en moderne livsstilsbil kan Renegade styles efter kundens smag og ønsker; således kan friskluft-fans vælge mellem et traditionelt glas-skydetag eller to aftagelige tagplader, som skal give lidt cabriolet-fornemmelse.

Terrænegenskaber i topklasse

Med det mest avancerede firehjulstræk kan du vælge mellem fire køreprogrammer  fem i topmodellen Trailhawk, som du ser her. Foto: Peter Clausen, FDM
Med det mest avancerede firehjulstræk kan du vælge mellem fire køreprogrammer fem i topmodellen Trailhawk, som du ser her. Foto: Peter Clausen, FDM
At Jeep-folkene også er stolte af den store frihøjde og lange fjedervandring à la en ægte offroader kan godt give lidt bange anelser med hensyn til stabilitet og køresikkerhed på asfalt, hvor de fleste SUV’er og crossovere kører det meste af tiden. Men de bliver gjort til skamme, i hvert fald i versionen med 140 hk-benzinmotor og forhjulstræk.

Nogen sportsvogn er Renegade ikke, den krænger noget i kurverne, og styretøjet med el-servo er ikke verdens mest følsomme. Men den har hjulene solidt plantet i asfalten under de fleste forhold, og samtidig er støjniveauet lavt og affjedringskomforten behagelig. Desuden trækker turbomotoren både kraftigt og kultiveret.

LÆS OGSÅ: Motors test af Mitsubishi ASX

Med endnu større fjedervandringer og højere frihøjde – 20,5 cm i stedet for 17,5 cm – virker den offroad-optimerede Trailhawk-topmodel faktisk endnu mere behagelig, især ved mere tilbagelænet kørsel og på dårlig vej.

Skulle du have glemt, at vore dages Jeeps nedstammer fra en militærbil fra 1941, bliver du mindet om det i kabinen. Foto: Peter Clausen, FDM
Skulle du have glemt, at vore dages Jeeps nedstammer fra en militærbil fra 1941, bliver du mindet om det i kabinen. Foto: Peter Clausen, FDM
Også den 170-hestes diesel er afdæmpet at lytte til og giver masser af trækkraft – og det meget velskiftende ni-trins automatgear er lidt af en åbenbaring.

Til gengæld krænger Trailhawk mere og byder ikke på helt samme styrepræcision som basismodellen, men det er en beskeden pris at betale for terrænegenskaber på et niveau, som sømmer sig for en ægte Jeep. Trailhawk er nemlig den eneste Renegade-variant, som Jeep ligesom mærkets større modeller har givet prædikatet ”Trail Rated”.

Det betyder, at den har gennemgået og bestået en række prøvelser på nogle af de hårdeste offroad-strækninger verden over, og det kunne mærkes, da Motor testede Renegade Trailhawk i krævende italiensk terræn: takket være reduktionsgearet, frihøjden, en kort akselafstand og meget små overhæng for og bag angreb den selv meget stejle stigninger med en imponerende lethed, og på intet tidspunkt var vi så meget som i nærheden af at køre fast.

Prisen starter ved 300.000 kr.

Fiats søstermodel 500X præsenteres på Paris-biludstillingen i oktober, men en kamufleret prototype kom lidt for tæt på, da Motor testede Jeep Renegade i Italien. Foto: Peter Clausen, FDM
Fiats søstermodel 500X præsenteres på Paris-biludstillingen i oktober, men en kamufleret prototype kom lidt for tæt på, da Motor testede Jeep Renegade i Italien. Foto: Peter Clausen, FDM
Men alt har jo en pris – og da Renegade Trailhawk herhjemme kommer til at koste op mod en halv million kroner, er den kun for folk med helt særlige behov.

Importøren håber dog på en startpris omkring 300.000 kr. for billigste 1.6 Sport, når Renegade kommer til Danmark i løbet af januar 2015.

En forhjulstrukket 140-hestes med det mellemfine Longitude-udstyr havner omkring 350.000 kr. – og omkring det halve for en varevogn på gule plader.