Elbilister på farten kan i dag sætte ladestikket i bilen på mere end 6.550 offentligt tilgængelige ladestik. Men selvom nye ladestandere skyder op landet over, spidser kampen om ledige ladestik alligevel til. Årsagen er, at salget af elbiler er kørt fra antallet af ladestandere. Hvor der i 2019 var fem elbiler pr. såkaldt ladepunkt, er der i dag 14.
Den pressede ladeinfrastruktur driller imidlertid ikke kun landets elbil- og plugin-hybridejere. Også blandt de mange, der overvejer at skifte til en opladelig bil, fylder bekymringer om ledige ladestandere. I en ny undersøgelse FDM har lavet blandt 1.000 danskere, der overvejer at købe en opladelig bil, svarer knap fire ud af 10 (38 pct.), at de er bekymret for, om de kan få opladet bilen, når de har behov for det. Kun den såkaldte rækkeviddeangst fylder mere blandt de adspurgte (58 pct.).
”Danskerne har taget den grønne omstilling på bilområdet til sig. Salget af elbiler buldrer derudad, og elbiler har nu overhalet plugin-hybrider i antal. Men skal vi have flere danskere til at vælge elbilen til, er det vigtigt, at de har vished for, at de kan få bilen ladet op. Det er en bekymring, vi både møder i FDMs rådgivning, og som går igen i vores undersøgelse. Derfor er det helt afgørende, at vi får sat endnu mere fart på udrulningen af ladeinfrastruktur,” siger adm. direktør i FDM, Stina Glavind.
I undersøgelsen svarer lige knap syv ud af 10, at de vil have mulighed for at lade hjemme – typisk i egen indkørsel. Omvendt svarer 25 procent, at de ikke har lademulighed ved deres bopæl. Det kan være fordi, de bor i byen.
”Hvad enten man har brug for at kunne lade på farten, eller når man kommer hjem fra arbejde, er det vigtigt, at udbuddet af lademuligheder afspejler efterspørgslen. Det er positivt, at man fra politisk side de senere år har sat fart på etableringen af ladeparker langs de større veje og givet kommunerne bedre rammevilkår i forhold til at hjælpe den lokale ladeinfrastruktur på vej. Men vi skal have sat fart på antallet af nye ladestandere, hvis ikke elbilejerne skal vente længe på, at det bliver deres tur i ladekøen. I så fald risikerer vi, at det går ud over danskernes lyst til at skifte til elbil og dermed bidrage til den grønne omstilling,” siger Stina Glavind.
Af de 6.550 offentligt tilgængelige ladestik er de 1.622 sat op i årets første seks måneder. Dermed nærmer antallet af ladestandere sig en tredobling siden 2019.
Som inspiration har FDM sendt transport- og klimaordførerne og udvalgte politikere på Christiansborg fem konkrete bud på, hvordan vi får sat fart på antallet af nye ladestandere.
FDMs undersøgelse er foretaget af Voxmeter blandt 1.000 danskere med kørekort, der overvejer at købe en elbil eller plugin-hybrid. Undersøgelsen er gennemført medio august.
FDMs fem bud: