Der er fuld fart på Kias forholdsvis nye fabrik i Slovakiet, hvor Ceed nr. 1 million netop er rullet af samlebåndet. Det er derfor blevet tid til en kraftig opdatering af den bil, der virkelig har sat det koreanske bilmærke på landkortet i Europa.
Udvendigt er bilens linjer strammet op både for og bag, og inde i bilen er kvaliteten af instrumentbord, sæder og knapper øget mærkbart. Der er samtidig introduceret nyt komfort- og sikkerhedsudstyr, og under motorhjelmen er en helt ny trecylindret benzinmotor kommet til.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Golf
Der er dermed lagt op til en ny runde for den i Danmark så populære bil, der med en garanti på syv år eller 150.000 km har formået at kapre tryghedssøgende kunder fra de mere etablerede bilmærker med typisk meget korte garantier.Forrygende motor
Vi har allerede nu prøvekørt den nye 1.0-liters trecylindrede benzinmotor med turbo, og det var en positiv oplevelse. Den trækker pænt fra lave omdrejninger, har masser af kræfter, og så lyder den fint, hvis man overhovedet bemærker motorlyden. Den er ikke forsynet med en balanceaksel, men den er alligevel uden mærkbare vibrationer.
Motoren arbejder sammen med en sekstrins manuel gearkasse, og også her føles bilen teknisk lækker. Ved motorvejsfart holdes omdrejningerne nede på omkring 2.500 o/min., og det er godt for både motorstøj og benzinforbrug. Fabrikken stiller over 20 km pr. liter i udsigt, og det skal blive spændende at måle det i praksis, når bilen når Danmark senere på året.LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af stationcars i Golf-klassen
Køreegenskaberne er overraskende gode, og særligt styretøjet er blevet mærkbart bedre – nu er den syntetiske fornemmelse helt væk. Affjedringen er godkendt, omend den ikke helt kan følge med, når der er store ujævnheder i vejbanen.
Nyt dobbeltkoblingsgear
En anden nyhed er at finde på dieselsiden, hvor 1.6-liters dieselmotoren er optimeret til de nye miljøkrav, hvilket samtidig har kastet lidt flere kræfter af sig.
Den motor fås nu med en ny syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse i stedet for det traditionelle automatgear, og det er virkelig et godt bytte. Gearskiftene foregår næsten umærkeligt, og hvis man vil, kan man selv bestemme skiftetidspunktet via skiftegrebene bag rattet. Den gearkasse koster 30.000 kroner ekstra og fås endnu kun til denne dieselmotor og til den gamle 1.6-liters benzinmotor.
LÆS OGSÅ: Duel mellem Honda Civic Tourer og VW Golf Variant
Kia lovede ved præsentationen, at den senere vil dukke op sammen med den nye 1.0-liters motor – det lyder som en god cocktail.Flot udstyret
Kia Ceed virker som en fin bil, der med opdateret kabine byder på et meget højt kvalitetsniveau. Nyt udstyr omfatter bl.a. et flot navigationsanlæg med dansk tale og danske menuer. Det sælges inkl. syv års gratis opdatering af kortet.
Som noget nyt kan navigationsanlægget arbejde sammen med et kamera i forruden, der aflæser vejskilte, og så får man hele tiden præsenteret de aktuelle hastighedsgrænser i displayet fra enten kortet eller kameraet.
Andre nyheder er muligheden for at tilkøbe et advarselssystem for biler i den blinde vinkel og en linjevogter, der advarer, hvis man er på vej ud over vejens kantlinje.LÆS OGSÅ: Motors test af Hyundai i30
En egentlig nødbremse er desværre ikke kommet med i programmet, og kommer det heller ikke, før en ny generation af Ceed dukker op om nogle år. Det er en skam, og udstiller på en kedelig måde, at Kia ikke satser fuldt ud på ny teknologi, når det handler om sikkerhed i nye biler, selv om bilen dog opnåede fem stjerner, da den blev testet af Euro NCAP i 2012, og den grundlæggende kollisionssikkerhed er der ikke ændret på.
Trods denne ridse i lakken fremstår den nye Kia Ceed som et stærkt kort i Golf-klassen. Kia Ceed dukker op som både tredørs, femdørs og som stationcar, og som noget nyt fås den i en flot udstyrsversion kaldet GT-Line, der både indeholder brugbart udstyr og flotte detaljer. En femdørs 1.0 GT-Line med 120 hk koster 274.000 kroner plus 10.900 kroner for navigationsanlæg med indbygget bakkamera. Det er en god pris.