Kia Ceed - den svære to'er

Anden generation af Kia Ceed ser godt ud og byder på mange nye løsninger. Men motorerne er fortsat af den gamle skole.

Anden generation af Kia Ceed har fået et skarpere europæisk design.
Forpremiere

I første omgang kommer Kia Ceed kun som femdørs hatchback. En stationcar dukker op sidst på året.
I første omgang kommer Kia Ceed kun som femdørs hatchback. En stationcar dukker op sidst på året.
Da Kia Ceed dukkede op i 2007, gav Motor bilen de maksimale seks stjerner og betegnede Ceed som det bedste køb i klassen. Syv års garanti, en topkarakter fra Euro NCAP og en attraktiv pris var sammen med bilens høje brugsværdi noget, som konkurrenterne dengang havde svært ved at hamle op med.

I mellemtiden har verden bevæget sig, og selv om Ceed hele tiden har været et godt køb, har bilen med tiden mistet sin status som et unikum. Nu er en helt ny generation netop blevet præsenteret, og Motor giver efter den første danske prøvekørsel svar på spørgsmålet: Kan den nye Ceed generobre titlen som klassens bedste køb?

Den nye generation af Ceed har et virkelig vellykket design, der minder om en Opel Astra, og som virker meget mere skarpt end på VW Golf.
Den nye generation af Ceed har et virkelig vellykket design, der minder om en Opel Astra, og som virker meget mere skarpt end på VW Golf.
Allerede på vej hen mod den nye Ceed bemærker man det nye design, der adskiller sig markant fra den gamle generations forsigtige linjer. Nu er der skruet op for selvtilliden, og det har kastet en dynamisk linjeføring af sig, der får Ceed til at se moderne og frisk ud.

Det ses, at Ceed er designet i Europa af europæiske designere, og på den måde kan bilen faktisk bedst betragtes som en ægte europæisk bil – ikke mindst set i lyset af, at bilen også bygges i Europa på Kias egen fabrik i Slovakiet. Det lover godt.

I forhold til forgængeren er bilen blevet fem cm længere. Men den nye Ceed opleves ikke større, da både højde og bredde er reduceret med hver en cm. Akselafstanden er også fastholdt på fornuftige 265 cm, og alt i alt har de ændrede proportioner mest påvirket fremtoningen af bilen, der virker mere harmonisk end før.

Kia Ceed har fået et spændende design med en tydelig identitet. LED-kørelys integreret i forlygterne gør det let at kende bilen i trafikken.
Kia Ceed har fået et spændende design med en tydelig identitet. LED-kørelys integreret i forlygterne gør det let at kende bilen i trafikken.
Inde i bilen er det let at fornemme, at der er arbejdet seriøst på at få løftet kvalitetsfornemmelsen. Instrumentbord, knapper, rat og gearstang føles meget lækrere end før, og det er med til at løfte oplevelsen af bilens kvalitet.

I topudgaverne kan man endda fornøje sig over et speedometer i midten af instrumentgruppen, der er skabt ud fra en stor farveskærm. Det giver mulighed for at tilpasse form og farver efter behovet, ligesom skrifttypen kan øges for dem, der har lidt svært ved at se på kort afstand.

Der er ligeledes mulighed for at vælge indbygget navigationsanlæg, stort panorama-glastag, lædersæder og meget mere. På den måde distancerer den nye Ceed sig fra forgængeren og udfordrer konkurrenterne på områder, de ellers har haft for sig selv. Det lover rigtig godt.

Materialekvaliteten har fået et mærkbart løft, og Kia Ceed er på højde med de bedste på markedet. Kørestillingen er også blevet bedre end i den gamle generation.
Materialekvaliteten har fået et mærkbart løft, og Kia Ceed er på højde med de bedste på markedet. Kørestillingen er også blevet bedre end i den gamle generation.
På lande- og motorvejen kan man glæde sig over en stærkt forbedret støjdæmpning, der i høj grad sænker motorstøjen i kabinen. Alle motorer kommer med sekstrins gearkasser, og det er også med til at reducere støjen, da motoromdrejningerne holdes nede.

Netop på gearkassesiden imponerer Kia med sin nye selvskiftende gearkasse med dobbeltkobling, der kan købes til 1.6-liters benzinmotoren. Den gearkasse skifter silkeblødt og er næsten på niveau med VWs DSG-gear. Meget opløftende.

Helt så opløftende er motorprogrammet desværre ikke. Benzinmotorerne er grundlæggende baseret på gamle kendinge som 1.4- og 1.6-liters udgaverne, og de har svært ved at matche de mange nye konstruktioner, vi ser hos konkurrenterne, hvor små benzinmotorer med turboladere efterhånden er blevet hverdag.

I topudgaven er selve speedometeret baseret på en stor farveskærm. Det er både flot og tydeligt. Alle menuer er i øvrigt på dansk. I topudgaven kan radio, telefon, fartpilot og styretøjets karakteristik betjenes fra rattet, der i øvrigt har indbygget varme.
I topudgaven er selve speedometeret baseret på en stor farveskærm. Det er både flot og tydeligt. Alle menuer er i øvrigt på dansk. I topudgaven kan radio, telefon, fartpilot og styretøjets karakteristik betjenes fra rattet, der i øvrigt har indbygget varme.
Sådanne maskiner har Kia endnu ikke, men de tilbyder en 1.6-liters benzinmotor med direkte indsprøjtning og 130 hk.
På dieselsiden er det også de gamle kendinge, der går igen, og selv om de gør det udmærket, så har vi stadig den store motorudvikling til gode. Det er synd, og er trækker oplevelsen ned på jorden igen.

Styretøjet er baseret på en elektrisk servostyring, og den virker fin nok. I topudgaven er der mulighed for at skifte styrekarakteristik via en knap på rattet, og det løfter køreoplevelsen betragteligt. Man kan skifte mellem komfort, normal og sport, og forskellene er mærkbare, og på hver sin facon med til at give bilen karakter.

Det samlede køreindtryk tegner et billede af en letkørt bil med en markant forbedret kørestilling. Pladsen ved bagsædet er stadig blandt klassens bedste, og et udbygget bagagerum på nu 380 liter har øget brugsværdien.

I lighed med tidligere kommer Kia Ceed også som stationcar. Den dukker op senere på året – formentlig til september, og det er traditionelt set den, som danskerne er mest begejstret for. Vi kender endnu ikke de eksakte priser, men den danske importør lover at pris/udstyrsforholdet vil være i den billige ende – vi gætter på 195.000 kr. for billigste udgave med fem døre og 15.000 kr. mere for en stationcar.

For alle udgaver gælder det, at den exceptionelle garanti på syv år eller 150.000 km fortsat vil gælde, og på den måde gøre Kia Ceed til et af klassens mest trygge køb. For mange bilkøbere er det mere vigtigt, end om motoren nu også er af helt nyeste generation. Et synspunkt, der heller ikke er helt dumt.

Samlet set må vi konkludere, at den nye Kia Ceed har taget et stort skridt i retning mod den top, som Kia før var en del af. Men tidligere tiders suveræne position er ikke genindtaget – mindre kan vel også gøre det.