Kia Carens – familiebil med finesse

Kia Carens melder sig snart blandt de syvpersoners familiebiler. Den skal ikke sælges på lav pris, men på højt kvalitetsniveau.

Kia Carens virker elegant og meget personbilsagtig, men er også seks-syv cm lavere end næsten alle konkurrenter.
Forpremiere

Kia Carens har konventionelle bagdøre. Lancering i Danmark til august eller september.
Kia Carens har konventionelle bagdøre. Lancering i Danmark til august eller september.
Motor mener: Kia Carens er en velkomponeret multibil med virkelig flot kabine, men lidt klemt ved tredje række. Måske Kias hidtil bedste bil.

Tredje gang ser ud til at blive lykkens gang for Kia Carens – Kias tilbud i den populære storfamilieklasse. Efter et dårligt og et halvhjertet forsøg kommer det koreanske mærke nu buldrende ind i den europæiske mellemklasse for kompakte multibiler eller MPVer med en total fornyet og flot Carens.

I klassen for syvsæders familiebiler er de fleste konkurrenter blevet ret gamle med Opel Zafira og til dels Ford C-Max som eneste nye. Toyota Verso og Renault Scénic får facelift her i foråret; en helt ny Citroën C4 Picasso kommer kort efter Kia’en.

Kia Carens er en klassisk 5+2 personers multibil med fornem plads til fem og to ekstra børnesæder eller to nødsæder til større personer på meget korte ture.

Fornem kvalitetsfornemmelse i Kia Carens

Kia Carens er 4,53 meter lang og har en akselafstand på 2,75 meter  begge dele meget normalt for klassen. Tagskinnerne er pænt integreret i karrosseriet.
Kia Carens er 4,53 meter lang og har en akselafstand på 2,75 meter begge dele meget normalt for klassen. Tagskinnerne er pænt integreret i karrosseriet.
Den nye Ceed byder på høj kvalitetsoplevelse, men i Carens er Kia gået et skridt endnu højere. Det er lige før, man kan tale om premium-oplevelse, og man finder det næppe mere lækkert i nogen anden MPV i klassen. Materialerne er i meget flot kvalitet.

Forsæderne opleves umiddelbart rigtig gode, og der er al den fralægningsplads, man har brug for i dagligdagen. Kørekomforten er ligeledes høj bedømt efter de første, kortere ture; det gælder både affjedring og støjniveau. Der er heller ikke noget at udsætte på køreegenskaberne.

Fin dieselmotor i Kia Carens

MPV-designet har givet bilen en meget stor, skrående forrude, og det resulterer i hærdebrede, forreste vinduesstolper. Den venstre tager i udpræget grad førerens udsyn i sving. Bilens snude kan man heller ikke se fra kabinen, så Carens-ejere må træne sig i, hvor bilen går til. Bagud er der fint udsyn.

Kabinen har usædvanlig lækre materialer for typen, og også det klare instrumenthus giver en vis premium-oplevelse. Brugsværdien er også god i Kia Carens.
Kabinen har usædvanlig lækre materialer for typen, og også det klare instrumenthus giver en vis premium-oplevelse. Brugsværdien er også god i Kia Carens.
Mindste benzinmotor i Carens er en 1,6-liters med 135 hestekræfter, og det lyder af meget, men motoren, der allerede i Ceed virker brystsvag, er ude i en hårdere kamp med den tungere Carens. Til dansk dagligdag skal det dog nok gå an.

Derimod gør den mindste dieselmotor – 115 hk – en rigtig fin figur, også ved bjergkørsel, høj fart og tung last. Så de saglige argumenter mangler for at gå op i den 136 hestes diesel, som Kia ellers tror, bliver den mest valgte. Alle motorer har stop-start-teknik.

Masser af udstyr til Kia Carens

Sikkerhedsudstyret har det forventelige plus et særlig sofistikeret antiudskridningssystem, mens man stadig hos Kia må kikke forgæves efter mere avancerede funktioner som vognbaneassistent, blindvinkelalarm eller automatisk nødbremse.

Med tredje række klappet ned er der selvsagt god bagageplads, men med syv sæder skrumper pladsen til nærmest ingenting; 103 liter.
Med tredje række klappet ned er der selvsagt god bagageplads, men med syv sæder skrumper pladsen til nærmest ingenting; 103 liter.
Standard bliver gode sager som læderrat med varme, varme i sæderne og aircondition. Derudover kan man bestille usædvanlige ting som aircondition i forsæderne, varme i bagsæderne og automatisk parkeringsfunktion.

Kia Carens er lavere end sin forgænger og også end de fleste konkurrenter for at gøre den mindre familiebus-agtig. Noget der åbenbart får nogle mænd i målgruppen til at løbe skrigende bort.

Kia Carens ikke klassens billigste

Den lavere taglinje er ikke gået ud over pladsen, siger Kia. Det er ikke korrekt efter Motors første bedømmelse. Ganske vist er sædehøjden sænket for at kompensere, men ved anden række kommer store teenagere og voksne til at sidde meget på selve ballen, da gulvet er „højt oppe”. I det mindste er gulvet helt plant, så benpladsen ved midterpladsen ikke ødelægges.

Ved tredje række – som ikke er standard i alle versioner – er loftshøjden også dårligere end hos de fleste andre. Men da også benpladsen på tredje række er uegnet til voksne, har det sidste ikke den store betydning.

Der er tre separate bagsæder, der kan justeres hver for sig. Her ses en topudgave med lyst læder.
Der er tre separate bagsæder, der kan justeres hver for sig. Her ses en topudgave med lyst læder.
Men ellers er der tre gode enkeltsæder på anden række, hvor passagererne som standard kan glæde sig over klapborde, net til småting og friskluftdyse. Sideruden er placeret ret højt, hvilket muligvis kan tage udsigten fra små børn.

Bagagerummet er selvsagt stort med kun to sæderækker i brug, 492 liter (536 liter i versionen med kun fem sæder), mens det krymper til under gennemsnittet, blot 103 liter, med tredje sæderække i brug.

Som alle andre Kia-modeller giver Kia Carens optimal tryghed med syv års garanti, dog maks. 150.000 km.
Kia Carens lanceres efter planen sidst i august eller først i september, og Kia har endnu ikke priserne klar.

Den danske importør forventer, at Kia Carens ikke bliver den billigste i klassen. Prisen begynder formentlig lidt over 250.000 kr.