Kia Ceed stadig i top

Tekniske forbedringer, fornyet design og en god pris gør sammen med Danmarks bedste garanti Kia Ceed til mere end bare et fornuftskøb.

Kia Ceed
Forpremiere

Motor mener: Med det nye facelift er Kia Ceed klar til endnu en tørn som en af Danmarks bedste biler i sin klasse. Med garanti.

Kia Ceed har fået et nænsomt facelift. Nok til at det kan ses, nok til at det kan mærkes, men alligevel ikke mere end at de gode takter fra den første model er bevaret.

Udvendigt er det forlygter, grill, sidespejle og baglygter, der er gjort mere markante, og indvendigt er det først og fremmest omkring førerpladsen og ved udstyrslisten, der er synlige forandringer.

Men der er også flere forbedringer af teknisk art. Undervognen er gjort mere komfortabel, motorerne er forbedrede, og alle dieselversioner kommer nu med en ny sekstrins gearkasse. Her er gearskiftet blevet bedre og sjette gear er mere langbenet, og det holder omdrejningerne nede i motorrummet til gavn for mere komfort og bedre brændstoføkonomi.

En større grill, der går helt ud til de aflange forlygter er blandt nyhederne på Ceed. Bagtil er baglygterne ændret, så de ligner LED-lygter. De er dog stadig med glødepærer.
En større grill, der går helt ud til de aflange forlygter er blandt nyhederne på Ceed. Bagtil er baglygterne ændret, så de ligner LED-lygter. De er dog stadig med glødepærer.
Sidstnævnte område er i øvrigt noget der er arbejdet markant med. Alle udgaver har således fået stop/start teknik, der selv standser motoren, når bilen holder for rødt lys. Desuden er generatoren udformet, så den kun arbejder, når man slipper speederen. Det sparer energi, og endelig er alle versioner forsynet med lavfriktionsdæk fra Michelin. Alt i alt har det resulteret i forbedringer på op mod 10 procent, og alle nye dieseludgaver af Ceed er nu i energiklasse A.

På udstyrslisten er der tale om en reel opgradering. Alle udgaver har nu bl.a. aircondition og komfortblink som standard, og på tilbehørssiden findes nu bluetooth, tozonet klimaanlæg og navigationsanlæg.

Køreindtrykket er særdeles positivt – særligt for dieseludgaverne med den nye sekstrins gearkasse. Den er støjsvag, og servostyringen er gjort mindre levende, om end den stadig ikke vinder priser for sin opførsel. Den mindste 1.4-liters benzinmotor er glimrende i bykørsel, men støjer en del, når hastigheden når 130 km/t. Har man meget af den slags kørsel, så vælg dieseludgaven i stedet for at tro, at 1.6 benzin kan gøre det meget bedre.

Sikkerheden er tilgodeset gennem bl.a. seks airbags og antiudskridningssystemet ESC. Den første generation opnåede som første Kia-model de maksimale fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten, og den nye udgave ventes mindst at holde samme niveau.

Instrumenterne er opdateret med ny og mere letlæst grafik.
Instrumenterne er opdateret med ny og mere letlæst grafik.
I lighed med den første generation af Ceed har den danske importør skåret igennem fabrikkens svært forståelige garantiforhold og giver syv år eller 150.000 km garanti på hele bilen. Det er stadig markedets absolut bedste garanti og i sig selv noget, der bør vække interesse for bilen.

Ceed produceres på Kias fabrik og Slovakiet og er således ”Made in EU”. Den nye udgave er i Danmark straks efter efterårsferien, og priserne kendes ikke ved redaktionens afslutning, men der ventes attraktive priser – lidt lavere end hidtil.

Kia Ceed 5-dørs (merpris for st.car er 15.000 kr.)
1.4              1.6            1.6 CRDI        1.6 CRDI
90 hk          140 hk      90 hk               125 hk
18,2 km/l    16,9 km/l  23,8 km/l         22,7 km/l